Ga naar inhoud


Welke schotel op een camper?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een antenne voor een camper.

Hierbij slan ze met allerlei technische termen naar je kop en het valt me op dat er sinds de omschakeling van QPSK naar 8PSK en MPeg4 compressie, meer antennesignaal nodig is om beeld te hebben op de 8PSK zenders...

Waar ik vroeger met een 45cm antenne goed beeld had mag ik het nu bij de meeste vergeten.

Zou een antenne met vlg data vr Astra 19 en Astra 23° volstaan?

 

 

Minimum EIRP 51dBW Polarization Horizontal,HCP/LHCP Antenna Gain 60dB

 

Of ben ik beter af met een schotel van 60cm?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waarschijnlijk bedoel je een schotel ? Met 45cm kom je er tegenwoordig niet meer . 60cm is echt een minimum . ik zou zelfs eerder voor een 78 gaan

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit in Zuid Turkije en hier heb ik A3 gezien op schotels van 90cm. Echter bij een beetje fout weer zit je met blokjes.

 

Ik heb zelf een schotel van 2.2m voor A3 en het moet echt echt hard regenen voordat ik signaal problemen krijg.

 

A3 is overigens veel sterker hier dan A1. Maar zoals al aangegeven hierboven zal A1 mettertijd helemaal niet meer interresant zijn en wij alleen nog maar A3 en eventueel A2 kijken.

 

Ik zou mij dus zeker focussen op een A3 installatie met een HD receiver.

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@winwiz & wanderer,

 

Bekijk eens de Megasat Campingman of de Satenne RST-2, of de shipman VST-2, allemaal domes van rond de +-50cm en tss de 20 en 40cm hoog.

Ook hebben deze waarden van ca:

Minimum EIRP: 51dBW; Polarization: Horizontal/HCP/LHCP; Antenna Gain: 60dB

Als je onder de "schot z'n rok kijkt", wat zit er onder die dome, een klein schoteltje van ca 45cm diameter...

Een schotzel is toch een schotel, en een gevoelige LNB is toch maar gevoelig?

Hoe gaan die gasten met zo een 45cm schotel de 8PSK zenders voldoende sterk ontvangen om een goed kijkkonfort te geven, terwijl een andere schotel ook van 45cm, die ik heb met een gevoelige LNB d'r op, moeite heeft om sommige 8PSK zenders wel en andere helemaal niet te ontvangen op astra?

 

Ik heb dus wel vragen ontrent die 45cm en het rendement van hun installatie: als het bij mij moeilijk lukt waarom zou het bij hen wel lukken?

Er werd me een schotel onder dome aangeboden die:

Minimum EIRP: 51dBW; Polarization: Horizontal/HCP/LHCP; Antenna Gain: 60dB (diameter dome 50cm hoogte 25cm)

heeft, maar ik wil die waarden kunnen interpreteren in vergelijking met een 60cm schotel, en het eventuele schotellatijn kunnen ontmaskeren?

Onder een dome van 30cm zal zeker toch geen 45cm schotel zitten maar max een rechthoekige gridarray van 20x40cm

Vandaar de vraag: wat betekenen die waardes en hoe ze interpreteren?

Vanwaar halen sommige die gevoeligheid desondanks da piepkleine schoteltje, terwijl het bij me niet overal lukt en zij beweren resultaten te boeken van een 60cm schotel???

Vandaar de vraag welke schotel op een camper. Duidelijker kan ik het niet formuleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt nergens zoveel overdreven over de prestaties van satellietantennes als in de camperwereld. De prestaties van kleine vlakschotels en schotels van 45cm worden vergeleken met 70 of 78cm-schotels. Ha,ha,ha, laat me niet lachen. Het schoteloppervlak of het oppervlak van een vlakantenne bepaald uiteindelijk hoeveel versterking het geheel geeft want in de camper branche hebben ze geen betere lnb's dan in het normale satellietgebeuren.
Je doet er verstandig aan de technische gegevens van zo'n camperschotel er eens op na te slaan. Daar is altijd gegeven hoeveel gain zo'n schotel geeft en vergelijk die gain maar eens met een normale schotel van bijv. Triax. Nou dan kom je vaak uit op een Triax 54 of soms 64 maar zelden meer.

Voorkom een miskoop voor de komende jaren want CanalDigitaal wentelt de kosten van transponderhuur af op de consument die door de DVB-S2- 8PSK -FEC 3/4 steeds grotere schotels moeten gebruiken om onder redelijke weersomstandigheden toch een stabiele ontvangst te hebben.

Neem dus geen schotel kleiner dan 80cm om ook aan de grenzen van de Astra 23,5-footprint normale TV-ontvangst te hebben, juist bij regen als je eens niet naar buiten in de regen wilt.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jan Ambers

Wat ik al schreef. Gewoon kijken bij de specs van de antenne en de gain vergelijken met bijv.een Triax.
Ik zal het vast even opgeven:
Een Triax 54 geeft 34,2 dB
Een Triax 64 geeft 35,8 dB
Een Triax 78 geeft 37,1 dB
Een Triax 88 geeft 38,8 dB

En laat je niet van de wijs brengen met dat het bij een camperschotel anders werkt. Veel camperschotels komen maar aan 33 dB.

 

Ter vergelijking, een Multytenne of Satman van 45x45cm hebben een gain van 32,2 dB.


 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook eens even gekeken : Snipe  511 x 316 x 188 mm  = 33,7 dBi @ 12,7 GHz

                                                       Snipe pro max 518 x 569 x 270 = 36.1 dBi @ 12.7 GHz

 

Met de onderste zou je heel Spanje moeten kunnen ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, EIRP is de signaalsterkte uitgedrukt in dBW. Maar daar heb je eigenlijk nog niet veel aan want dan ligt het er maar aan hoeveel het ruisgetal van de lnb is (ergens tussen de 0,2 en 0,7) en hoe het signaal wordt uitgezonden.
Is dat met de makkelijk te ontvangen DVB-S, QPSK, FEC 5/6 of met DVB-S2, 8PSK, FEC 4/5 of 5/6.
Daarom kun je beter naar de versterking van de schotel kijken (gain) want jij hebt inmiddels al genoeg ervaring via dit forum om te weten dat je met een Multytenne die 32,2dB versterking geeft en ook met een Triax 54 die 34,2 dB versterking geeft niet altijd goede ontvangst hebt. Neem je genoegen dat moeilijke transponders bij slecht weer uitvallen, dan kun je een kleine schotel nemen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...