gbert Geplaatst: 8 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 8 augustus 2014 Als ik er met een rubber hamer tegen het frame slaat dan verschuift alles . Je moet het zo zien. ik heb een aantal jaren een RVS frame gemaakt het daarin het midden een RVS pijp voor de stabb 120 motor. Dit hele geval staat op mijn schuur ik heb daar toen het grind weggehaald op iedere hoek een stuk rubber . En daar weer boven op diverse RVS plaatjes om het frame en de pijp waterpas te zetten. Jullie denken misschien dat je daar tegen aan moet ramen maar dat klopt niet want staal op staal glijd gemakkelijk weg. Nu ben ik van avond inde regen toch even op de schuur gaan kijken., en wat scherts mijn verbazing dat de monteur niet de bouten van de schotel heeft los gemaakt maar gewoon tegen het frame aan geschopt om een goede afstelling te krijgen. Ik heb ook geconstateerd dat op 1hoek van het frame de vul plaatjes er onder uit waren geschopt , dus toen ik die weer met een koevoet de plaatjes er weer onder heb gelegd ging gelijk het signaal met 5% omhoog.
mebo870 Geplaatst: 9 augustus 2014 Geplaatst: 9 augustus 2014 Dus die installateur staat wat tegen het frame aan te schoppen, om dan later te beweren dat alles 100 % stond afgeregeld. Snel verdiend geld, zulke gasten zouden er bij mij niet meer inkomen. Het afregelen van een schotel met motor is vrij delicaat. The key to happiness. Stay away from idiots
edbe Geplaatst: 9 augustus 2014 Geplaatst: 9 augustus 2014 is het wel een echte schotel monteur, lijkt mij eerder een gehakbarman 2 x KPN TV+ Box & Formuler Z11 Pro
de mon Geplaatst: 9 augustus 2014 Geplaatst: 9 augustus 2014 (aangepast) Je kan de cirkel die de schotel maakt groter of kleiner maken.Ik heb dat al eens getest met een laser in de houder van de lnb. Je volgt dan beter de Clarke belt.Dus je hebt die 1 west en dan neem je een positie oost en een positie west .Zo stel ik een draaibare schotel af. 9 augustus 2014 aangepast door de mon 1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900
Phoenixx Geplaatst: 1 september 2014 Geplaatst: 1 september 2014 (aangepast) Nou , zo zie je maar weer dat installateurs ook niet altijd te vertrouwen zijn en hun werk goed doen!.. Het beste is volgens mij om met de basis te beginnen en het "plaatjes tegelframe" te vervangen voor een 40 / 60 tegelframe met 4 grind tegels en rubber tegeltjes van 10 x 20 cm onder het frame voor een stabiele basis voor de schotel, kijk wel even of het dak het houdt met het gewicht. De rubber onderzet tegeltjes zijn ook bij de satboer te krijgen. Wat ik daarna heb gedaan is om 8 extra moeren te bevestigen tussen het tegelframe en de flens van de pijp zodat je de flens via de onderste moeren waar deze op rust zodanig af te stellen dat je pijp haaks staat zowel in noord / zuid als in west / oostelijke richting. Let ook even op als de rotor en schotel op de pijp staat of je pijp dan nog haaks staat. Zo niet dan kan je dit met de onderste moeren iets bijstellen, wel even een werkje maar ik heb het hier toegepast en ben tevreden over de methode. Het mooste is dat later een satboer mij dit ook had verteld waar ik die moeren haalde maar ik hier niks over mocht zeggen omdat de installateurs dan op langere termijn te weinig zouden verdienen.. Zo`n tegelframe staat vrijwel nooit precies haaks als je deze alleen kaal met bijgeleverde bouten en rustend op rubber plaatjes op een grind dak zet met steentjes, er zit altijd een afwijking in als je de schotel pijp dan haaks gaat meten is mijn ervaring, en daar begint het mee.. Kijk ook even of je schotel precies recht op de as van je rotor bevestigd zit een kleine afwijking van 2 mm heeft al flinke invloed omdat je satelietbaan (clarckbelt) dan niet meer goed gevolgd wordt tijdens draaien. Check je rotor en ucals instellingen voor de zekerheid en zorg dat deze correct staan afgesteld!. De makkelijkste methode is om je ontvanger op bijv op astra 1 een zwakke zender te zoeken en als het goed is hoef je dan alleen je rotor (met schotel op de paal iets naar links of rechts te draaien om beeld te krijgen, de rest staat al goed. Als alle satellieten goed staan bouten kruislinks aandraaien en niet te hard, vast is vast!.. Daarna kan je altijd nog het eea bij trimmen in en uitschuiven van kop etc maar hoort alles goed te staan en doen de rest van je satelieten het ook goed. De rotor heeft altijd iets speling dus hoe meer je oostelijk of werstlijk gaat hoe meer je invloed krijgt van die 2 mm speling krijgt als het zaakje steeds meer naar links of rechts gaat doorhangen met ver uit draaien van de rotor met schotel boven +- 50 graden t.o.v het nulpunt. Kijk ook met uitdraaien wat je pijp doet en meet of deze haaks blijft want de pijp gaat altijd een klein stukje mee naar west of oost door het gewicht van motor en rotor wat ten koste gaat van het volgen van de clarcbelt en dus iets van je signaal op zwakke satelieten, dat kan je opheffen door de bovenkant van je pijp bij de rotor te tuien naar de onderkant van het frame met 2 draadspanners. Laatst heb ik dat hier op proef gedaan en het helpt, de bevestigingspijp pijp BLIJFT nu wel keurig haaks in verre richting.. Koop is een satmeter bijv een trimex 3500 daar zit een realtime spectrometer in en heeft daarmee een meting aan de lnb kop dus je ziet meteen via de meter wat je doet en dat is veel makkelijker afregelen als met bijv een peperdure horizon display geheugen meter die achteraf de spectro uitleest. Mooi gemaakt maar je hebt er niets aan omdat het niet realtime meet en moeilijk af te lezen is biuten in de zon of met regen. Ik vindt trouwens dar de ber, het meest belangrijken bij de meest meters alleen maar kleine dansende cijfertjes zijn die nauwelijks afleesbaar buiten bij de antenne, een vu meter balk voor de ber is beter. Zet geen zware schotel erop en ga voor een lichte laminas 120 schotel en een stab 120 rotor dan heb je een goeie stabiele combinatie. Ook omdat de as van de stab 120 naar boven staat is de schotel makkelijk te bevestigen en op het nulpunt af te stellen. Let ook op de schaal verdeling aan de zijkant van de rotor, soms zijn deze verschillend aan elkaar. Instellen op 52,2 graad moet goed zijn afhankelijk waar je woont, anders even op dishpointer kijken en je plaats intypen en de waardes opschrijven en invoeren. Wil je verder draaien neem dan een dg 380 van moteck en voor het plaatsen vd schotel erop even de houders vastzetten met ductape zodat deze niet wegglijden bij vastzetten van de schotel op de rotoras. Voor de rest is de dg 380 een goede rotor met een groot draaiberiek van 80 oost / west. De stab 120 rotor gaat to 66 graden oost / west.. Een heel verhaal, mischien heb je er wat aan, succes met de hobby Ger.. 1 september 2014 aangepast door Phoenixx
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen