Ga naar inhoud


Windows XP op Fujitsu - Siemens laptop vervangen door Linux versie


Jürgen

Aanbevolen berichten

Omdat binnenkort Windows XP niet meer ondersteund wordt komt regelmatig de vraag in beeld, welk besturingssysteem moet XP nu vervangen, Windows 7, Windows 8.1 of zelf Linux.

Aan het installeren van beide Windows systemen hangt een prijskaartje en Linux is gratis en schijnt prima te bevallen.

 

Nu heb ik al een paar keer op mijn vorige laptop naast Windows 7 Mint geïnstalleerd maar ben daarna toch wel weer vrij snel ergens op vastgelopen.

Dit was voor mij geen probleem omdat ik op dit moment een nieuwe laptop met Windows 8.1 gebruik.

 

Nu overweeg ik om op een nog in mijn bezit zijnde wat oudere Acer laptop een Linux versie te installeren om te bekijken of ik niet een standaard installatie procedure kan vastleggen die in feite op elke normale laptop toegepast kan worden.

Omdat het hierbij om een tweetal laptops gaat van wat oudere gebruikers heeft het de voorkeur als er een gebruikersvriendelijke Interface beschikbaar is.

 

Ik ga in eerste instantie ervan uit dat de volgende programma / mogelijkheden gemakkelijk en zonder veel omzwervingen geïnstalleerd moeten kunnen worden en functioneren.

 

WLAN toegang

Printer toevoegen

E-mail programma

Internet Browser

Een soort Windows Verkenner

Programma om foto's weer te geven

Programma om de meest gangbare video formaten af te spelen

Oude databestanden zoals Word, Exel, PDF, JPEG etc. vanuit een externe USB harddisk over kunnen zetten

 

Wellicht vergeet ik nu een paar te noemen maar het begin is er.

 

Wat is gelet op het bovenstaande hiervoor de beste Linux versie om te installeren?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Linux versies zijn in de basis vrijwel gelijk. Het verschil zit hoofdzakelijk in de grafische omgeving.

 

Alles wat je noemt werkt allemaal prima onder Linux. Het eenvoudigste om een Live CD te maken en hiermee de computer op te starten. Je hoeft in het algemeen geen driver etc te installeren. De meeste hardware wordt eenvoudig herkend door Linux en werkt direct.

 

Met een Live CD of USB stick starten, dan kun je al grotendeels zien of alles goed werkt. Ja, een printer en/of een scanner moet je natuurlijk nog wel apart installeren.

 

Mint Cinnamon is een prima distributie en is gebaseerd op Ubuntu of op een versie van Debian. Alleen moet je even opletten bij het inrichten van de partities op de HD. Updates werken door op alle geinstalleerde software.

 

Na installatie heb je er geen omkijken meer aan. Geen defragmenteren etc. Geen registratie probleem, geen volopend register.

 

Geen virus scanner.

 

Werkt perfect, maar is wel anders en daar moet je even aan wennen als je alleen maar met een Windows systeem heb gewerkt. Alles is verder ook zonder de grafisch schil te gebruiken in de Terminal mode.

 

En ! Er zit geen achterdeur opening in om de NSA in je systeem te laten gluren.

 

Groet,

 

 

Bram

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou voor Ubuntu Lts gaan. LTs omdat je dan niet om de  6 maanden een update mag doen (hoewel dat met ubuntu redelijk goed gaat). Mint heeft meen ik geen update mechaniek, dat wordt als je een nieuwe versie wil een nieuwe installatie.

 

Ik ben zelf begonnen met slackware, en nadat je voor redhat moest gaan betalen voor support heb ik nog even met fedora gedraaid en ben toen over gestapt op ubuntu voor op desktops. Op servers heb ik nog altijd debian draaien omdat debian wat terughoudender is met updaten en daardoor stabieler is dan ubuntu qua servers.

 

Voor wat jij wil zou ik de Long term support versie van Ubuntu willen adviseren. Nog even wachten, op 17 april moet 14.04 lts gereleased worden. LTS versies worden om de 2 jaar geupdate, en hebben 5 jaar support qua updates. Dus ga je een keer niet mee met de 2 jaarlijkse update cycle, dan is er nog geen man overboord, security en bug fixes blijven beschikbaar voor minimaal 5 jaar voor een LTS.

 

Alle programmatuur die jij wilt zit hier natuurlijk standaard bij. Jouw vrienden / kennissen gebruiken geen beschrijfbare dvd media? Ik mis namelijk nog een cd/dvd burn programma, welke uiteraard ook gewoon beschikbaar is in welke linux distro dan ook :)

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor Ubuntu Lts gaan. LTs omdat je dan niet om de  6 maanden een update mag doen (hoewel dat met ubuntu redelijk goed gaat). Mint heeft meen ik geen update mechaniek, dat wordt als je een nieuwe versie wil een nieuwe installatie.

 

Reactie:

 

1. Mint op basis van Ubuntu heeft geen update mogelijkheid als je een compleet nieuwe versie wilt gaan gebruiken.

 

2. Mint op basis van Debian heeft een "rolling update", zodat je systeem steeds kan worden aangepast aan de laatste ontwikkelingen.

 

Er is wel wat voor te zeggen om bij een compleet nieuwe versie het geheel te vervangen. En aangezien vrijwel alle bijkomende zaken, zoals drivers in Linux zitten, gaat het uitsluitend om de data bestanden.

 

Bij andere distributies kan in een aantal gevallen worden volstaan om alleen de / partities te vervangen en de /home partities te handhaven. Je vervangt dan alleen de versie van de software. Al het andere blijft intact.

 

Soms kun je beter bij een ouder systeem ook een wat oudere Linux versie gebruiken. Maar met een Live CD kun je het eerst probleemloos proberen.

 

 

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, automatische update, daar had ik nog niet bij stil gestaan.

 

Zoals al geschreven, het gaat om laptops van meestal wat oudere kennissen die nauwelijks gehinderd zijn door enige kennis van Windows laat staan van Linux.

Nu heb ik zelf ook nauwelijks kennis van Linux maar heb in het verre verleden wel met Unix gewerkt en de basiskennis zal ik me wel weer aanleren.

Het voordeel van Windows is dan natuurlijk dat de essentiële updates automatisch binnenkomen en uitgevoerd worden.

Wat men daarvan dan ook vindt, het gaat wel zonder tussenkomst van de gebruiker.

 

Ik heb geen moeite om de laptops uiteindelijk eenmalig te installeren maar het gaat me te ver als ik dan misschien de laptops regelmatig onder handen moet nemen om te updaten.

 

Ik kan nu uit de reactie van Verkerkbr ook niet opmaken of er nu in de genoemde versies wel of niet automatische updates beschikbaar zijn.

 

Ik heb nu een aantal versies gedownload en zal die stuk voor stuk op mijn eigen oude laptop installeren en bekijken.

Het gaat nu om de versies:

 

linuxmint-16-cinnamon-dvd-32bit

 

openSUSE-13.1-DVD-i586

 

ubuntu-12.04.4-desktop-i386 - t.z.t. zal ik de versie 14.04 downloaden en testen

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk zul je nadat linux erop staat enkel nog merken hoe prettig de specifieke applicaties zijn.

de applicaties voor de distro bepalen dus je gebruiksgemak

verder is een goede ondersteuning zoals boven reeds aangehaald belangrijk, ook voor randapparatuur / drivers

 

ik ben zot van Opensuse 13.1 specifiek wegens Firefox included / K3b burner included/ gwenview included fotodatabase / amarok included muziekdatabase/ dolphin als filemanager included / Kaffeine mediaplayer included en standaard libre office included

 

nog meer applicaties meer haal je in een twee drie kliks via yast softwaremanager op.

updates komen automatisch binnen ofschoon je dat ook kunt uitschakelen

 

ciao

 

Ksnapshot

aangepast door Tonskidutch

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan nu uit de reactie van Verkerkbr ook niet opmaken of er nu in de genoemde versies wel of niet automatische updates beschikbaar zijn.

 

Reactie:

 

In de meeste distributies is er een icoontje op de taakbalk die aangeeft dat er updates zijn. Dan kun je de updates installeren door aanklikken van icoontje en bekijken wat voor updates er zijn.

 

De updates zijn dan voor het gehele gamma van de software. Dus als er update is van LibreOffice verschijnt deze ook automatisch in de genoemde update lijst.

 

Mijn opmerking had betrekking op Mint (Ubuntu-versie), die bij een geheel nieuwe versie er van uit gaat dat je een complete installatie uitvoert.

 

Kennis van Linux heb je slechts beperkt nodig. Anders is de boomstructuur (bekend van internet en geen C, D etc drive meer).

 

voorbeeld /home/bram/Downloads/sat_editor map

 

Firefox, Chromium, VLC etc werken hetzelfde.

 

De audio en video codecs zitten er soms standaard niet in. Maar kun je eenvoudig downloaden. 

 

 

DVD's spelen allemaal af en zijn niet meer regio gebonden.

 

Succes ermee.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe bedankt voor de hulp en goede adviezen / uiteenzettingen.

 

Ik ga nu eerst even de onderstaande versies na elkaar installeren en bekijken wat ik het gemakkelijkste / eenvoudigste is om te installeren en mee te werken.

Kom hier ongetwijfeld op terug.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

updates zul je moeten installeren, het is niet zo dat als je je pc uitzet het ding eerst nog een kwartier staat te stampen om updates te installeren, en de eerst volgende keer dat je hem opstart je bijna hetzelfde ziet omdat de updates nog moeten worden verwerkt. Je kan dus kiezen wanneer je dat wilt doen.

 

Er zit een update tool in die in de repositories kijkt of er updates zijn, en zo ja dan worden ze getoond en kan je kiezen om ze te installeren. Daarna worden ze gedownload en geinstalleerd. Zo lang je geen kernel updates installeert of systeem libraries hoef je niet te rebooten om ze te effectueren.

 

Bij de installatie van updates kan er om een wachtwoord worden gevraagd om de updates geinstalleerd te krijgen, maar dat went vanzelf :) Ik meen dat dit zo ongeveer bij alle distributies zo werkt.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

sommigen staan toe dat er ook externe bronnen met software worden toegestaan met alternatief software pakketten die niet in het de feed van de linux distro zelf zitten zoals de Packman Repository

echter in enkele gevallen komt het dan voor dat updates van die bron dan niet zomaar geautomatiseerd geïnstalleerd willen worden, ofwel dat originele software pakketten eerst gede-installeerd willen / moeten worden.

 

ik heb die repositories een tijdje naast elkaar gehad, maar ben inmiddels van mening dat het wel heel specifiek moet zijn wil je packman erbij nodig hebben (destijds was dat mede om VLC die uit het origineel image geen streams wilde afspelen <> dat doe ik inmiddels zonder VLC maar met het Linux eigen Kaffeine)

 

is enkel als extra info voor wat betreft die updates.

cheers

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

das bijzonder, ik heb zelf wel wat launchpad repositories toegevoegd (eentje voor sunjava) en als daar updates van zijn gaan die gewoon netjes met de updates mee hoor. launchpad is de plek waar developers zelf dingen maken en onderhouden, die niet in de officiele repositories zitten, maar die wel handig zijn. Zoals sun java in plaats van icetea.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bovenstaande is wat acra badabra voor mij maar ik ben intussen wel een stuk verder.

 

Ik heb de 3 gekozen versies, linuxmint-16-cinnamon-dvd-32bit, openSUSE-13.1-DVD-i586 en 

ubuntu-12.04.4-desktop-i386 achter elkaar geïnstalleerd om een eerste indruk te krijgen.

 

Wat mij daarbij opviel en vanuit de bril van toekomstige wat oudere gebruikers bekeken waren de nogal kleine iconen, letters en symbolen om b.v. af te sluiten.

Het zijn immers vaak mensen met een niet meer al te best gezichtsvermogen.

Aan hand van mijn eerste algemene indruk en die is puur gevoelsmatig heb ik besloten om voorlopig met Ubuntu-12.4.4 door te gaan.

M.n. de links in het scherm geplaatste wat grotere tegels om de verschillende programma's op te starten stonden mij wel aan.

 

Ik heb de meeste gangbare dingen getest en die functioneren prima.

Nu zijn er natuurlijk diverse dingen die ik nog niet kan vinden, installeren etc. maar daar kom ik later wel in een aparte topic voor terug.

Ik denk dat ik hiermee de standaard XP gebruiker zonder te hoeven te investeren uit de nood kan helpen.

 

Mijn dank voor alle hulp.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In alle linux versies zitten hulpmiddelen om fonts en ikonen alsmede contrast en dat soort zaken aan te passen. Leuk dat je het initiatief neemt om de medemens bij te staan met raad en daad om een goedkoop alternatief te vinden voor xp.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...