Ga naar inhoud


Mag een incassobureau via Facebook aanmanen?


Gast RSS-bot

Aanbevolen berichten

facebook-vind-ik-stomEen lezer vroeg me:

Ik heb een factuur openstaan bij een bedrijf. Kan gebeuren, en dat ik dan een incassobureau in m’n nek krijg, vind ik ergens wel begrijpelijk. Maar ze plaatsen nu berichten op mijn Facebook, die anderen dus ook kunnen lezen. Mag dat wel?

Een incassobureau mag niet meer of minder dan wat gewone mensen mogen. En als je een openstaande factuur hebt, dan mag je daar op allerlei manieren over reclameren. Je mag je schuldenaar bellen, sms’en, e-mailen en post sturen, dus waarom niet via Facebook?

Natuurlijk mag het berichten sturen niet ontaarden in stalking of andere excessieve overlast, maar daar is hier geen sprake van. Het gaat om een stukje privacy: de buren/de vrienden hoeven niet te weten dat iemand een schuld heeft. Daar staat tegenover dat zulke shaming een behoorlijk effectief middel kan zijn, dus ik snap dat men het inzet.

Ik ken zo gauw geen harde regels die dit verbieden, maar het voelt ergens wel over een lijn in mijn juridische onderbuik.

Wat nu als je eerst waarschuwt, “betaal nu of de volgende aanmaning komt via Facebook”?

Arnoud

Kent u onze boekenserie Deskundig en praktisch juridisch advies al? Webwinkels, hosting, software, security en meer!



Bron/Auteur: Arnoud Engelfriet
Link naar reactie
Delen op andere sites


datzelfde incassobureau liet ik aan de deur komen voor hun geld op te halen en eenmaal aan de deur en binnengekomen kregen ze toch een staaf ijzer in de nek

voor de rechter verklaarde ik wel dat hij of ze me aanvielen in mijn huis en ik me alleen maar verdedigt heb

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij je Facebook wagenwijd open hebt staan dat jan en alleman  er berichten op kunnen plaatsen dan is dat vragen om problemen.

 

Scherm het altijd af zou ik zeggen alleen vrienden kunnen berichten plaatsen of eerst voor controle aanbieden voor dat het geplaatst word.

 

Je bent er zelf bij het is een persoonlijke pagina en ja  Ik vind het wel een beetje ver gaan.

 

Mazlzlz

Avalon

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Moderator

soms denk ik wel eens zou ik wat missen omdat ik geen facebook heb, totdat ik dit soort berichten tegenkom :)

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk, dat niemand daarmee vriendjes wordt, en ik vermoed, dat deze ook plichten hebben.

Al heb je een openstaande schuld, dan moeten zij de wetten respecteren.

Helaas ook nog te maken gehad met zo'n lui, en dan verzocht ik dit dossier onmiddellijk over te maken aan een advocaat of deurwaarder, omdat die mensen uit mijn ervaring redens verstaan.

Die incasso's zijn zo gemaakt, om de mensen te intimideren, bedreigen enz, maar in feite, kunnen ze niks, en moeten ze tevergeefs toch het dossier terug in handen geven van de schuldeiser, en moeten die dan toch naar een advocaat of deurwaarder.

Ze hebben zelfs geen recht om schadevergoeding, interesten of dergelijke te vragen.

Enkel de schuldeiser kan dit, volgens de hen opgestelde waarden in het contract, die dan ook nog eens wettelijk moeten zijn.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...