Ga naar inhoud


Welke Satfinder i.p.v. de Schwaiger SF9000 voor het afstellen DUO LNB?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Tot nu toe gebruik ik voor het afstellen van schotels de Schwaiger SF9000 en in de basis kan ik daarmee aardig uit de voeten.

Ik sluit deze satfinder altijd rechtstreeks aan op de LNB en gebruik dus geen voeding vanuit de ontvanger maar via de externe op 220V aan te sluiten voedingsunit GW9000.

Het probleem bij deze satfinder is dat het afstellen van een DUO LNB (19.2 / 23.5) lastig is want deze satfinder ondersteund dit niet want er is geen optie om tussen LNB 1 of 2 te schakelen.

In de praktijk stel ik de schotel eerst af d.m.v. een Single LNB en plaats daarna de DUO LNB, wat omslachtig maar het functioneert.

Ook is het hinderlijk om steeds 220V bij de schotel beschikbaar te moeten hebben.

 

Ik zoek nu een vervanger voor de Schwaiger SF9000 waarmee ik dus nu wel een DUO LNB probleemloos kan afstellen, prijsindicatie  max € 350,=

 

Graag wat suggesties en voor zo ver beschikbaar al dan niet voorzien van eigen ervaringen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

In de NL gebruiksaanwijzing van de SF9000 staat:


2.3 DiSEqC-positie kiezen
Voor het insturen van monoblock LNB ́s is het handmatig zoeken aangevuld met het uitzenden
van de DiSEqC-schakelsequentie A, B, C of D.
Door eenmalig drukken van de linkertoets “A” wordt de SF9000 in het handmatig zoeken
geplaatst, waarin de dicht bij elkaar liggende satellieten 8°W Telecom2D, 7°W Nilesat, 5°W
Atlanticbird en 4°W Amos op te roepen zijn. Daarna wordt door het na elkaar eenmalig indruk-
ken het DiSEqC-signaal voor de positie A,B, C of D uitgezonden en het zoeken van de satellieten
begint zoals onder “Automatisch zoeken” beschreven.

 

De engelse gebruiksaanwijzing kent de diseqc-keuze niet.
De duitse weer wel.

 

En ik vond ook dit, over een update van de software:
http://www.schwaiger.cz/static/publi...F9000-V110.pdf

 

Het blijkt dat voor de diseqc-keuze nieuwe software nodig is uit sept 2008.

Hier staat de nieuwe software (even doorklikken op die site):
http://www.schwaiger.de/index.php?id=105

 

 

Ik spreek niet uit ervaring, ik heb dat ding niet. Maar op een ander forum was er laatst een topic over, en misschien kan je dus wel diseqc schakelen met de SF9000.

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt helemaal v.w.b. de DiSEqC-positie kiezen maar deze optie is naar mijn mening beperkt tot de 4 genoemde satellieten 8W - 4 W.

Dus je kunt inderdaad wel tussen deze 4 satellieten schakelen maar niet tussen de 19.2 en de 23.5.

De 'nieuwe' software heb ik ook allang geleden installeert maar dat geeft geen beter resultaat.

 

Zelf de nieuwe SF9002 voorziet hier niet in terwijl die toch net op de markt is.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak, volgens mij heb ik dit al eens geprobeerd maar zonder resultaat.

Voor zo ver ik me nog kan herinneren schakelt de SF9000 alleen tussen de 4 genoemde satellieten als ik op A of B druk.

Maar ik realiseer me nu dat ik dit natuurlijk ook even kan testen op mijn huisinstallatie.

Ik gebruik hier weliswaar geen DUO LNB maar dat zou ook moeten functioneren als ik de SF9000 aansluit op een DiSEqC met 2 losse LNB's.

Ga het straks toch even voor alle zekerheid testen.

 

Even getest maar het functioneert alleen op de 4 genoemde satellieten, helaas.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak,

 

Deze Update Kit is al zo oud als de weg naar Rome en zoals ik al schreef is die ook al geïnstalleerd.

Toen ik het apparaat bestelde heb ik gelijk deze kit mee besteld en een update uitgevoerd.

Er is zelf een file SatTables240614.img beschikbaar waar de nieuwste frequenties zijn opgenomen maar daarmee kun je helaas niet de optie wijzigen om de DiSEqC te schakelen van de satellieten naar keuze.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak, volgens mij heb ik dit al eens geprobeerd maar zonder resultaat.

Voor zo ver ik me nog kan herinneren schakelt de SF9000 alleen tussen de 4 genoemde satellieten als ik op A of B druk.

Maar ik realiseer me nu dat ik dit natuurlijk ook even kan testen op mijn huisinstallatie.

Ik gebruik hier weliswaar geen DUO LNB maar dat zou ook moeten functioneren als ik de SF9000 aansluit op een DiSEqC met 2 losse LNB's.

Ga het straks toch even voor alle zekerheid testen.

 

Even getest maar het functioneert alleen op de 4 genoemde satellieten, helaas.

 

@Jurgen:

dit is wel gek; de gebruiksaanwijzing zegt dat-ie na het zenden van het diseqc-signaal begint met Automatisch zoeken en dus niet met slechts die 4 satellieten voor handmatig zoeken.

 

Ik begrijp de manual zo, dat je 6 x op A moet drukken: 4 x voor het doorlopen van de 4 manuele zoek-satellieten, en dan 2 x voor diseqc B (toegevoegde functie op deze A-toets). Maar wellicht begrijp ik dit verkeerd?

 

Als het bij jou niet werkt, is dat wel raar. Mailtje naar Schwaiger sturen? http://www.schwaiger.de/index.php?id=106

 

 

We zijn nog steeds niet je beginvraag aan het beantwoorden, maar wellicht helpt deze zoektocht naar de functies van je satfinder...?

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

N.a.v. jullie reacties heb ik begin deze week ook al een vraag via het contactformulier d.m.v. de opgegeven link naar Schwaiger gestuurd maar nog geen reactie ontvangen.

 

Maar inderdaad, ik zou ook eveneens zoals gevraagd en waar het onderwerp uiteindelijk over ging een of meer alternatieven voor de SF9000 willen zien maar dat is wellicht lastig.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hoge eisen stel ik niet.

Het belangrijkste is dat ik o.a. een schotel met DUO LNB kan afstellen, dus dat ik tussen 19.2 en 23.5 of een andere LNB combinatie kan schakelen.

Satelliet herkenning en een goed bij daglicht zichtbare display is een must.

 

Ik had zelf natuurlijk ook al wat rondgekeken en ook de Satlock Lite gezien.

Bij de diversen typen zag ik overigens bij de vermelde specificaties dat bij de optie ontvangst alleen SD vermeld is.

Wat moet ik mij bij dit gegeven bij voorstellen?

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste A33 en Sjaak(k),

 

Omdat jullie beiden zo aanhoudend waren met de opmerking dat de DiSEqC ook voor de andere kanalen zou moeten werken ben ik nog eens aan het experimenteren geweest en jullie hebben wel degelijk gelijk want het functioneert inderdaad met de allernieuwste satellieten lijst (.img) van 24 juni 2014.

Ik heb wel even moeten zoeken hoe het eventueel moest maar het is uiteindelijk gelukt.

Of dit nu ook daadwerkelijk iets met de laatste satellieten lijst te maken heeft weet ik niet want ik denk dat dit in de software moet worden geregeld en dat is versie SW 110.bin van 27 september 2013 maar die zat er al in de SF9000.

 

Jullie zijn kanjers :D

 

Ik had deze satfinder al te koop staan maar nu kan ik ook met een gerust gevoel roepen dat je ook de DiSEqC kan aansturen.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste A33 en Sjaak(k),

Jullie zijn kanjers :D

 

Thanks! :)

 

Ik heb wel even moeten zoeken hoe het eventueel moest

 

En hoe moest het nou? Had ik de manual goed begrepen of zat het toch net weer wat anders?

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich klopt het wel wat in de handleiding staat maar als je het uitvoert lijkt het of het niet wil lukken.

Op toets A druk je net zo lang totdat de LED van de satelliet oplicht welke jij wilt afstemmen.

Daarna en afhankelijk van jouw DiSEqC instellingen druk je op de toets B om om de daarbij behorende switch A, B, C of D te kiezen en dat is eigenlijk alles, het lijkt nu zo simpel maar voordien lukte het mij niet.

Maar zoals al eerder geschreven, wellicht heeft de nieuwe recente geïnstalleerde satellieten.bin hieraan bijgedragen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi uitgezocht!

De handleiding schreef alleen over herhaaldelijk op toets A drukken, ook voor de Diseqc-keuze.

Dus dat je het uiteindelijk toch gevonden hebt, is hartstikke goed.

 

Nu moet Schwaiger dus nog zijn handleiding aanpassen???!!! :crazy:

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je.

 

Nu dat ik mijn huidige SF9000 zo goed als verkocht heb moet ik alleen nog maar kijken welke vervanger ik hiervoor neem.

Omdat ook de nieuwe SF9002 de DiSEqC keuze ondersteund zit ik nu zelf aan te denken om deze maar te bestellen, zie zo snel toch geen ander alternatief die aan mijn eisen voldoet.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

 ik heb schwaiger sf 9000plus gekocht 2dehands

helaas niet kompleet blijkt achteraf

ik heb geen update kabel

als ik hem aansluit op mijn duo lnb vind hij alleen astra 1

volg ik jullie instructies , komt hij niet verder dan 4 keer op A duwen bij de 5 de keer op A duwen springt hij over naar  A,B,C,D

zover ik kan ontdekken reageert  hij niet op toets B

heeft iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...