Ga naar inhoud


Welke schotel en duo lnb heb ik nodig in Spanje (Denia)


Diana123

Aanbevolen berichten

Goedenavond allemaal!

Ik heb geprobeerd mijn informatie op deze site te vinden maar door het lezen begrepen dat waar je woont in Spanje veel verschil maakt en omdat ik er de ballen verstand van heb, hoop ik dat ik advies kan inwinnen van mensen die er wel veel vanaf weten!

Onze situatie: In Denia (Costa Blanca, tussen Valencia en Alicante) verhuren wij appartementen met NL-televisie. Dit alles is zo´n 12 jaar geleden geinstalleerd door een Nederlander die er nu niet meer is, we moeten iemand zoeken voor de installatie maar ik dacht dat het beter was zelf de juiste spullen aan te schaffen want uit sommige berichten die ik zag, zijn niet alle installateurs even handig met installatie van NL-tv. We hebben HD decoders met Canaldigitaal kaarten met een basis pakket. 

Ik heb gehoord dat ik een 70cm schotel nodig heb voor een duo-lnb (geen idee of dit klopt), we hebben nu een 60cm schotel met een single lnb. Ik moet op zoek naar 5 schotels en 5 duo-lnb´s, waarvan er 2 lnbs geschikt moeten zijn voor 2 decoders en 3 voor 1 decoder.

Mijn vraag is dus: kunt u mij zeggen welk merk schotel en welke lnb´s ik het best kan aanschaffen? 

Alvast bedankt!

Diana

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Diana123

Welkom op dit forum.

Je schrijft dat je 5 schotels wilt. Is dat nodig? Liggen de appartementen een eind van elkaar of naast en boven elkaar want vanaf één centrale plaats waar de schotel staat, kun je makkelijk 50 meter coax gebruiken naar een aansluiting dus naar links en naar rechts wel 100 meter uit elkaar.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me nog een installatie voor BVN via Astra 1 en wat radio's en vrije Duitsers .

Astra3 heeft zeker een grotere diameter nodig . Ik heb 1  80 cm schotel staan in het N van Barcelona.

Wellicht met 1 opstelling beginnen ipv alles aan te kopen. Toch zeker als je het zelf doet .In verband met afstelling met gebruik van goede Satfinder en gevaarlijke hoogtes.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je de mon, ik heb inmiddels ook wat satelliet verkopers in Nederland aangeschreven en wat ze zeggen komt hier op neer: 80 cm schotel, Triax 78 zou voldoen en duo lnb die geschikt is voor deze maat schotel. Omdat ik alles moet laten opsturen wilde ik precies weten wat er nodig was en het in 1x op laten sturen i.v.m. transportkosten. Ik ga het zeker niet zelf installeren, heb geen enkel verstand van dit soort dingen. Ik heb inmiddels ook een bedrijf gevonden van Nederlanders op een uurtje afstand van Denia, met mijn beperkte kennis is het waarschijnlijk verstandiger het allemaal door een professional te laten doen, dus ook het schotel en lnb advies..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een opmerking waar je niets mee kan, maar zou je niet de satellietantenne's met single LNB's uitrichten op de ASTRA 3B - 23.5e? Alle Nederlandse zenders zitten tegenwoordig op de 23.5e en daarvoor is de 19.2e overbodig geworden. Alleen als je interesse hebt in de Duitse en, wellicht met een Spaanse smartcard en decoder, Spaanse zenders is de 19.2e nog interessant.

 

Het enige wat je dan nog moet doen is de schotelantenne 'elevation' van 40.8 graden naar 38.9 verzetten en de schotelantenne ietwat naar links draaien. Zie hieronder hoe de 'elevation' te verstellen is:

 

dishassemblyElevation.gif

 

Zodra je de 'elevation' hebt veranderd is het een kwestie van de ontvanger op TV Gelderland (kanaal 75) te zetten en opnieuw uit te richten, zodra er beeld op komt heb je de 23.5e te pakken. Als de 'elevation' goed staat heb je hem binnen luttele minuten te pakken.

aangepast door RowanF1

Gebruikt zijn TD78 tegenwoordig als wok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan wel Rowan, maar het lijkt me zo dat je daar toch het beste een satellietontvanger kunt nemen waarbij de fastscanlijst automatisch wordt vernieuwd. Anders ben je regelmatig bezig de zenders opnieuw in te stellen. En dan is er maar 1 ontvanger waarbij je de fastscanlijst via de Astra 23,5 kan inlezen en dat is de M7 sat801.
Ik weet niet of je op die ontvanger menu-wijzigingen achter een paswoord kunt zetten om te voorkomen dat Jan en alleman de ontvanger ontregeld.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het meedenken allemaal! De Duitse en alle andere free-to-air zenders van Astra 19.2 zijn heel belangrijk voor ons want we verhuren aan allerlei nationaliteiten. Ik denk dat ik het helemaal onder controle heb, een Nederlandse distributeur die levert direct naar Spanje en een installateur hier in Denia. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik duim voor je . Denkelijk maak je goede afspraken. Bij ons zegt men 'onder de duiven schieten'. Materiaal aankopen en de man laten installeren bedoel ik.

De meeste NL mensen in Spanje geven hun schotel dish-skew.Ik ben eens curieus naar jouw installatie . Buenas noches .

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik zo graag willen! Maar heb begrepen dat je dan losse lnb´s en een schotel van minimaal 1 meter nodig hebt en in sommige apt. staat de schotel in een tuintje, bij anderen onder een trap, ze doen heel moeilijk in die urbanisaties, want ze willen geen centrale grote schotel plaatsen voor het hele complex maar je mag ook geen storende schotel in het zicht plaatsen, ook al is dat op je eigen terrein en ook niet aan de buitengevel.. Dus we hebben nu een soort ´gedoog´ situatie voor de huidige schotels en die moeten dus al vervangen worden door grotere.

 

De reden trouwens dat ik het nu op deze manier probeer te doen is niet om onder iemands duiven te schieten hoor, wij hebben al 15 jaar 1 installateur die hier een soort monopolie positie heeft en hij heeft een prijsopgave gedaan voor alleen het materiaal van meer dan 200% van wat het werkelijk kost. Ik gun iedereen zijn marge en ben helemaal niet blij met hoe ik dit nu voor elkaar moet krijgen, maar dat vond ik toch echt te veel. Ik heb wel een aanbeveling gekregen van 2 Engelse satelliet installatie bedrijven in de buurt, zij zouden ook mijn eigen materiaal kunnen installeren, maar ik heb de spullen nog niet besteld dus ik vraag ze eerst wel of ze ook het materiaal kunnen leveren. Zou veel makkelijker zijn. En voor thuis wil ik dan de Engelse zenders  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de 28,2 /28,5 te kunnen ontvangen, heb je geen grote schotel nodig. Zie de volgende footprints:
Astra 2F widebeam: https://sat.ses.com/webservice/images/12495165
Astra 2E widebeam: https://sat.ses.com/webservice/images/12494356
Eutelsat 28A : http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Eutelsat-28A-Super.png
opm. 48dBw is een schotel van 75cm.

Je moet in het geval je 3 satellieten wilt ontvangen 3 losse lnb's nemen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

O echt waar...ik baseerde deze uitspraak op de tests die ik vond van mensen die daadwerkelijk 28.2 ontvingen in Denia en omgeving en de positieve resultaten waren allemaal met een 1m schotel of groter, Denia zit natuurlijk wel precies op dat puntje waar de lijn van 75cm er net boven loopt en 90 cm er net onder. 

http://www.satandpcguy.com/Site/astra_2e_satellite_reception_footprint_uk_tv_spain.php

Als het echt mogelijk is alledrie om op een schotel van 80 cm hier te ontvangen dan ben ik daarin zeker geinteresseerd! Ik moet gewoon een Engelse installateur laten komen denk ik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...