Ga naar inhoud


3 maal 60mm Quattro LNB's op welke schotel ?


ROMAN

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Ik bekijk de mogelijkheden om via 3 quattro LNB's aan te sluiten op een speciale installatie de Astra's 1, 2 en 3 te ontvangen.
Voor de quattro's wil ik een 60mm type gebruiken en denk daarbij aan de Inverto Black Premium.
Waar ik nog niet uit ben is de schotelkeuze:
Een multifocus schotel lijkt mij voor slechts 3 satellieten overkill. Trouwens voor mijn locatie (Westmalle, Belgie) laten de meeste multifocus schotels geen 60mm LNB's toe.

Ik heb al een Triax 88 en daar kunnen, denk ik,  hoger genoemde LNB's net op. Echter aan deze schotel vind ik 3 nadelen:
- het minst erge: de elevatie afregeling is erg stroef;
- de LNB arm is eigenlijk niet geschikt om er 3 LNB's en 12 coax kabels op te monteren. Op het forum zijn er wel verschillende mensen die via het aanbrengen van 2 schoren dit proberen te ondervangen maar ik verkies een stevige constructie van de fabrikant uit.
- de borging van de rail van de Triax multifeed ( in mijn geval op 12°) is zeer zwak.

Samengevat:
Wat zouden jullie advizeren voor een schotel, met een gain ongeveer gelijk aan die van een Triax 88, waarop 3 Inverto quattro Black Premium kunnen worden gemonteerd met een schuinte van 12° ?

Groetjes,
Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Roman

De lnb's moeten zonder meer met de koppen tegen elkaar staan.
Of je nu een Triax 88 neemt of een andere schotel, ik zou geen rail nemen maar een 3-voudige lnb-houder. Dat past altijd en die kun je zo schuin zetten als je wilt, zie de bijlages.
 

post-60869-0-89366500-1429701867_thumb.jpg

post-60869-0-25698900-1429701877_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heet het bovenste product Sprietje? Ik heb die nog nooit gezien, en ziet er eleganter uit dan dat zwarte ding eronder wat ik had.

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Roman

Drie gewone lnb's naast elkaar kan alleen maar op een schotel van 95cm hoog of meer. Vandaar dat een Triax 88 kan want die 85cm breed en 95cm hoog.
Duitse schotels zijn een stuk degelijker maar die zijn vaak rond van vorm en dan kom je toch veelal terecht op een schotelmaat van 95 of 100cm.
Als je een Duitse schotel wil en er een gevonden hebt, wil ik wel even uitzoeken of je daar drie stuks Inverto Black Premiums op kunt zetten met die 3-voudige aluminium lnb-houder i.v.m. de afstanden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch: dank voor de hint maar daar staat duidelijk in dat Kathrein niet geschikt is om 3 maal 60mm LNB naast elkaar te zetten. Om dezelfde reden kan ik ook geen gebruik maken van Fuba schotels.

 

@Sprietje: die "Wentronic 3-fach Multifeedhalter für 40 mm" lijkt inderdaad een heel goede, universele oplossing.

 

Degelijke schotels lijken mij:

 

Emme Esse 8085 Super HD

Gibertini OP85 SE

Schwaiger SPI085P

 

Ze hebben ook een grotere broer van 100 maar ik neem aan dat 85 volstaat om de 3 maal 60mm koppen erop te krijgen in de Wentronic.

 

Je vindt ze wel op Duitse websites aan een aanvaardbare prijs (rond 100€) maar diegene waar ik op heb geklikt verzenden niet naar Belgie. Er is er wel een gevestigd in Aken en misschien is afhalen daar nog een mogelijkheid.

Op Belgische / Nederlandse sites vind ik ze helemaal niet.

Op een Belgische veilingsite worden sommige wel aangeboden maar tegen zowat het dubbele van de prijs :eek:

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Roman

Van de Emme Esse schotels zijn weinig technische gegevens beschikbaar en al helemaal niet op de site van de fabrikant. Geen schotelafmetingen in breedte en hoogte, geen f/D-verhouding, geen offsethoek enz.
Ik ga er van uit dat  de 8085 iets groter is dan de 8080 en wel in de verhouding 85/80.
In een ander draadje had ik al uitgerekend dat bij de 8080 de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5e 44mm moet zijn. Vermenigvuldig ik dit getal dan met 85/80, dan kom ik uit op 46,75mm. Dat is nog altijd veel te weinig om daar twee lossen lnb's op te zetten met een kop van 60mm.

Kijk, bij de Gibertini OP 85cm SE gaat het heel goed. Deze is 85cm breed en 90,5cm hoog maar wat het allerbelangrijkste is, hij heeft een f/D-verhouding van 0,67. Dit betekent dus dat de afstanden zonder meer al 0,67/0,6 ofwel 11,6% groter worden en met deze schotel hoef je dus zelfs geen paar millimeter te smokkelen zoals bij een Triax 88.

Wil je op deze schotel echter de Inverto Black Premium Quattro nemen in combinatie met die Wentronic multifeedhalter, dan loop je tegen de volgende beperking aan:
De nek van een Inverto Premium-lnb is 33mm lang. De lnb-klem van een schotel is normaal 20mm dik en de Wentronic is zover ik kan zien 13mm dik. Die 20+13mm kunnen waarschijnlijk net over de hals van de Premium-lnb maar dan heb je ook geen millimeter meer om de lnb naar voor of achter te schuiven terwijl de kop strak tegen de lnb-klem zit. Dit is geen ideale combinatie. Het zou wel prima kunnen met een Inverto Black Ultra Quad want die nek is veel langer maar die zijn weer te breed aan de achterzijde.
In dit geval zou ik toch voor een rail van Gibertini gaan.

Zie de bijlage van een Gibertini OP 85 SE en een Gibertini rail waarvan de rail schuin te zetten is maar waarvan ook de houders in hoogte te verstellen zijn.
 

post-60869-0-65758600-1429786130.jpg

post-60869-0-08142300-1429786140.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarde Sprietje,

bedankt voor je gedetailleerd navorsingswerk.

Ik neem aan dat je bedoelde dat je de Gibertini rail NIET kan schuin zetten.

Men kan dus de schuinte creeeren door de verschillende houders in hoogte te verstellen. Uit jou bijgevoegde afbeelding leid ik af dat het maximum hoogteverschil ongeveer 4cm is en ik neem aan dat dit voor mijn toepassing voldoende is. (Ik schat dat het verschil tussen de linker en rechter LNB ongeveer 3cm is).

Tenzij er nog iets beter uit de bus komt houd ik het bij deze Gibertini en zijn rail. Als ik er tenminste aan kan geraken ...

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Roman

Ja, je kunt de rail van Gibertini wel schuin zetten maar niet zoveel. Kijk maar eens goed naar de bijlage die ik geplaatst heb in het vorige bericht. De twee bevestigingsgaten van de rail in het midden zijn slobgaten maar ik denk niet dat je de rail daarmee schuin genoeg kunt zetten. Dat moet voor Utrecht 12,3 graden zijn. Maar daarom is het mooi dat ook de lnb-houders nog afzonderlijk in hoogte versteld kunnen worden. Misschien is dat zelfs al wel toereikend.
Het totale hoogteverschil tussen de linker en rechter lnb moet ongeveer 26,5mm zijn.
Aan de lengte van het slobgat van de lnb-houder te zien kunnen de houders maximaal 27mm in hoogte versteld worden.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel op als je die rail bestelt dat er houders bestaan die in hoogte verstelbaar zijn (de rechtse op de foto in bericht 8) en houders die niet in hoogte te verstellen zijn (de linkse op de foto). In de bijlage die ik nu plaats, kun je zien dat zowel de rail niet schuin is te stellen wegens doordrukrichels links en rechts in de rail en dat ook de houders niet in hoogte te verstellen zijn.

post-60869-0-71093000-1429797489.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel op als je die rail bestelt dat er houders bestaan die in hoogte verstelbaar zijn (de rechtse op de foto in bericht 8) en houders die niet in hoogte te verstellen zijn (de linkse op de foto). In de bijlage die ik nu plaats, kun je zien dat zowel de rail niet schuin is te stellen wegens doordrukrichels links en rechts in de rail en dat ook de houders niet in hoogte te verstellen zijn.

Waarde Sprietje,

na het aanklikken van diverse (meestal Duitse) websites ben ik me daar ook van bewust geworden. Je vindt tientallen foto’s, alle met vermelding "Gibertini" en een of andere omschrijving, niet echt een type nummer maar jou foto van bericht 8 ben ik nog niet tegen gekomen. Ik zal nog meer intensief op zoek moeten gaan ...

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch: dank voor de hint maar daar staat duidelijk in dat Kathrein niet geschikt is om 3 maal 60mm LNB naast elkaar te zetten. Om dezelfde reden kan ik ook geen gebruik maken van Fuba schotels.

o, dat had ik even over het hoofd gezien,

Multi Feed Lnb Houders 60mm

dacht je bedoelde de kop en niet de hals

excuus stomme fout van mij :whistle:

Guilt

Marianne Faithfull

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo moeilijk is het niet hoor Roman.
Om te beginne kies ik eerst voor Google.de. Dan heb je de meeste Duitse shops.
En dan vind ik een rail van 19cm met 1 of 2? niet verstelbare houders, zie bijlage,
Daarna twee losse in hoogte verstelbare houders.

Een rail van 19cm is lang genoeg voor de Astra 19,2, 23,5 en 28,2.
 

post-60869-0-24317200-1429804820_thumb.png

post-60869-0-71739500-1429804831.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...