Ga naar inhoud


Overheid wil snel draadloos internet in 3,5GHz-band op platteland


Aanbevolen berichten

Op Tweakers.net is het volgende te lezen:

Het kabinet gaat frequenties openstellen voor aanbieders van internet in afgelegen plekken. Op die manier moeten plattelandsbewoners zonder vaste breedbandverbinding toch een snelle verbinding met internet kunnen krijgen.

Vanaf 1 september kunnen bedrijven een vergunning aanvragen om draadloos internet aan te kunnen bieden, schrijft minister Henk Kamp van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer. De bedoeling is dat in afgelegen gemeenschappen op het platteland een zendmast aan het vaste internet wordt geknoopt, waarna huishoudens via die zendmast snel internet in huis kunnen krijgen.

De band die daarvoor moet kunnen worden gebruikt, is de 3,5GHz-band. Tot voor kort werd die band gebruikt door het Ministerie van Defensie. Onder meer WiMax en LTE zijn geschikt voor die frequentieband, maar het kabinet noemt geen technologie die moet worden gebruikt. De -frequentie is relatief hoog, en dringt daardoor vrij moeilijk binnen in huizen.

Verder wil het kabinet het aantrekkelijker maken om bekabeld internet aan te leggen. Daartoe moeten kabels langer ongebruikt in de grond kunnen liggen voordat er belasting over moet worden betaald. Dat zou de aanleg van extra capaciteit aantrekkelijker maken, zowel in buitengebieden als in gebieden die nu al van snel internet zijn voorzien. Ook mogen aanbieders van internet 'onder redelijke voorwaarden' de infrastructuur van bijvoorbeeld riool-, elektriciteits- en gasbedrijven gebruiken om internet aan te leggen.

Tot slot wil het kabinet dat er Europees geld vrijkomt om de aanleg van snel internet te kunnen bekostigen. Het kabinet belooft daar dit jaar voor te zullen lobbyen in Brussel.

Volgens het kabinet hebben op dit moment driehonderdduizend mensen en bedrijven geen toegang tot snel internet. Daar moet verandering in komen: het kabinet wil dat iedereen in 2020 toegang heeft tot een verbinding van minimaal 30 megabit per seconde. De helft van de huishoudens moet toegang hebben tot een verbinding van minimaal 100Mbit/s
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Lijkt mij geen 3,5 GHz.antenne.

 

Ik gebruik LTE, een soortgelijk systeem, de mast staat op 1,6 km van mijn huis en de frequenties liggen rond 800 MHz.

Als modem gebruik ik een Fritz! 6840 binnenshuis zonder externe antennes.

Via ADSL was de maximaal haalbare snelheid 1,5 Mbits/s, met LTE rond de 25 MBits/s.

Op 1.800 MHz zijn zelfs hogere snelheden mogelijk.

 

Het heeft een nadeel, het is geen flatrate.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn de technische gegevens:

  • Frecuencia de operativa: 3400 a 3600 MHz.
  • Ganancia: 27 dBi.
  • VSWR: <= 1,5.
  • Ángulo de radiación horizontal: 9,5°.
  • Ángulo de radiación vertical: 6,5°.
  • Ratio F/B: > 30 dB.
  • Polarización: Horizontal o vertical.
  • Impedancia: 50 Ohm.
  • Tamaño de la antena: 600 x 900 mm.
  • Peso: 3,5 Kg.
  • 57.21€ (IVA Incluido)

In Spanje wordt 5,8GHz gebruikt. Zelf zit ik dicht bij de zender en heb ik maar een klein langwerpig kastje nodig, vrienden van ons 5km verderop, gebruiken een schoteltje van 28cm voor 5,8GHz
 

 

post-60869-0-48149000-1425947537.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

man man, dat kun je toch al met sky-dsl en of twoway sind een paar jaar

 

Bovendien waarom zou Europa geld in Nederlandse Basis-infrastructuur duwen?

geld geven aan iemand die zich al op elk gebied maximaal verrijkt heeft aan de verkoop van frequenties zonder die middelen ter beschikking te stellen aan snel internet uitbouwen.

Ook oud nieuws is soms oud zeer.

A Girl Called Johnny

The Waterboys

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch satellietinternet is zeker mogelijk, maar:

1. Het is nogal duur

2. Redelijk beperkte datavolumes

3. Een ping van +- een seconde m.a.w online gamen zit er dus niet bij

4. Satellietinternet zal bij regen sneller uitvallen dan zo'n 3,5 GHz verbinding lijkt me.

 

Ik snap ook wel dat de EU er in NL geen geld in zal steken, maar ik heb van een Tweaker die in buitengebied woont gehoord dat bij hem in de buurt een kleine ISP begonnen is met zulke gelijkaardige oplossing. Het lijkt me dus dat men met zulke initiatieven zal moeten komen.

Echter komt binnen een jaar of 5G eraan, dit gaat ook op vrij hoge frequenties werken en dus ook grote bandbreedte. Tevens zal de ping bij 5G nog lager liggen dan bij het huidige 4G.

aangepast door Mylan1999
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja maar de kwestie is of men betaald voor een service of dat er gesubsidieerd wordt voor een service?

 

enkel in Nederland wordt de consument en de markt op een vreemde manier door de heren van de lobby gehuwd

het lijkt op een herverdeling van middelen die oneigenlijk wordt geprioriseerd

 

in alle andere landen moet men als prive persoon alsook als Firma inderdaad zelf opkomen voor aansluiting aan snel internet

A Girl Called Johnny

The Waterboys

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...