Ga naar inhoud


Zin en onzin specificatie kwaliteit coax kabel en schotels


Rod05

Aanbevolen berichten


  • Reacties 95
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

ZIjn we weer...

 

Had op het net besteld :

 

Wavefield RG6 120 dB Double Shield CCS Zwart 100m Coax 64 0.12AL

 

en krijg

 

Wavefield RG6 100 dB Double Shield CCS Zwart 100m Coax 48 0.12AL

 

ga ik daar  op verliezen ?  (waar staat die 48 0.12 precies voor ?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rod05

Wat een troep heb je in huis gehaald.
Om te beginnen heb je een middenader van staaldraad, zie de aanduiding CCS wat verkopert staaldraad betekent.
64 0.12AL betekent dat de vlechtmantel uit 64 dunne draadjes van aluminium bestaat van 0,12mm.
Verder moet je je bedenken dat een aluminium vlechtmantel een beduidend lagere afscherming geeft dan een koperen vlechtmantel zoals bijv. de Koka 799. Die afschermingsfactor die ze opgeven, moet je dan ook met een zak zout nemen en over het verlies per 100 meter wordt al helemaal niet gesproken.
Met andere woorden, grote troep en snel retour sturen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja , ik had de Inverto Black Ultra Quattro en de maximum e85 besteld bij een lokale schotelboer /  installateur en had gezegd doe er 200m goede kabel bij...

 

Die had deze geadviseerd want daar had ie nog nooit problemen mee, staat meteraanduiding op, ideaal .... dacht : mooi hoef ik me daar ook niet in te verdiepen...

 

grrr... die kan retour dus...

 

Ze hebben daar enkel nog :

 

Hirschmann KOKA 799       a € 0,79 de meter

Hirschmann KOKA PE 6     a € 1,12 de meter

Hirschmann KOKA PVC 6   a € 1,24 de meter

 

geld maakt me niet zoveel meer uit als het meerwaarde heeft.... welke van die drie dan ?

 

of stuur ff een berichtje als je wat beter weet omgeving Rotterdam....

aangepast door Rod05
Link naar reactie
Delen op andere sites

Schotel en lnb's vandaag binnen gekregen... dacht ik ...

Pak de schotel uit, wat een rare hoek of lijkt dat zo... nee deuk erin coating gescheurd...

3 lnb's besteld... huh d'r zitten er toch echt twee in...

Hela... dit zijn geen vergulde connectors zoals besteld... da's nickel....

 

Ok alles kan dus terug , we beginnen weer opnieuw.... t zit weer mee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rod05

Ik ga me toch werkelijk afvragen wat voor schotelboer dat is die onder goede coaxkabel verstaat een coax met verkopert ijzerdraad als kerndraad. Ik denk toch echt dat je beter een andere satellietshop kunt gaan zoeken.
Misschien dat die man zelf niet weet dat hij coax verkoopt met ijzerdraad er in want ik heb van de meeste schotelboeren geen hoge pet op wat betreft hun kennis over het satellietgebeuren. Laat hem er eens een centimeter van af knippen en alleen de middenader bij een magneet houden. Dan zit die daar meteen aan vast. Maar eigenlijk kan ik me haast niet voorstellen dat hij dat niet weet want een stuk coax afknippen waar staaldraad is zit gaat heel wat moeilijker dan als de middenader van koper is.

En wat betreft de keuze van de coax soorten die hij dan wel in huis heeft:

Koka 799 heeft een demping van 29,1dB bij 2150MHz en een afscherming groter dan 90dB bij 2150MHz.

Koka 6 PVC heeft een demping van 31,2dB bij 2150MHz en een afscherming van 55dB of meer tussen 2000 en 3000MHz. zie: http://api.triax.dk/Perfion/File.aspx?id=0fdb3baa-3894-4b0f-a2be-a23def3ebaa8&action=save&size=500x500&action=save

Koka 6 PE heeft een demping van 31,2db bij 2150MHz en een afscherming van 65dB of meer tussen 2000 en 3000MHz.

De keus lijkt me dan niet moeilijk. De Koka 799 wint met vlag en wimpel en is verreweg het goedkoopst.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan blijven erg weinig shops over want door de enorme verhoging in de koperprijs is coax een stuk duurder geworden en zie je erg veel CCS.

Heb dat getest bij 25 meter, maar kon niet echt een significant verschil waarnemen. Op een grotere afstand treed het verlies in signaal hard op.

 

En ja Koka 799 is een goede kabel en buigt, door de koper, ook beter bij de montage en het wegwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans schrijft:

"Dan blijven erg weinig shops over want door de enorme verhoging in de koperprijs is coax een stuk duurder geworden en zie je erg veel CCS."

Vindt je dat? Ik zie bij de eerste de beste online shop in Nederland een rol van 100 meter Koka 799 wit of zwart voor €79,- te koop staan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rod05

 

Ik ga me toch werkelijk afvragen wat voor schotelboer dat is die onder goede coaxkabel verstaat een coax met verkopert ijzerdraad als kerndraad. Ik denk toch echt dat je beter een andere satellietshop kunt gaan zoeken.

Misschien dat die man zelf niet weet dat hij coax verkoopt met ijzerdraad er in want ik heb van de meeste schotelboeren geen hoge pet op wat betreft hun kennis over het satellietgebeuren.

 

 

Wat is er mis met verkopert ijzerdraad? Signalen van die hoge frequentie gaan via de verkoperde laag en niet door het ijzer.

Wel eens van het skin-effect gehoord?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout

Natuurlijk heb ik wel eens van het skineffect gehoord maar blijkbaar lees jij dit forum toch niet al te best want dan had je geweten dat er genoeg leden problemen hebben gehad met verkopert ijzerdraad, zelfs met een klein stukje kabel van 8 meter van beneden naar boven. Na het vervangen daarvan door fatsoenlijke coaxkabel had hij geen enkel probleem meer.
Maar beste Drs, ik dacht dat er ook nog voedingsspanning door de coaxkabel moest en ijzerdraad heeft wel een ruim 5,5x hogere specifieke weerstand dan koper.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even praktisch: heb net een rol van nog 50 meter Wavefield CCS gepakt. Connectoren eraan en aan de tuner gehangen. 18V erin en 18V eruit, weliswaar onbelast, maar geen verlies meetbaar op een goede digitale meter. Signaalverlies met deze kabel is ook niet dramatisch, maar toegegeven de KOKA 799 is beter. Niet voor niets gecertificeerd door kabelmaatschappijen. Maar een stukje van 8 meter met problemen?

 

Dat zou ik eerder zoeken in de switch. Daar zouden we ons druk over moeten maken. Daar is een hoop rommel van te koop met veel verlies!

 

Probleem van coax is dat dit vaak het sluitstuk van een installatie is en wij willen korting...gratis coax. Ja die schotelboer is niet gek om Koka799 weg te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er mis met verkopert ijzerdraad?

Dat het weg roest bij vocht. Heb ooit 5 cm moeten afknippen. Je weet niet wat je ziet.

 

En dat het in de weken vlak voor het doorroesten raar beeld oplevert op je TV.

 

OK, ik had toen connectors van een paar cent per stuk, dus echt waterdicht was het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...