Ga naar inhoud


Moteck-2100A, Triax 78 en verschil in SNR


lujo

Aanbevolen berichten

Kom net van mijn ouders vandaan en heb even snel gekeken naar de SNR.

 

16,0E RTS Sat: +/- 45%

19,2E NPO1: +/- 85%

23,5E NPO1 HD: +/-95%

 

Maxdigital XP1000

Moteck-2100A

Triax 78 cm

Inverto Black Ultra single

 

Op 16,0E hebben ze gewoon beeld maar ik vind die 45% wel erg weinig.

Via de ontvanger heb ik de schotel met stapjes Oost en West geprobeerd bij te stellen maar ik zag geen verbetering.

 

Het lijkt mij dat de hele installatie goed uitgericht is.

 

Ik besef dat een Triax 78 niet optimaal is om 16,0E te ontvangen maar i.c.m. een Ultra Black lnb zou SNR toch beter moeten zijn.

Wat ik ook vreemd vind is dat er op Astra 3 beter ontvangst is dan op Astra 1. Ik dacht dat Astra 1 veel "sterker" is.

 

Ik heb helaas geen tijd gehad om andere transponders met elkaar te vergelijken.

 

Zou iemand dit verschil kunnen verklaren?

Misschien heeft het te maken met de ligging van de flat?

post-35669-0-40398700-1417028426.png

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het lijkt mij dat de hele installatie goed uitgericht is.

 

Wat maakt, dat je dat denkt?

 

Persoonlijk lijkt het mij, dat uitrichten van de motor op het zuiden hier niet echt mogelijk was, omdat het gebouw ertussen stond. Dat vraagt dus nogal wat van degene, die de motor heeft geïnstalleerd. Dus ik ben benieuwd, hoe dat hier gebeurd is, en wat jou dus het vertrouwen geeft om te denken dat de hele installatie goed is uitgericht.

 

Op de foto zie ik trouwens de schotel niet hangen. Hangt hij aan de buitengevel, of hangt/staat hij op een inpandig balkon?

(In dat laatste geval kijkt de schotel bij 16oost wellicht gedeeltelijk tegen de zijkant van het balkon?)

 

Zonder meer informatie zou ik dus nog geen antwoord op je vraag kunnen geven.

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die schotel is samen met mijn vader ongeveer half jaar geleden "goed" gemonteerd.

 

Met goed bedoel ik:

16,0E: SNR 80%~85%

19,2E: SNR 90%~95%

23,5E: SNR 90%~95%

 

Mast hebben we waterpas gemonteerd. Motor met USALS naar 16,0E laten draaien. Op 16,0E zo goed mogelijk uitgericht zodat we hoogst mogelijke SNR waarde kregen. Daarna naar 19,2E laten draaien en SNR was rond 95%. Dan naar 23,5E laten draaien en ook daar hadden we 95%. In principe zijn dit de enige satellieten, naast 13,0E en 28,2E, die daar te ontvangen zijn i.v.m. de flat aan de ene en bomen aan de andere kant.

 

Deze schotel is aan het balkonhek vastgemaakt met een Z-buis en steekt dus uit.

 

Overigens ook al is op dit moment op 16,0E SNR +/- 45% BER is 0.

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, je hebt dus in het verleden in ieder geval veel betere ontvangst gehad. En de zijkant van het balkon is/was niet het probleem.

 

Als het niet specifiek aan de transponder van RTS-Sat ligt (wie van de forumleden kan daar iets over zeggen?), dan zit ik zo gauw eventjes aan de volgende mogelijkheden te denken:

- Motor wat ontregeld? Dan eens een GoTo-0 doen.

- Kan de ophanging van de motor en schotel door de wind of door "uitzakking" wat zijn verschoven? Dan opnieuw checken/uitrichten.

 

Omdat je al de oost-west correctie via je ontvanger hebt geprobeerd, zou je eerst eens kunnen kijken of je met hoger of lager uitrichten van je schotel op de 16oost de ontvangstkwaliteit omhoog krijgt.

 

Groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Motor wat ontregeld? Dan eens een GoTo-0 doen.

 

Nee, dat heeft natuurlijk geen zin, bedenk ik me nu achteraf.

Immers:

Omdat je al de oost-west correctie via je ontvanger hebt geprobeerd,

 

(ik was waarschijnlijk toe aan slaap.......geeeeeuw...)

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De W2 is een zwakkere satelliet , advies van vele zenders daar om een 90 cm te gebruiken ivm terug loop van transpondersterkte .

Sommige transponders werken met lager zendvermogen .

RTS zit op een transponder van Kroatische HRT en Legale kijkers kregen netjes een brief enz. met uitleg en het advies van een schotel antenne met een minimale diameter van 90 cm tot 1.20 schotel .

De redenen van dat diverse zenders de w2 verkozen hebben is oa. ivm de crisis en bezuinigingen en omdat er te weinig door de burgers betaald word of zelfs niets ( hier vind men 1000 kuna nog te veel ) en kijkt met via een cyber crimineel .

Waardoor men oa. deze stap moest maken .

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was mij bekend dat een Triax 88 beter zou zijn. Die gaan we in de toekomst misschien ook plaatsen. Vond het alleen vreemd dat SNR ooit 80% was en nu 45%.

 

Bij mijn weten hebben ze al een hele tijd geleden ontvanger en kaartje aan elkaar gekoppeld. Sindsdien is het illegaal kijken niet meer mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk er zijn idd nog nette mensen maar het valt wel op dat alle Balkan zenders zo onderhand allemaal naar die w2 positie toegegaan zijn om de bepaalde redenen .

88cm is bij vele schotels niet echt 88 cm , meet een triax maar na bv.

Ik heb bij een schotelboer gewerkt en weet dat er gewoon schommelingen zijn wat betrefd het vermogen per transponder .

De ene geeft volle bak qua qualiteit en level terwijl de ander kwakkeld .

Bovendien speelt de levensduur van de satelliet ook erg een rol , een nieuwe die volledig functioneerd zal de eerste tijd zal zowat alle transponders vol vermogen geven maar dat zwakt later af op diverse .

De W2 positie heeft een paar missers gehad in het verleden enz. zie het verleden op de 16 graden oost .

Hopelijk als men straks weer een vervanger stuurd dat dan weer een puik signaaltje vanuit de ruimte over ons heen gestraald word , maar voorlopig moeten we het doen met wat er hangt

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn maar weinig schotelfabrikanten van offsetschotels die zich niet schuldig maken aan het te groot opgeven van de schotelmaat. De juiste maat is de breedte maat en net bij een Triax 88 zit Triax daar niet ver vandaan want de schotel is 85cm breed en 95cm hoog op de spiegel gemeten.
Bonter maken ze het met een Triax 110 waarvan zelfs de hoogte maar 105cm is en de breedte 100cm. In feite dus nog net geen 100cm-schotel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...