Ga naar inhoud

Optische lnb en motor

mebo870

Aanbevolen berichten

Beste mebo870

Wat bedoel je precies met 15-20% meer winst oplevert?

Optische lnb’s zijn ontwikkeld omdat je met optische kabels op grote afstanden minder verliezen hebt. Dit speelt hoofdzakelijk bij grote gemeenschappelijke projecten waar ook lengtes van honderden meters kabel gebruikt worden.

Bij coaxkabels heb je bij de hogere frequenties meer verliezen dan bij de lagere frequenties. Bij lange coaxkabels wordt de signaalsterkte dus onevenwichtig tussen de hoge en lage frequenties. Daarom moet dit bij elke element dat in de kabel geplaatst is gecorrigeerd worden. Daar heb je geen last van als je glasvezelkabel gebruikt. Daarom heeft glasvezel bij grote projecten zo zijn voordelen.

Maar bij jou gaat het om een privé installatie waarvan ik verwacht dat de kabels niet extreem lang zullen zijn.

Het belangrijkste proces in een lnb is het opgevangen signaal zo goed mogelijk te prepareren voor gebuik in een satellieontvanger. Hierbij spelen een aantal factoren een rol:

Hoe nauwkeurig vangt de feedhorn de gereflecteerde signalen van de schotel op.

Hoe nauwkeurig zijn de antennes gemaakt en geplaatst.

Hoe goed is de lnb in staat om alle bijvangst aan stoorsignalen te scheiden van het echte signaal. Denk hierbij aan het uitfilteren van atmosferische- en thermische ruis.

Hoe stabiel is een lnb bij verschillende temperaturen. Denk aan 10-20 graden vrieskou maar ook met 50 graden hitte als deze vol in de zon staat.

Enz, enz. Dit zijn factoren die helemaal niets met galvanische of optische signaaltransport te maken hebben.

Ik zie daarom ook geen enkel voordeel om bij een privé-installatie gebruik te maken van optische lnb’s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik was al eens aan het lezen geslagen, daar werden betere resultaten naar voor geschoven tot +/- 2DB meer winst op onder andere nilesat tegen over een gewone lnb.

Nu weet ik wel dat dit systeem eigenlijk bedoeld is voor het verspreiden van het signaal in hotels of appartementsblokken.

Het is ook vrij duur, maar het heeft wel mijn interesse, vandaar even die vraag.

Tenslotte zal een coax kabel hoe goed ook, altijd signaal verlies meebrengen, want zelfs al zijn de frequenties al een keer omgezet, ze blijven extreem hoog om te transporteren.

En inderdaad zoals je aangeeft er spelen nog andere factoren dan het transport.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Moderator

Na de eerste omzetting van het signaal is de versterking minder kritisch.

Het te ontvangen signaal is dan al over de ruis drempel gestapt.

De drempelruis van de allereerste versterker bepaalt of je wel of geen beeld hebt.

Hier is al eens proefondervindelijk vastgesteld dat 150 meter coaxkabel tussen lnb en ontvanger niet nadelig voor de ontvangst hoeft te zijn.

Glasvezel heeft voordelen ove hele grote afstanden, waar zeer grote bandbreedte gevraagd is en galvanische scheiding een voordeel is. (Bliskem inslagen etc,)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen