Ga naar inhoud


het plaatsen van een schotel met 4 lnb's


joselito

Aanbevolen berichten

Beste joselito

 

Je TV beschikt over drie tuners waarvan één voor satelliet, de DVB-S2.

Dat is slechts een enkele satelliettuner en daar kun je dus ook maar één coaxkabel op aansluiten van de diseqc-switch dus niet beide.

Wil je kijken en ook nog opnemen van een andere satellietzender, dan moet je toch echt over twee satelliettuners beschikken. Dat kunnen beide satelliettuners in de satellietontvanger zijn maar ook één satelliettuner die ingebouwd zit in je TV samen met één van de tuners in je satellietontvanger.

Bedenk echter wel dat als je zowel de TV- als de satellietontvanger gebruikt, je ook twee smartcards nodig hebt voor de gecodeerde zenders. Gebruik je alleen de satellietontvanger, dan kan één smartcard de signalen van beide tuners decoderen.

 

Verder nog een bijlage van een TV met zowel een satelliet-aansluiting (F-connector met schroefdraad) welke ik rood omkaderd heb als een gewone coaxaansluiting voor de DVB-T(buitenantenne) en de DVB-C (kabel) ontvangst waar je de stekker er zo in kan drukken.

post-60869-0-95076700-1389359322_thumb.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Je gaat rechtstreeks op je TV SAT kijken? Heb je een Philips? Ik ook. Na twee dagen heb ik een aparte SAT receiver aangeschaft, want kijken via de interne SAT tuner van de TV (46PFL8007K) vergde teveel van mijn geduld (zeer traag zappen, idiote indeelmogelijkheden). Ik heb een SAT receiver met triple tuner, waarin twee DVB-S en één DVB-C tuner zit. Als er geen SAT beeld is, kijken we Ziggo via de DVB-C tuner.

VU Uno 4K / OpenPLI / Maximum E85

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ grunt

neen ik heb gewoon een tv van Medion (aldi) maar ik zag dat de tv beschikte over een tuner. Ik ga het in ieder geval eens proberen en dan zien we wel. Ik laat wel iets weten :)

Ik heb vandaag een tweedehands schotel gekocht. Ze is van het merk Kathrein. Nu ga ik een  Feedhalterschiene für Kathrein  bestellen en dan kan ik weer verder.

De schotel is CAS 90. Er is één originele Twin LNB bij van Kathrein. Welke lnb's kan ik daar het beste bij zetten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste joselito

 

Je hebt een hele mooie degelijke schotel gekocht maar om daar meerdere lnb’s op te plaatsen is niet eenvoudig.

Zoals je in afbeelding 1 en 2 kunt zien is er een strip waar de speciale Kathrein-lnb’s op geplaatst kunnen worden. Deze korte strip is eventueel te vervangen door een langere (zie bijlage 3) zodat 3 Kathrein-lnb’s geplaatst kunnen worden.

Het nadeel is dus dat je alleen maar de kathrein-lnb’s kunt gebruiken maar ook dat de rail niet schuin gezet kan worden wat hier in Nederland toch echt noodzakelijk is.

 

Er zijn echter ook rails te koop om wel gewone lnb’s te kunnen plaatsen, zie bijlage 4, 5 en 6.

post-60869-0-91593200-1389525918_thumb.jpg

post-60869-0-37827900-1389525932_thumb.jpg

post-60869-0-00084900-1389525996_thumb.jpg

post-60869-0-28140800-1389526044_thumb.jpg

post-60869-0-79312300-1389526072_thumb.jpg

post-60869-0-09041300-1389526103_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

unbenanntgt.jpg

 

ik had aan zo iets gedacht. In het bijgevoegde pdf bestand is er een originele Twin LNB van Kathrein gebruikt samen met 3 andere.

Kan ik hier normale LNB's gebruiken of moet ik er een smalle tussenzetten? Het wordt op een Kathrein multifeed gezet (jouw derde foto, Sprietje). Of kan ik voor de andere gewoon Inverto Black Ultra Twin  LNB's  of Inverto Black Premium Twin LNB's nemen?

 

22.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

efhm.png

Ik ben er zelf uitgeraakt, hehe :)

Het voorste gedeelte is 59.5 mm dus is het nooit mogelijk om allemaal Lnb's te plaatsen van normale breedte samen met de originele . Op de bovenstaande foto in bericht 21 worden, worden behalve de originele van Kathrein, allemaal Alps  gebruikt, daarom dat het geen probleem is. Zoals gezegd, het is allemaal nieuw voor mij  :crazy:

Nu heb ik de volgende vraag, welke kabel?

Belden coax h125, deze zou soepeler zijn

Koka799 Coax, omdat velen dat aanraden 

Kathrein LCD 115, omdat hij uv bestand is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste joselito

 

Je schrijft in bericht 18 dat je een Kathrein CAS 90 hebt. Dan is de situatie toch heel anders dan bij een CAS 75 zoals op de foto staat in bericht 20.

Een Kathrein CAS 90 is 98,7cm breed en 103cm hoog. Dat is nog een stuk groter dan een Triax 88 en bijna gelijk aan een Triax 100 die 100cm breed is en 105cm hoog.

Op beide Triax schotel kunnen normale lnb’s geplaatst worden. Op de Triax 88 moet er 3-4mm gesmokkeld worden tussen de 19,2 en 23,5 maar op de CAS 90 blijven de koppen van de lnb’s zelfs iets van elkaar staan.

Ik kan de afstelling zo voor je uitrekenen waarbij het zelfs mogelijk kan zijn dat de rail waar jij op doelt misschien zelfs te kort is om de Hotbird en Astra 28,2-lnb te plaatsen.

Als jij even opmeet hoe ver de voorzijde van de lnb van de schotel af staat op 40% van de schotelhoogte gemeten en aangeeft waar je ongeveer woont, dan reken ik het uit.

Heb je er op dit moment een normale lnb-klem op zitten, dat mag je de afstand tot de schotel ook opmeten vanaf het midden van de lnb-klem maar dat moet je dan wel even aangeven.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de coaxkabel:

Zowel van de Belden H125 als Koka 799 is de witte- als de zwarte versie verkrijgbaar. De zwarte is officieel UV-bestendig en zou dus de voorkeur hebben. Mijn mening is dat je je hier in Nederland daar niet echt druk over moet maken daar de zon hier toch niet zo vaak en intensief schijnt. Het wordt een ander verhaal in Zuid-Spanje waar voor een veel groter deel van het jaar de zon schijnt en veel intensiever is.

Het is inderdaad zo dat de Belden H125 een stuk soepeler is dan de Koka 799. De verliezen van beide coaxkabels zijn vergelijkbaar, de Koka 799 is echter robuster mede door de dikkere vlechtmantel en is ook de enigste coaxkabel die het kabelkeurmerk “NL kabel Goedgekeurd” heeft en dus in GSO (Gemeenschappelijke Satelliet Ontvangst)- installaties gebruikt mogen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Het nadeel is dus dat je alleen maar de kathrein-lnb’s kunt gebruiken maar ook dat de rail niet schuin gezet kan worden wat hier in Nederland toch echt noodzakelijk is.

 

Ik had deze foto gevonden op het internet en hier geplaatst om te tonen hoe deze rail scheef gezet kan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo Sprietje,

Bedankt voor al de moeite die je doet.

ik heb de afstand gemeten van de voorkant van de Kathrein LNB tot de schotel en dat is 54.5 cm. En ik woon in Helchteren, ongeveer 48 km ten zuiden van Eindhoven

aangepast door joselito
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

Ik heb de afstand van de LNB naar de schotel gemeten op 40% van de schotelhoogte. Zoals ik zei is de hoogte van rand tot rand 95 cm (in de hoogte). Dus op 38 cm  van beneden heb ik een punt gezet. Van dit punt naar de voorkant van de LNB is 54.5 cm. Als ik meet van de LNB naar het midden van de schotel dan is het 59 cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...