Erwinnaar Geplaatst: 16 januari 2014 Geplaatst: 16 januari 2014 Beste forummers, Een aantal vragen heb ik nog steeds omtrent de triple lnb voor de astra ontvangt. Wie heeft er ervaringen mee in een andere merk schotel dan triax? Zelf ben ik groot van fan van Fuba vanwege de degelijkheid. Beter gezegd: van Duitse merkschotels. Gaat het passen in andere merken schotels zoals die van Fuba? En met welke grote hebben jullie ervaring? Naar mijn weten maakt die firma Fuba een 75 cm exemplaar en dat zou dan gunstiger zijn dan de triax 78? Bovendien, kan het zo zijn dat net als een handige man ooit bij de multytenne o ringen geplaatst had zodat het brandpunt net wat beter binnenviel? Bij triax kan dat niet, is een popnagel schotel. Samengevat: wie heeft ervaring met triple lnb ZONDER triax schotel?
trust Geplaatst: 16 januari 2014 Geplaatst: 16 januari 2014 bij de multytenne o ringen geplaatst had zodat het brandpunt net wat beter binnenviel? Kun je daar iets meer over vertellen ? Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Erwinnaar Geplaatst: 16 januari 2014 Auteur Geplaatst: 16 januari 2014 Dit was het verhaal in het draadje dat ik las. Graag zou ik wel on topic blijven in mijn draadje maar vond het wel het vermelden waard want waarom zou dit niet met andere merken schotels kunnen. (hoewel de hals van de lnb vaak nog wat nog voren of achteren kan) Ik heb deze week voor het eerste een Multytenne open gehad en ik heb twins die nog gevoeliger zijn voor niet exact afstellen. Na het openen weer aan ontvanger gehangen en gekeken of het signaal verbeterde door de LNB iets naar links of rechts te drukken. Dit maakt inderdaad iets verschil maar wat veel verschil maakt was de laterale verschuiving maar ik haalde niet het maximale omdat ik ze niet verder richting de schotel kon schuiven.In de standaard positie staan de LNB al maximaal naar voren dus daar valt niet veel te halen. Op de 23,5 en 13 maakte het verschuiven van de LNB lens (plastic kap met groeven erin die het signaal focuseren) ook uit en dan het meest op de 23,5. De optimale positie is wel zover uitgeschoven dat het omhulsel van de kop hem weer gedeeltelijk terug drukt dus hier ook geen maximaal resultaat.Goed als de LNB niet ver genoeg naar voren geschoven kan worden dan moet de schotel zelf maar iets dichterbij komen. Dus de vier buiten losgedraaid totdat de het uiteinde van de bout gelijk was met de achterkant van het gat van de schroef. Nu drukken tegen de achterkant van schotel zodat de schotel weer tegen de koppen van de bouten komt. Dit gaf een winst van 1dB. Ik heb er nu twee RVS ringetjes (3,2 mm totale dikte) tussen de schotel en de beugel zitten en dat werkt goed. Bij mijn tweede schotel is het anderhalve ring het best dus 2,4 mm en ik heb er nu één ring tussen zitten.Elke dB is belangrijk want bij regen kan het verschil zijn tussen wel of geen beeld meer.Het uitlijnen van deze twins is moeilijk en moet ook een compromis vinden tussen de 23,5 en 13. De 28,2 komt keihard binnen en kan daar kan wat geofferd worden en de 19,2 is ook geen probleem.Een goed programma om te kijken wat signaal kwaliteit voor Android is "Enigma Signal Meter". Ik heb er verschillende geprobeerd en dit is de beste en betrouwbaarste om mee te werken. 1
Sprietje Geplaatst: 16 januari 2014 Geplaatst: 16 januari 2014 Van dat draadje weet ik alles van. Het gaat er om om tussen de vier lippen die aan de lnb-drager zitten en de schotel vier dikke o-ringen te plaatsen om op die manier de schotelreflector 100% zuiver af te kunnen stellen voor maximale signaalkwaliteit, een soort fijnafstelling die op de normale manier met de elevatie en draairichting (azimuth) van de schotel niet te bereiken is. Maar één ding bereik je daar niet mee en dat is de optimale skew-instelling van de Multytenne want die moet berekend worden afhankelijk van de plaats waar de Multytenne staat.
Erwinnaar Geplaatst: 16 januari 2014 Auteur Geplaatst: 16 januari 2014 Geen mensen met enige ervaring wat betreft de triple lnb in een ander merk schotel dan de triax? Bijvoorbeeld een Fuba DAA 780 of Fuba DAA 650? Zou deze triple lnb passen bijvoorbeeld? Is door de kwaliteit van de schotel het rendement hoger? Wie het weet mag het zeggen.
Sprietje Geplaatst: 17 januari 2014 Geplaatst: 17 januari 2014 Een Triple-lnb op een Fuba DAA 780 gaat waarschijnlijk niet lukken. Die schotel is groter dan een Triax 78 en daarop past de triple-lnb maar net. Het zou kunnen dat het gaat maar ik durf dat niet te garanderen. Het enigste wat je kunt doen is uitproberen. Op een Fuba DAA 650 gaat wel. Die schotel heeft dezelfde afmetingen als een Triax 64 maar geeft net iets meer versterking. Ook is de lnb-klem smal genoeg zodat hij tussen de pijpjes van de triple-lnb kan, zie ook de afbeeldingen.
wanderer Geplaatst: 17 januari 2014 Geplaatst: 17 januari 2014 (aangepast) er wordt zelfs mee geadverteerd! Fuba DAA 650 G aluminium-grijs + Canaldigitaal Triple lnbCompleet pakket met schotel en lnb.Voor ontvangst van de Astra 19.2 / 23.5 / 28.2 satellietHiermee ontvangt u naast alle nederlandse, regionale, HDTV zenders ook de Britse BBC zenders 17 januari 2014 aangepast door wanderer Samsung 40D6510WS
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen