Ga naar inhoud


Advies en hulp op schotelgeïnteresseerde


Aysha73

Aanbevolen berichten

En Aysha73, bedenk wel dat een grotere schotel, bijv. 120cm flink wat duurder is dan bijv. een Triax 110. Bij een Gibertini 125 moet je toch al aan €189,- denken in Nederland.
Je zou nog aan een SAB 120 kunnen denken, een schotel van 105cm breed en 117cm hoog voor €69,- Details vindt je hier: http://www.sabsatellite.nl/nl/sab-dishes-anthracite-logo/626/sab-satellite-dish-s120a-s058
Maar mag en kun je zo'n grote schotel wel plaatsen met vrij zicht op de Badr 4?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sprietje..Dat is GOEDKOOP!! Gezien iemand mij had aangegeven dat het mij tussen 600-650 zou kosten en dan elk jaar 150 euro voor de smartkaart :whistle: ..

Dat gaat dan wel om een vaste schotel waarmee je één positie kan ontvangen, in dit geval alleen Badr4.

Wil je die Somalische en Ethiopische zenders dan moet je al gaan denken aan een draaibare schotel.

Voor alleen Ku-band (10700-12750 MHz) dan heb je met 110/120 cm al heel veel mogelijkheden.

Voor zo'n schotel is eventueel nog een DiSEqC 1.2 motor te koop (ca. €50) alhoewel dat voor zo'n grote schotel bij mij persoonlijk niet de voorkeur heeft qua constructie. (Hangt ook van de windlast af, zal op balkon anders zijn dan op een open plek op een plat dak bijvoorbeeld).

 

Ik wil een schotel met zo min mogelijke last van weersinvloeden.

 

Alex1970 Wat handig die dishpointer...

Je hebt gelijk het is inderdaad veel beter als ik uitzoek wat er allemaal te bereiken is op mijn locatie; misschien is het handig als ik het volgende vermeld?

IK woon in Ede Gelderland, postcode is 6714

Ik woon op 4 hoog verder geeft mijn woningbouw het volgende aan;

De schotel mag maximaal een doorsnee van twee meter hebben en moet inclusief de ontvanger helemaal binnen het balkon staan. Met een schotelstandaard kan de schotel los op het balkon staan. Vastmaken aan het balkonhek of de muur mag ik dus niet. wat adviseer je mij?

 

Crazysat Dat is de goeie zender klopt

 

Groetjes Ans

Nou dan mag je nog in je handjes knijpen, de meeste woningbouwverenigingen willen schotels liever helemaal verbieden (wat niet kan), alhoewel het je niet makkelijk wordt gemaakt omdat-ie binnen het balkon moet staan.

Je zal ter plekke moeten meten wat je kwijt kan en kijken welke satellieten zichtbaar zijn. Met een postcode kan je dat niet bepalen. Wel met Dishpointer maar dan heb ik de exacte (GPS-)positie nodig plus een omschrijving aan welke kant van het gebouw het balkon zit.

 

Als je C-band (3400-4200 MHz) wilt ontvangen heb je echt wel wat groters nodig, dus dan kom je al gauw aan de 180 cm.

De draaibare opstelling daarvan kan alleen d.m.v. een zg. polarmount met actuator, tesamen met een positioner en een C-/Ku-band LNB kom je al gauw op zo'n €400-500 excl. ontvanger.

Prijs is een schatting door een beetje te zoeken op internet, dus ik kan er nog wel wat naast zitten.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje

Volgends mij hoeft het plaatsen geen probleem te zijn doordat mijn woningbouwvereniging angeeft dat het een max van 2meter doorsnee mag hebben. Verrder is er niemand die het zal komen opmeten of het wel zo is dussss....

 

Ik heb de  volgende schotels gevonden

Triax TDS110 met gratis 4  LND houders voor 69,96

Sab 120 heb ik inderdaad voor 69 gevonden

wat adviseer je mij? Heb ik volgens jou ook een paraprot paraplu nodig?

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alex1970, wat een hoop informatie... maar wel super informatief.. inderdaad een draaibare schotel is het beste..Mijn balkon zit aan de zuidelijke kant van het flatgebouw
 
Bij het toepassen van Dishpointer zijn de volgende gegevens zichtbaar.. Bedoel je deze informatie?
 

Latitude: 52.0437°
Longitude: 5.6407°

Satellite: 91W GALAXY 17 (G-17) | NIMIQ 1 | NIMIQ 2
Elevation: -12.6°
Azimuth (true): 95.2°
Azimuth (magn.): 94.4°

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste twee regels is inderdaad je positie.

In het menu direct boven de satellietfoto kan je de te ontvangen satelliet kiezen.

Is die achter de horizon dan wordt de streep rood.

Je hebt als ik zo gauw kijk vrij zicht op bijna alle satellieten.

De meest westelijke die nog wat onze kant op uitzendt is Amazon 3 op 61°W, maar dat zal net niet meer gaan, vrees ik:

post-40400-0-25194500-1405127817_thumb.jpg

 

Maar verder denk ik dat je t/m Thaicom 78.5°E vrij zicht hebt:

post-40400-0-81374500-1405127913_thumb.jpg

 

Dus nu is het aan je budget en plek op balkon of je verder gaat dan een TDS110...

 

Ik heb zelf twee draaibare schotels, 120 cm voor Ku band en 150 cm voor C-band geïnstalleerd maar op de begane grond.

Daardoor heb ik door de omliggende bebouwing bij lange na niet zoveel satellieten die ik kan ontvangen.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben tot nu toe trouwens nog niet eerder een woningbouwvereniging tegengekomen die schotels tot twee meter doorsnee toestaat.

Vaker de eis dat een schotel inclusief opbouw niet hoger mag zijn dan twee meter. Maar dat is dan buiten een balkon.

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard07 

 

Dan heb ik geluk; Ik heb het echt in een brief gekregen na het aanvragen van toestemming

Aandachtspunten voor schotelantenne

Houd bij het plaatsen van een schotel rekening met het volgende: 
Algemeen:

  • Een schotelantenne mag omgeving en buren niet hinderen of overlast geven.
  • Breng bij het plaatsen van de schotel geen schade toe aan woning of bijgebouw.
  • Boor niet in de kozijnen of gevels om kabels aan te leggen of om de schotel op te hangen.
  • U bent zelf verantwoordelijk voor eventuele schade aan of door de schotel.
  • Plaats de schotelantenne vakkundig, op een plaats die Woonstede heeft aangewezen.
  • U moet voldoen aan de aanvullende bepalingen van uw gemeente.

Laagbouw:

  • Plaats de schotelantenne achter en vrij van de woning, niet hoger dan 3 meter. Dus niet aan de gevel, aan de openbare weg, in de zijtuin of in de voortuin.
  • De schotel mag niet op of aan bijgebouwen of schuren geplaatst worden.
  • Als het hoofddak van uw woning een plat dak is mag een schotel daar onder voorwaarden staan.
  • Een sprietantenne met mast mag niet langer zijn dan 5 meter.

(middel) Hoogbouw:

  • Aan de voorzijde is plaatsing op een inpandig balkon toegestaan mits er geen onderdelen uitsteken. Plaatsing aan het balkon is niet toegestaan.
  • Veel huurders weten niet wat wel en niet mag bij schotelantennes. Dat proberen we nu te veranderen. De schotel mag maximaal een doorsnee van twee meter hebben en moet inclusief de ontvanger helemaal binnen het balkon staan. Met een schotelstandaard kan de schotel los op het balkon staan. Vastmaken aan het balkonhek of de muur mag niet. Hoe het precies zit met schotels bij eengezinswoningen staat op onze website. 
  • Aan de achterzijde is plaatsing op een balkon toegestaan mits er geen onderdelen uitsteken. Plaatsing aan het balkon is niet toegestaan.
  • Wanneer uw woning onderdeel uitmaakt van een VvE, moet u ook bij de VvE toestemming vragen voor plaatsing. De VvE kan aan de plaatsing van een schotel afwijkende voorschriften stellen. Bij sommige VvE’s is plaatsing zelfs helemaal niet toegestaan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alex1970

 

Goede morgen, bedankt voor de info... Ik begrip nu na uw uitleg hoe het precies werkt met Dishpointer... Ik heb inderdaad wel best wel een paar satelietenbereik... 

 

k heb een balkon van ruin 6,5 meter lengte en qua breedte is dat helaas 1.40 breed

 

Wat adviseert u mij te doen in mijn geval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nog nooit een schotel hebt gehad, zou ik niet meteen aan een draaibare beginnen. Een schotel kun je later altijd nog draaibaar maken.
Ook moet je er rekening mee houden dat als de schotel op het balkon staat achter de voorgevel van het gebouw, je geen vrije ontvangst hebt van uiterst links tot uiterst rechts. Immers, de schotel staat een stuk naar achteren en kijkt op een gegeven moment tegen de zijmuren.
Ik zou je de SAB 120 kopen met een Inverto Black Ultra en die op de Badr 4 uitrichten. Als je toch geen CanalDigitaal abonnement wilt nemen, dan kun je al met een hele goedkope ontvanger toe van minder dan €60,-.
Blijkt er later behoefte aan meer satellieten, dan kun je altijd nog een rotor kopen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje; Mijn balkon heeft van die zeg maar tralies dus weinig hinder denk ik... En als het op een voet staat schuif ik het gewoon iets naar voren zodat de koppen iets buiten balkon vallen... Plantenbaken aan de balkon mag toch ook? Ik zal het niet bevestigen aan de rails :D

 

Ik gebruik mij balkon maar zelden dus van mij mag die vol met schotels staan :P

we willen wel een goede receiver omdat we naar alle waarschijnlijkheid in de toekomst willen uitbreiden.

 

Ik heb alles wat u aanbeveelt uitgeschreven en ga nu even een dagje rondkijken in een winkel in Utrecht.... Even kijken kijken en niet kopen en voor mezelf even een plaatje maken...Wat is uw advies qua smartcard? Wij zaten  bij online en het stoorde ECHT heeel vaak als er een sms of whatever binnenkwam..Overgestapt naar KPN en nu toch niet veel keuze vind ik..

 

Is een receiver van SAB is verstandig? of geef mij maar advies voor een hele goeie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch niet zo'n goed idee om de schotel achter het traliehekwerk te zetten. Dat houdt toch het nodige signaal tegen. Je ziet op de Dishpointer afbeelding dat het signaal van de Badr onder een hoek van 27,5 graden binnen komt.
Ik begrijp dat het balkon 1,5m diep is. Als je de schotel met de tegelvoet tegen de muur zet, staat de schotel ongeveer 100cm van de balustrade. Als dan de onderkant van de schotel 52cm lager staat dan de bovenzijde van de balustrade, kijkt de schotel er toch overheen.
De offsethoek van de schotel is 26 graden. De schotel moet dus 1,5 graad achterover staan. Dat is bijzonder weinig en ziet er ongeveer uit alsof die verticaal staat.

Een SAB-ontvanger, bijv. de SAB Titan FTASC, is een ontvanger waar je zo de CanalDigitaal kaart in kunt steken en de zenders kunt bekijken met een abonnement, zie: http://www.sabsatellite.nl/nl/sab-titan-1-2/590/sab-titan-ftasc-s905
Die zie ik al te koop voor €69,- en heeft heel veel mogelijkheden zoals favorietenlijsten enz.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje; Mijn balkon heeft van die zeg maar tralies dus weinig hinder denk ik... En als het op een voet staat schuif ik het gewoon iets naar voren zodat de koppen iets buiten balkon vallen...

Of de koppen buiten het balkon vallen heeft helemaal geen zin. De gehele oppervlakte van de schotel moet vrij zicht hebben onder de zg. elevatiehoek, dat is de hoek waaronder de schotel omhoog kijkt. Dit is per satelliet verschillend wat je ook op Dishpointer kan zien.

Voor Badr4 is dat dus 27,5 graden, zoals Sprietje al zei. Dus teken een denkbeeldige lijn vanaf de bovenkant van de schotel onder een hoek van 27,5 graden. Deze mag dan niet tegen het balkon van de bovenburen aankomen. Hetzelfde voor de onderkant, deze moet over het hekwerk komen.

 

Ik gebruik mij balkon maar zelden dus van mij mag die vol met schotels staan :P

That's the spirit!

 

Wat is uw advies qua smartcard? Wij zaten  bij online en het stoorde ECHT heeel vaak als er een sms of whatever binnenkwam..Overgestapt naar KPN en nu toch niet veel keuze vind ik..

Als je een vervanging zoekt voor je Online danwel KPN abonnement moet je dus (ook) Astra 3B (23.5E) en ev. Astra 1 (19.2E) kunnen ontvangen want daar zitten de Nederlandse zenders.

Op de schotel voor Badr zal Asra 3B niet erbij gaan omdat dan de koppen te dicht op elkaar komen te staan.

Advies is dus voor die zenders een aparte 60 cm schotel.

Voor een abonnement ben je aangewezen op Canal Digitaal en die leveren er ook een schotel (en ontvanger) bij (in bruikleen).

Ook wordt die, als je dat wilt, gratis geïnstalleerd.

Als je die set i.c.m. de schotel voor Badr wilt gebruiken dan heb je er nog een zg. DiSEqC 1.1-/uncommitted-switch bij nodig.

Je hoeft niet per sé de ontvanger van Canal Digitaal te gebruiken, dat mag ook een andere zelfgekochte (betere) ontvanger zijn.

 

Voor de duidelijkheid: Je hebt dus voor de zg. FTA-zenders (FTA staat voor Free To Air, oftewel ongecodeerd) geen smartcard nodig.

Mocht je de vraag voor een smartcard vanwege andere zenders bedoelen, dan moet je even aangeven voor welke zenders dan.

Hier zie je wat er allemaal ongecodeerd te ontvangen is op Badr4.

Daarnaast zijn op die satelliet maar drie zenders gecodeerd, MBC USA, MBC Drama en Al Aoula.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook een schroefstempel nemen die je tussen je balkonvloer en het balkon van je bovenburen klemt. Die zijn ingedraaid 180cm en uitgedraaid 300cm. Zowel aan de onderzijde als bovenzijde en plaat rubber er tussen en hij staat zo vast als een huis. Kost maar €16,50 en je kunt de schotel tegen de muur plaatsen zodat die minder ruimte in neent en dus ook nog lager te plaatsen dan met een tegelvoet. Met 130cm afstand tot de balustrade kun je hem 67cm lager plaatsen dan de bovenzijde van de balustrade.
 

post-60869-0-01099600-1405175419_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...