Ga naar inhoud


Moeten NL1-2-3 wel tegen betaling door de kijker op de schotel?


Prawo

Aanbevolen berichten

 

Nederland 1,2,3 zijn na 1 augustus niet meer zonder abonnement (FTV) te bekijken, een beslissing van de politiek en de omroepen.

Na 1 augustus zit Nederland 1,2,3 in elk betaalpakket.

 

Dat mag wel zo zijn, maar betekent wel dat ik verplicht word een of ander abonnement aan te schaffen, ook als ik alleen Ned 1-2-3 wil blijven kijken in HD kwaliteit.

 

Digitenne vind ik geen goed alternatief want die zend in tegenstelling tot elders in Europa uit in het kwalitatief mindere MPEG-2 en niet in MPEG-4.

HD kijken via Digitenne kan nu niet (of zie ik iets over het hoofd).

 

Mijn  oplossing zou zijn dat de NTR niet alleen de productie van de programma's (waar wij als belastingbetaler in ieder geval allemaal aan meebetalen) verzorgt maar ook de distributie ter hand neemt (of die ook voor de satelliet over laat aan de Nozema).

 

Met Digitenne lijkt dat in principe geregeld. 

 

Via de satelliet kan het hele land worden bereikt (ook de nu nog witte vlekken voor Digitenne) en optimale kwaliteit geleverd.

De ontvanger blijft dan altijd verantwoordelijk voor de aanschaf van de benodigde apparatuur (maar dat was in het analoge tijdperk ook al zo), denk aan antenne, breedbeeld- en kleurentelevisie, transistorradio.

Kabelboeren en CD mogen dan gewoon gaan betalen als zij het NL pakket willen opnemen in hun eigen aanbod (en doorberekenen aan hun klanten die liever kabel hebben dan Digitenne of schotel).

Zij die die nu op een vaak bestaand schotelverbod willen wijzen (waardoor de keuze van de kijker wordt beperkt) zouden eens kunnen kijken naar onze oosterburen waar GSO-installaties vaak al gemeengoed zijn.

 

Blijft voor de NTR over de vraag welke satelliet te kiezen. 

Keuze te over. In het ergste geval moeten we onze schotel draaien.
Gebruik gaan maken van de huidige Astra 3 betekent mogelijk dat CD meer zal willen betalen om NL1-2-3 te mogen doorgeven.

 

Ik vind zelf het BBC model nog niet zo gek, maar ook Fransat met haar Franse TNT aanbod, en Oostenrijkers, Zwitsers en Italianen (verder heb ik niet gekeken in de EU) met de free-to-view optie waarbij je alleen een smart card hoeft aan te schaffen (en geleverd krijgt op basis van je plaatselijke sofi/bsn-nummer). 

Waarom zou de NTR niet op vergelijkbare wijze auteursrechtelijke problemen buiten de deur kunnen houden?

 

Bijkomende voordelen:

--- alle regionale zenders kunnen via de satelliet worden uitgezonden en zelfs voor een bepaalde regio worden gecodeerd. Zie als voorbeeld het Baskische ETB1 bij Fransat.

 

--- daarnaast kunnen desgewenst extra pakketten van commerciële aanbieders worden gekoppeld of die voor bepaalde interessegroepen (denk aan la Chaîne des Théàtres bij Fransat).

 

Kan de politiek dit niet actiever aanpakken?

Weet iemand wie de woordvoerders van de verschillende partijen zijn over dit onderwerp?

 

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

NTR is de fusie omroep tussen NPS, TELEAC en RVU.

NPO = Nederlandse Publieke Omroep.

Ik heb een M7 MZ 101 ontvanger.

Canal Digitaal ik mis, Discovery, Eurosport 1&2, TLC, Animal Planet en ID 

Graag Fox, SBS9, RTL-Z, Comedy Central, Spike, Nickelodeon, 24 Kitchen,  History en MTV NL in HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

NTR is de fusie omroep tussen NPS, TELEAC en RVU.

NPO = Nederlandse Publieke Omroep.

Waar bij jouw NTR staat moet NPO zijn.

Ik heb een M7 MZ 101 ontvanger.

Canal Digitaal ik mis, Discovery, Eurosport 1&2, TLC, Animal Planet en ID 

Graag Fox, SBS9, RTL-Z, Comedy Central, Spike, Nickelodeon, 24 Kitchen,  History en MTV NL in HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor deze verbetering. Kan mijn tekst helaas niet meer aanpassen.

 

Heb je ook nog een inhoudelijke reactie?

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik vind zelf het BBC model nog niet zo gek,

Die gaat volledig op de schop.

Ik vrees dat die nog eens uitdraait op iets in de richting van het Oostenrijkse of Franse model: publieke pay-tv

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die gaat volledig op de schop.

Ik vrees dat die nog eens uitdraait op iets in de richting van het Oostenrijkse of Franse model: publieke pay-tv

Vind jij een eenmalige uitgave voor een smart card pay-tv?

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De politiek heeft besloten dat digitenne voldoende dekkend is om de publieke omroepen te bekijken.

Verder hebben ze besloten dat de omroepen miljoenen moeten inleveren warna het omroep bedrijf de stekker uit de ftv satelliet distributie heeft getrokken.

Wil je een kwalitatief betere ontvangst als digitenne biedt, mag je dat zelf bekostigen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben nooit gratis kunnen kijken naar onze publieke omroepen via satelliet.Ik weet niet hoe de kwaliteit is in nederland van jullie NPO zenders,maar ik vind de vrt via dvb-t op een 126 cm plasma scherm bevredigend.Wel geen hd,maar dat verwacht ik ook niet.

Heeft het te maken met de grote van het land,de bevolkingsdichtheid of wat,dat bepaalde landen er in lukken hun staats/publieke zenders wel gratis aan te bieden (met uitzondering van belastingen of een soort kijk/luistergeld)?

Het idee van TNT zou ik nog kunnen beamen,dat je een smartcard voor X euro koopt,en dat die bvb 4 jaar meegaat,en daarna gewoon een nieuwe koopt.Het italiaanse idee van tivusat lijkt me ook wel goed.

En kom nu weer niet af,dat ik niet wil betalen voor content :mad: ik wil best wel betalen voor content die ik vraag  :)  ;)

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind jij een eenmalige uitgave voor een smart card pay-tv?

Wel als ik er periodiek voor moet betalen, ook al is het per jaar.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

NTR is de fusie omroep tussen NPS, TELEAC en RVU.

NPO = Nederlandse Publieke Omroep.

Waar bij jouw NTR staat moet NPO zijn.

De NPS is trouwens weer een voortkoming uit de oude NOS die werd opgesplitst in de huidige NOS en NPS.

Die NOS was wederom een voortzetting van de NOS en dat de NOB werd opgericht uit deze NOS (camera's enz.).

De NOS daarvoor was weer een voortzetting van de NTS...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Die gaat volledig op de schop.

Ik vrees dat die nog eens uitdraait op iets in de richting van het Oostenrijkse of Franse model: publieke pay-tv

 

Vind jij een eenmalige uitgave voor een smart card pay-tv?

 
 

Wel als ik er periodiek voor moet betalen, ook al is het per jaar.

 

Volgens mij betaal je voor Fransat eenmalig.

In Oostenrijk, Zwitserland en Italië ook, al moet je daar geloof ik eenmaal per vijf jaar je kaart vernieuwen. Waarbij ze dan vooral contoleen of je nog rechthebbende bent.

Nauwelijks pay-tv te noemen zou ik zeggen. En voor ongeveer € 10 per jaar acceptabel.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij betaal je voor Fransat eenmalig.

In Oostenrijk, Zwitserland en Italië ook, al moet je daar geloof ik eenmaal per vijf jaar je kaart vernieuwen. Waarbij ze dan vooral contoleen of je nog rechthebbende bent.

Nauwelijks pay-tv te noemen zou ik zeggen. En voor ongeveer € 10 per jaar acceptabel.

Plus luister en kijkgeld.

Maar het punt was, dat er betaald wordt en dat er een smartcard nodig is. En dat zenders dus gecodeerd zijn.

 

Je geeft zelf al aan dat je rechthebbende moet zijn, dus iemand die betalende is. Anders geen smartcard.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind zo'n Oostenrijks systeem ook sympathiek.
Het geldt overigens niet alleen voor Oostenrijkers maar voor alle inwoners van deze Alpenrepubliek. Zo niet, dan zou het verboden discriminatie naar nationaliteit zijn.

 

Die Abgabe und Verwendung der ORF DIGITAL-SAT-Karte ist an einen Wohnsitz in Österreich (GIS Meldung) gebunden.

Uit het in te vullen formulier blijkt ook dat op het betreffende adres een tv moet zijn aangemeld zodat er een koppeling lijkt met wat wij vroeger kijk- en luistergeld noemden. 

 

Zwitsers en Italianen hebben een vergelijkbaar systeem (bij de SRG SSR en RAI gaat het dan om ontvangst via Hotbird).

Het is allemaal wat gedoe voor niet-inwoners van een land, maar vaak wel te doen zoals uit een beschrijving op het Italiëforum voor Tivusat blijkt.
Ook buiten Zwitserland wonende Zwitsers kunnen overigens een smart card aanvragen.

 

Het systeem van Fransat bevalt mij het beste: no questions asked en als je de regionale Baskische zender wilt zien moet je dat even aanvragen als inwoner van de betreffende regio.

Zoiets zou de Nederlandse publieke omroep ook kunnen (in mijn optiek: moeten) doen voor haar drie hoofdzenders en alle themazenders die op kosten van de belastingbetaler worden geproduceerd. Daar zouden de regionale zenders en Buitenlandse Zaken (met BVN) zich bij kunnen aansluiten. Eventueel is er verder te koppelen met aparte (thema)pakketten (zoals bij Fransat ook mogelijk is).
Maar daarmee draai je het huidige systeem dus om: niet Canal Digitaal is hoofdprovider (met Ned 1-2-3 in de bijwagen) die de kosten voor haar volledige pakket in rekening brengt, maar bijv. de NPO wordt zelf provider NPOSAT (?) (met een eenmalige smart card naar Oostenrijks, Italiaans, Zwitsers of Frans model). Degenen die de commerciëlen er bij willen gaan daar dan apart voor betalen.

 

Als je vergelijkbaar aanbod uit de rest van Europa wilt zien vergt dat een investering. Met name ook omdat je door de verschillende coderingssystemen diverse CI-modules nodig hebt. Maar dat zal niet ieders behoefte zijn.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...