Ga naar inhoud


wie heeft er verstand van fietsen? KOGA


gerrit B

Aanbevolen berichten

Vanmorgen aan het fietsen en plots kon ik niet meer rond trappen.

Dus even bij de fietsenmaker langs geweest en volgens hem lag het aan het schakelsysteem.

 

Ik heb dus een Koga Miyata Distance en die is voorzien van een Shimano Nexave SPCM 3 schakelsysteem dit schakel t(schakelde) zeer licht en heeft altijd prima gewerkt tot vanmorgen dus. 

spcm%203.png

Volgens de fietsenmaker ook een prachtig systeem maar er zijn volgens hem geen onderdelen meer bij te krijgen.

Dus dan heb je een mooie dure fiets van een paar jaar oud die je niet meer kunt gebruiken en het ombouwen met een schakelsysteem wat dan wel weer werkt koste naar schatting zo'n 250 euro :sick: .

 

Vandaar dat ik al een poging heb gedaan om dit schakelsysteem van de fiets af te halen.

alle kabels los gemaakt en hij zit nu ook geheel los maar alleen een ring houd alles nog bij elkaar

koga%20as.jpg

 

deze dus.

de trapper heb ik al losgemaakt maar het kunststof van het schakelsysteem blijft achter deze ring zitten.

 

koga%20as%20detail.jpg

 

hier een detail van de ring.

Wat ik ook probeer, deze ring blijft vast zitten zodat ik het systeem niet van de as kan schuiven om deze eens goed te bekijken evt. schoon te maken en weer aan de praat te krijgen.

 

Iemand een idee hoe ik deze los kan krijgen of weet een artikel te vinden waarin dit omschreven is?

Ik vindt nl. alleen een filmpje over hoe je hem af moet stellen en een globale afbeelding met wat onderdelen voor dit systeem maar verder niet.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb ik al naar gekeken want ik zag die inkepingen ook op de foto (waren me in het echt niet opgevallen) en ben weer terug gegaan om te kijken wat dat is maar die zijn echt minimaal.

Ga je er met je vinger overheen dan kun je nauwelijks een randje oid. voelen dus daar kun je ook niet wat inzetten of zo.

Verder ziet die kartelrand er uit alsof er iets langs moet lopen, maar de pal die je weg kunt klappen loopt juist aan de buitenkant.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zo de foto's bekijk dan is de ring met kartels aan de binnenkant niet meer centraal in het midden.

De ring of wat het ook is die je onder de ring ziet ligt zo te zien wel in het midden, oorzaak is waarschijnlijk een defect lager.

 

Overigens verwacht ik dat het complete versnelling mechaniek in het frame wordt geperst.

Omgekeerd, bij defect wordt het mechaniek ernaar mijn mening uit geperst en vervangen door nieuw.

Repareren van het mechaniek zal zeker geen optie zijn geweest vanwege de (hoge) arbeidsloon kosten.

 

Overigens heb ik totaal geen verstand van dit systeem, maar banden plakken lukt me wel ... ;)

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hij niet in het midden zit komt door de stand van waaruit ik de foto heb gemaakt, de as zit precies in het midden van de ring met kartels.

Het plastic er omheen niet omdat ik die al los heb gemaakt en die kun je heen en weer bewegen.

 

@Duracell  Je brengt me op een idee, want ik heb ooit een set fiets gereedschap gekocht en volgens mij zat daar zo'n gekke sleutel met kartels in. 

Eens kijken of ik die set nog ergens terig kan vinden en of dat inderdaad past.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij als je goed kijkt dan zijn de ribbels die je ziet geen schroefdraad, tenminste het lijkt alsof ze gewoon rond lopen.

 

Maar ga daar eens even verder op zoeken want dit zou hier in Nederland al niet meer leverbaar zijn.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vanmiddag al aan het zoeken geweest, maar ik heb hier 3 magazijnen een garage en een tuinhuisje en in 1 van die moet ergens een grijze koffer met fietsgereedschap liggen.

 

@Pionewbie dat document direct in de map gedaan, bedankt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een beetje met fietsen gewerkt hebt weet hij dat vast wel, een algemene stelregel rechts =linkse draad, links =rechtse draad.

fout,

 

voor bottom brackets heb je natuurlijk meerdere standaarden, maar meestal is de drive kant (daar waar de ketting zit) dus rechts, links schroefdraad, en aan de linkerkant rechts schroefdraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de ene kant niet op wil dan gewoon de andere kant op proberen maar meestal is met de draairichting mee vast en tegen de draairichting in los draaien.

 

Belangrijker is echter om eerst ergens de juiste dop te vinden die past.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...