Ga naar inhoud


Zin en onzin specificatie kwaliteit coax kabel en schotels


Rod05

Aanbevolen berichten

Ja kom op Sprietje. De belasting van een lnb is vrijwel te verwaarlozen en kan door een goede tuner makkelijk verwerkt worden.

 

Technisch gezien heb je gelijk hoor, maar om CCS coax nu rotzooi te noemen? Iedereen begrijpt dat coax duur is door de koperprijs en maakt een eigen afweging wat hij/zij koopt.

Een bedrag van €29.95 of €79.00 voor 100 meter. En wat kopen we dan massaal? Dus de schotelboer verkoopt dit. Ga je dan de schotelboer beoordelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 95
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Voor een dubbeltje op de eerste rij ... alle waar naar zijn geld etc etc.....

 

Het zal best zo zijn dat het van een (vers) koper laagje voorzien staal best werkt. En misschien nog wel goed ook, maar wat doet het in de loop van tijd ?   

 

Toen we nog op coax zaten te netwerken dacht ik ook , ja hoor wat is dat nou ? gevlochten telefoondraad... Dat kan je voor  "CAT" zijn k*t installeren (dubbele woordspeling)... maar t werkte....  dus waarom niet... het skin effect kunnen we niet ontkennen... maar alles heeft wel zijn toepassing ( en zijn prijs ) ....

 

Wat gebeurt er met CCS als de kern uitzet ( oxidatie ) en het koper laagje doorbroken wordt ... denk dat je dan klaar bent ... een volkoper kern zal dan minder snel problemen geven lijkt mij. In ideale omstandigheden zal je er best mee wegkomen , maar voor buiten of in minder ideale situaties zal je hem denk ik sneller vervangen dan een koperkern...

 

Maar goed ik ben geen kenner , daar zullen de installateurs (die langer meedraaien) wel de nodige ervaring mee hebben....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het weg roest bij vocht. Heb ooit 5 cm moeten afknippen. Je weet niet wat je ziet.

 

En dat het in de weken vlak voor het doorroesten raar beeld oplevert op je TV.

 

OK, ik had toen connectors van een paar cent per stuk, dus echt waterdicht was het niet.

 

Dat koper oxideerd, dus roest wisten we nog niet? Het stroomverbruik van een LNC is niet te verwaarlozen, dat weet ik. Maar bij normale lengtes van coax-kabel is dit argement niet houdbaar.

Als er bij een F-stekker buiten geen water komt is er niets aan de hand...en dat geldt voor iedere soort van coax-kabel.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs. Ijzerbout schreef:

 

> Dat koper oxideerd, dus roest wisten we nog niet?

 

Waarom schrijf je "we"? Vroeger leraar geweest?

Humor en ironie kan ik waarderen. Bij sarcasme en kleineren wordt het al een stuk minder grappig.

Daar moet ik even aan wennen.

 

Leg een ijzeren en een koperen spijker buiten in de tuin in de regen en kijk over een paar jaar welke van de 2 het meest verweerd is.

De ene is weggeroest, de ander is ge-oxideerd, in mijn taalgebruik. Als jouw taalgebruik meer berust op de natuurkundige of scheikundige omschrijvingen van de gevolgen van de weersinvloeden op het metaal dan heb ik daar ook wel vrede mee.

Maar ga me niet uitleggen wat roesten is. Mijn aansluiting was doorgeroest, zoals ik schreef. Niet slechts ge-oxideerd.

 

> Het stroomverbruik van een LNC is niet te verwaarlozen, dat weet ik.

> Maar bij normale lengtes van coax-kabel is dit argement niet houdbaar.

 

Ik had het niet over LNC's. Maar ik begrijp dat dit aan iemand anders gericht is?

En tja, wat is een normale lengte? Zullen we het houden op gemiddeld 20 ohm verschil tussen het koper en het verkoperd?

 

HF op 1 GHZ skint zo'n 2 micrometer diep. Enig idee hoe dik de koperlaag is bij verkoperde coax? Is die veel dikker?

 

> Als er bij een F-stekker buiten geen water komt is er niets aan de hand...

> en dat geldt voor iedere soort van coax-kabel.

 

Precies. Dan roest die niet. Oxideert ook niet.

Daarmee heb ik ook de aanschaf van mijn compressie tang goed gepraat.

Weegt ruimschoots op tegen de ergernis van uitvallende verbindingen, die niet eens in geld uit te drukken is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

>> Dat koper oxideerd, dus roest wisten we nog niet?

 

Het niveau mag wel een tandje onhoog.....    Je kunt niet ontkennen dat ijzer sneller "roest" dan koper , koper houd het dus per definitie al langer uit...

 

Daarbij is een ieder denk ik wel met mij eens dat CCS ontwikkeld is met de gedachten kosten te besparen en niet om de kwaliteit te verbeteren....

 

Een kwalitatief goede verbinding is natuurlijk altijd van belang, maar niet een ieder zal een speciaal stuk gereedschap bezitten om dat soort connectoren te fitten....

met een stuk krimpkous kom je wel al een heel eind, maar risico is er altijd (kabelbeschadiging bijv. : de koper versie zal dan langer mee gaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor hoeveel euro aan koper zit er dan in een 100m rol koka 799 ?

Alleen de binnenader is een kilo, da's een euro of 7.

 

Geen idee over de buitenmantel, dat zou gokwerk worden.

(is die eigenlijk ook van koper, of van aluminium. Zwaar getafeld, hersens in slaap gevallen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koka 799 buitenmantel koper (vertind)

Koka 99 HD heeft buitenmantel van Al

Koka 110 HD van koper (vertind)

 

Hirschmann heeft trouwens ook Coax met verkoperde stalen binnengeleider: Koka 7 OK en Koka 7 MK. En nu? OMG

aangepast door moonchild

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hirschmann heeft trouwens ook Coax met verkoperde stalen binnengeleider: Koka 7 OK en Koka 7 MK. En nu? OMG

Was die niet speciaal ontwikkeld voor gebruik tussen autoradio en dakspriet?

:grin:

 

Ik lees net dat we over 10 jaar of zo geen schotels meer hebben.

Snel nog even een kathrein cas90 of zo aanschaffen, samen met een paar kathrein lnb's en jultec/spauns.

Dan is het geld op.

Dus snel nog even naar de praxis. Ik dacht daar vergulde coax te zien, volgens de sticker 140 db, 3 mm zilverkern, verlijmde folie, 5-voudige afscherming van opgedampt aluminium en vertind koper, gel-gevuld, uv- en ir-bestendig, enz voor 11 cent per meter. En nog recyclebaar ook dus prima geschikt als grondkabel.

 

Al die soorten coax hebben volgens mij hun bestaansrecht. Is gewoon een kwestie van de kwaliteiten op elkaar aan laten sluiten.

Het is alleen zo zonde als je top-componenten gaat bedraden met schemerlampensnoer en plastic connectoren.

Of omgekeerd als je een campingsetje van 30 euro gaat bedraden met coax van een paar euro per meter.

 

Hehe, het zakt al weer. ;)

aangepast door tesla
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Al die soorten coax hebben volgens mij hun bestaansrecht. Is gewoon een kwestie van de kwaliteiten op elkaar aan laten sluiten.

Het is alleen zo zonde als je top-componenten gaat bedraden met schemerlampensnoer en plastic connectoren.

Of omgekeerd als je een campingsetje van 30 euro gaat bedraden met coax van een paar euro per meter.

 

Hehe, het zakt al weer. ;)

 

Dat is nou precies waar ik me nou zo over erger. 80% van de satellietkijker in NL zit te kijken met zo´n Triax pisbakken-stalen klungelschotel, met die waardeloze zwabberarm, (door Sprietje in de hemel geprezen... :D  :D ) die je op zijn positie buigt in plaats van draait. Hoe goedkoper hoe beter. Juist hier komt het op aan: Een vormvaste schotel en LNC van hoge betrouwbaarheid en kwaliteit.

En dan krijg je dag in dag uit op dit forum de vraag over de coaxkabel en de connectoren. Dat moet dan het allerbeste zijn wat er wereldwijd te koop is. Hoe duurder hoe beter. Alsof hiermee de zwakste zender op Nilesat & Co mee te voorschijn getoverd kan worden. Ewige discussies of de kern al dan niet van ijzer moet of mag zijn. Alsof koper of verkopert niet oxideerd als het nat wordt. Prullebak LNC´s die bij het minste of geringste schijnen te oversturen behoren tot het beste materiaal wat je voor weinig geld kan kopen.

Nou ja...ik heb mijn hart weer even kunnen luchten vanochtend. :D :D :D :D

 

@Sprietje...mijn opmerking was als steek onder de riem bedoeld....ik hoop dat je er om kunt lachen. :D

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...