Ga naar inhoud


Welke satelliet is sterker in NL/B te ontvangen: Nilesat of BADR


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Bij het analizeren van de ontvangst resultaten is het level of AGC eigenlijk totaal onbelangrijk.

Als ik een inline versterkertje in mijn coax zet, direkt na de switch bij mijn parabool, gaat het level of AGC wat omhoog, maar de signal quality blijft precies hetzelfde.

Als de ontvanger onvoldoende level krijgt, regelt hij met behulp van de AGC de versterking wat omhoog. Daarom heet het ook Automatic Gain Control.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nee, ik ben totaal gewend aan VTi en vind het prima.

Ik draai mijn schotel geheel apart met mijn 36 volt SuperJack EZ-6000 positioner via 4 draden. (stroom en pulse) Dat doe ik omdat ik vooral zwakke signalen  niet via de coax door zo´n rotor wil hebben lopen. Deze staat in mijn kantoor omdat ik daar kan freaken terwijl de rest van de familie ongestoord naar de  Astra 19,2° oost en 28,2° oost positie kan kijken want daarvoor heb ik heb ik een aparte schotel via disecq A en disecq C. De draaibare staat op disecq B heb ik

Of de de signaal levels nu in dB of procenten aangeduidt krijg maakt mij niets uit. Die dB waarde is voor mij niets zeggend omdat die consumer ontvangers toch niet gecalibreerd zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sjaak(k),

 

ik begrijp wat je bedoeld maar ik wil mijn coax met het "kostbare" satelliet signaal niet door zo´n v-box hebben lopen.

Wat dat betreft ben ik compromisloos.

Ik heb in mijn huis 8 aansluitingen met dozen voor radio, TV en satelliet. In welk van de 8 uitgangen moet ik dan de v-box aansluiten?

Mijn draaibare schotel gebruik ik alleen om te freaken of om naar mijn klanten in het Midden Oosten te kijken. Beroepsmatig en dat doe ik in mijn bureau als ik in Duitsland ben.

Op schotel 1 ontvang 19,2° oost & 28,2° oost. Mijn draaibare schotel 2 staat het meest op 13° oost. Zodoende ontvang 3 satellieten zonder mijn schotel te hoeven draaien.

Bij mij is Nilesat sterker in Duitsland. Toch kijk ik meer naar Badr omdat daar Dubai One te ontvangen is in tegenstelling tot Nilesat.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Ik begrijp wat je bedoelt maar ik wil mijn coax met het "kostbare" satelliet signaal niet door zo´n v-box hebben lopen.

Wat dat betreft ben ik compromisloos.

Hoeveel dB verlies je zo minder?

 

Want ik als ik mijn positioner EZ-2000, die duidelijk van slag is, niet kan (laten) repareren, ben ik toe aan iets anders.

En de prijsverschillen die ik online tegenkom voor een EZ-6000 (ong. 79 pond in GB, verder slecht te vinden) en een Super Jack V-box II (ongeveer € 35 in Nederland) zijn aanzienlijk.

 

 

Bij mij is Nilesat sterker in Duitsland.

Toch kijk ik meer naar Badr omdat daar Dubai One te ontvangen is in tegenstelling tot Nilesat.

Hier in Zeist is de Badr sterker.

 

Bij het slechte weer van de laatste dagen was soms sprake van blokvorming terwijl zenders op Nilesat vaak geheel wegvielen.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik begrijp wat je bedoeld maar ik wil mijn coax met het "kostbare" satelliet signaal niet door zo´n v-box hebben lopen.

 

 

Heb inmiddels even wat doorgezocht en zie dat zo'n Superjack V-Box II ook als stand alone positioner is te gebruiken. En dat de coax helemaal niet via die V-Box naar de tv moet. Heeft een EZ-6000 dan nog meerwaarde en is het zinvol daar verder naar op zoek te gaan?

Of zie ik iets over het hoofd?

 

Bijkomend voordeel van stand alone blijft lijkt me ook dat bij de schotel niet te pas en vooral te onpas gaat draaien als een niet oplettende zapper met de afstandsbediening van de tv aan de slag gaat.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

al die V boxen doen hetzelfde , wel opletten dat er genoeg geheugen plaatsen voorhanden zijn en een afstandsbediening .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

al die V boxen doen hetzelfde , wel opletten dat er genoeg geheugen plaatsen voorhanden zijn en een afstandsbediening .

 

Heb net zoals Sjaak een V-BOX 2 die werkt via DiSEqC 1.2 van de ontvanger. Ik heb geen afstandsbediening voor de V-BOX 2 maar je kunt in de ontvanger tot maximum 60 posities opslaan.

Lijkt me ruim voldoende.

Bij een ontvanger die enkel werkt op DiSEqC 1.1 gaat het ook zonder afstandsbediening maar ben je beperkt tot 4 posities. (met een afstandsbediening kan je ook 60 posities opslaan)

Dit werkt allemaal prima bij de Deltastar 120 cm met 36V motor als zoals een 125 cm schotel met een actuator werkende op 36V.

Er is dus wel een verschil in welk soort V-BOX je gebruikt.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hieruit meer dat het verschil in de ontvanger zit .

W.b. een DeltaStar motor , er zijn ook versies met een optische pulsgever in de motor .

Hiervoor moet je een V-Box 3 hebben met een extra 5 volt aansluiting ( of zelf maken op een gewone V-Box)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle bovenstaande info (waarvoor dank) ben ik een beetje de draad kwijt.

 

Vroeger had ik de Echostar 7000 met ingebouwde positioner.

Een aparte positioner werd pas nodig toen er een TV kwam met ingebouwde sat tuner.

Dat werd de Superjack EZ-2000.

 

Die is nu waarschijnlijk aan vervanging toe.

 

De EZ-20000 heeft al een 5 Volt aansluiting. Maar die is niet in gebruik waarmee de noodzaak voor een V-Box III denk ik afvalt.

 

Is er ooit ergens een test verschenen van V-Boxen?

 

Een andere vraag. Toen ik de Echostar had ging de motor draaien bij het wijzigen van zender/satelliet positie.

Als ik de coax nu door de V-box laat lopen, gebeurt dat dan weer vanzelf (met in gedachten dat ook de draaibare schotel via de multiswitch loopt)?

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Een andere vraag. Toen ik de Echostar had ging de motor draaien bij het wijzigen van zender/satelliet positie.

Als ik de coax nu door de V-box laat lopen, gebeurt dat dan weer vanzelf (met in gedachten dat ook de draaibare schotel via de multiswitch loopt)?

Je kijkt   via een Samsung TV met DVB-S tuner (CD en TVV goedgekeurd)   schrijf je  , als daar een diseqc 1.1 en 1.2 menu in zit , is het mogelijk .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...