Ga naar inhoud


Maximum E85 instellen


Noordeling
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Beste svgoor

Sorry dat ik zo laat ben met de berekening maar ik heb het de laatste dagen erg druk. Nog veel meer mensen wachten op een berekening maar het komt er aan.

Stel de Maximum E85 als volgt af.
- zet de schotelskew op nul graden.
- zet de rail nu precies waterpas en zet de de rail met de twee bouten goed vast.
- plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de arm aan.
- stel de lnb's af op de volgende afstanden:
    tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 75mm
    tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 50mm
    tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 55mm
    d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap van de lnb.
- stel de schotelskew in op 11,3 graden.
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
    Hotbird 13 op 7 graden
    Astra 19,2 op 4 graden
    Astra 23,5 op 7 graden
    Astra 28,35 op 10 graden
    d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
- stel de elevatie van de schotel af op 28,6 graden.
- stel nu de schotel af op de Astra 19,2 op maximale signaalkwaliteit.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit zijn de berekeningen die ik heb ingegeven bij Satlex voor de locatie Delft. (28°E tot 13°E)

Deze worden gebruikt voor een wavefrontier, maar voor een Maximum E85 schotel zijn die ook van toepassing.

http://***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=13.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=52.06%2C4.31&la=52.013&lo=4.31&country_code=nl

Volgens deze berekening moet de skew van de E85 schotel staan op 100.7 

Dus 10,7° naar het oosten draaien.

 

Satfeeds-DX

 

post-79750-0-29309800-1471465151_thumb.jpg

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, controleer bij één lnb wat de beste positie is bij het naar voor- en achter schuiven van de lnb.

Bij normale lnb's met een kop is de beste positie meestal dat de kop 5-6mm van de lnb-klem af zit.

Bij deze lnb is er geen enkele aanwijzing en zul je minimaal bij één lnb de beste afstand moeten uitproberen tot de schotel waarbij je de maximale signaalkwaliteit hebt. De overige drie lnb's kun je dan op dezelfde stand afstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles gemaakt zoals berekend, mooi gelukt, ik krijg geen enkele melding op piep op mijn satfinder xsarius pro.

Ik vermoed dat ik de elevatie verkeerd heb ingesteld, dwz. 28,6 maar er zit geen markering pijltje op een van de zijkanten.

Midden van bout geprobeerd, en einde van basisstuk wat op de muurbeugel vast zit.

 

Hoe stel ik de elevatie nu precies af ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog niet aan ontvanger gekoppeld, wel op de satmeter xsarius pro. Wellicht dat die instellingen niet goed staan.

Heb er een triple block van canaaldigitaal mee afgesteld poosje geleden. Nu met losse lnb,s misschien andere instellingen nodig. Ik meet per lnb dus nog geen switch er tussen. In triple zit een ingebouwde switch. Moet ik dus anders instellen op een losse lnb??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hulde aan Sprietje,

 

Ik heb de maximum uitgericht, en op de satfinder Xsarius, op 13 en 28 circa 13db, 19.2 circa 12 en op 23.5 16.5db

Mijn elevatie op de maximum staat op 31 graden, terwijl 28,6 was uitgerekend, ik heb de muurbeugel nagemeten en deze lijkt te waterpas te staan. Wellicht toch een mm naar voren.

 

Heb de config zo gelaten, aangezien ik lees dat 23.5 vaak zwakste is, bij mij is die het sterkst. Blij mee zijn, of betekent dit dat de schotel nog niet optimaal staat gericht ?

 

Doomt de volgende beginnersvraag op, ik heb in mijn Vu+solo2 alleen de 19 en 23 satelieten, op disecq a en b staan, ik kan voor poort c en d, waar ik de astra 2 en hotbird wil zetten, niets vinden, klaarblijkelijk zitten die gegevens niet in mijn ontvanger.

 

Hoe kan ik dat toevoegen ?

 

Alvast mijn dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iik heb ook een Maximum maar ik heb meer dan 16db op o.a. De 28.2 ook al de andere satellieten hebben hogere waardes dan die van jou.

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...