Ga naar inhoud


Zenders: "DAS ERSTE HD, SWR HD, ARTE" ontvangst slecht


janbalmer

Aanbevolen berichten

Ik ben eindelijk weer thuis en kan nu pas weer testen.

Janbalmer, zet de transponder frequentie eens een paar MHz hoger of lager.

Ik heb die nu op 11496 MHz i.p.v. 11494 MHz staan, en geen hikken meer.

 

Maar dit is toch echt het teken dat de ontvanger "achteruit gaat", heb het namelijk al eerder meegemaakt.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als het probleem verdwijnt bij het naar onder of boven corrigeren van de frequentie, is niet de ontvanger defekt maar de LNC.

De local oscillator in de LNC is dan wat verlopen. De mixer in de LNC mengt dan naar een foutieve frequentie in de L/band.

Veel ontvangers corrigeren dit met de AFC. Afhankelijk van het vangbereik doet de ene ontvanger dit beter dan de andere.

Door de LNC LOF handmatig naar een andere frequentie te zetten, is het probleem op te lossen en hoef je niet voor iedere transponder een andere frequentie in te geven. Bijvoorbeeld 09747 in plaats van 09750 en/of 10595 in plaats van 10600.

Je moet het proefondervindelijk uitproberen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het maar zo simpel...

Dit is al mijn tweede F16 / CT 5000HD plus box die dit na ca. 5 jaar veroudering vertoont.

Juist als de transponder frequentie precies klopt (al of niet na LO correctie) gaan sommige 8PSK transponders sputteren.

 

Hinderlijk want na een blindscan is de frequentie weer "correct", dus weer gesputter.

En na verloop van tijd (maanden) krijgen steeds meer transponders zulke kuren.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Transponder frequenties zijn zeker ook handmatig aan te passen in het menu.

Dat van de HD5000 combo plus ken ik niet precies meer, er is denk ik een menu optie "manual scan"  / "handmatig zoeken".

Kies de juiste satelliet en transponder, ga met de pijltjes toetsen naar de frequentie en pas deze aan.

Dan enkele malen op exit drukken.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op de tuner de manual scan geprobeerd te vinden , maar ik zie die mogelijkheid niet!

Ook blindscan en automatic scan uitgevoerd maar er verandert niets, en beeld en geluid komt niet of krakend, zoals ik al eerder heb aangegeven in eerdere berichten.

Het vervangen van de LNB lijkt nog een mogelijkheid, maar ik kan nog maar steeds niet begrijpen waarom andere 8PSK HD zenders niet door deze zelfde LNB worden beïnvloed?

Jan

Gegroet,

 

CLARKE TECH HD5000Combo+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Manual scan is er natuurlijk wel, maar frequentie verschuiving is niet mogelijk!

Jan

tuurlijk wel, of op de knop "voeg tp toe" drukken of de bestaande freq. selekteren op een cijfer van de ab drukken, dan selekteren toevoegen of edit.

zal overigens je probleem niet oplossen, maar is gewoon een basisding dat je moet kunnen. 

aangepast door youriy

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Youri natuurlijk, ik zal het me wel verbeelden en maar wat onzin uitkramen...

Het probleem kan ik zo vaak herhalen als ik wil: alleen precies op 11494 MHz geeft hikkend beeld en geluid.

Het is echt een specifiek veroudering probllem met deze ontvanger.

 

Ik reageerde op dit topic omdat janbalmer dezelfde ontvanger heeft en wilde hem graag helpen.

Helaas kijkt hij maar heel af en toe in dit topic dus zo schiet het niet op.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...