Ga naar inhoud


LNB GT-MO3, afstellen op Astra 3 wil niet lukken


Walraven

Aanbevolen berichten

  • Moderator

In ieder geval dien je bij deze lnb Astra 3 23,5 graden op Diseqc 2 te zetten en Astra 1 19 graden op Diseqc positie 1.

 

In het menu van je ontvanger dien je dus bij Astra 1 Diseqc 1 of A te configureren en bij Astra 3 Diseqc 2 of B

 

Oorspronkelijk is deze 3 graden LNB bedoeld voor 16 en 19 graden.

2 uren geleden, GerritA zei:

als ik dan fastscan doe dan vindt hij keurig de 23.5 en stelt in op DisEqC 1/4 maar niet de 19.2 maar 28.2

Hetgeen betekent dat je de verkeerde diseqc positie gekoppeld hebt aan de verkeerde kop, waardoor de Astra 1 kop Astra 3 satelliet ontvangt en de Astra 3 kop naar de BBC op 28 graden oost kijkt.

 

Je dient dus Astra 1 te koppelen aan Diseqc 1 en dan de schotel te draaien totdat je de Duitse zenders op Astra 1 ontvangt.

Alternatief stem je af op Astra 3 gekoppeld aan diseqc 2 en richt de schotel op de Nederlandse zenders.

 

Wanneer je alles optimaal hebt uitgericht kan je daarna zonder aan de schotel te  draaien de Duitse en Nederlandse zenders ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maar staat hij ook op de juiste satelliet uitgericht? Zet hem eens op een zender van de Astra 23,5 en hou je hand dan voor de kop in de klem, het beeld moet dan wegvallen. Je kunt ook even een stukje aluminiumfolie over de kop van de 23,5 vouwen, dan moet het beeld ook wegvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ceesv zei:

In ieder geval dien je bij deze lnb Astra 3 23,5 graden op Diseqc 2 te zetten en Astra 1 19 graden op Diseqc positie 1.

 

In het menu van je ontvanger dien je dus bij Astra 1 Diseqc 1 of A te configureren en bij Astra 3 Diseqc 2 of B

 

Oorspronkelijk is deze 3 graden LNB bedoeld voor 16 en 19 graden.

 

Diseqc staat na het automatisch scannen (fastscan) op 1 voor 23.5 en niet op 2. Ik heb hem handmatig op 2 gezet (en andere op 1) maar dan heb ik geen signaal meer.

 

8 minuten geleden, Sprietje zei:

Maar staat hij ook op de juiste satelliet uitgericht? Zet hem eens op een zender van de Astra 23,5 en hou je hand dan voor de kop in de klem, het beeld moet dan wegvallen. Je kunt ook even een stukje aluminiumfolie over de kop van de 23,5 vouwen, dan moet het beeld ook wegvallen.

 

Beeld valt inderdaad stil (uit) als ik mijn hand over de kop in de klem houdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je diseq staat nu goed, je dient nu de schotel te draaien, ongeveer 3 graden, staand achter de schotel met de klok mee, naar het westen.

Je zal daarna ook de schotel elevatie iets moeten aanpassen voor optimaal signaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, ceesv zei:

Je diseq staat nu goed, je dient nu de schotel te draaien, ongeveer 3 graden, staand achter de schotel met de klok mee, naar het westen.

Je zal daarna ook de schotel elevatie iets moeten aanpassen voor optimaal signaal.

Hij doet het inderdaad beter nu (90% signaal, 64% kwaliteit), maar helaas nog geen 19.2. Ik heb Diseqc handmatig op 2 (23.5) en 1 (19.2) gezet.

Bij de fastscan heb ik Automatisch Diseqc uit gezet. Hij laadde netjes alle zenders in.

 

Heeft het zin om nu aan de kop te gaan draaien om te kijken of deze anders moet staan voor 19.2, of zijn er andere betere opties?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, GerritA zei:

of zijn er andere betere opties

Best een Duo of Triple LNB geschikt voor 4,3° (64cm schotel) aanschaffen ,

dan ga je wel genoeg weerreserve hebben !!

DUO_60_LNB_-_TRIPLE_60_LNB.jpg

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zal de elevatie van de schotel nu optimaal moeten instellen voor maximaal signaal voor 23.

Daarna zal je de kop voor 19 wat omhoog en omlaag moeten bewegen voor ontvangst.

Verder zou je sprietje kunnen vragen of de lnb wel optimaal is voor jouw locatie en toepassing.

Zoals eerder aangegeven is de LNB bedoeld voor Astra 16 en Astra 19, niet voor Astra 19 en Astra 23,5.

In het ene geval is de afstand 3 graden, in het tweede geval 4,5 graden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ceesv zei:

Je zal de elevatie van de schotel nu optimaal moeten instellen voor maximaal signaal voor 23.

Daarna zal je de kop voor 19 wat omhoog en omlaag moeten bewegen voor ontvangst.

Verder zou je sprietje kunnen vragen of de lnb wel optimaal is voor jouw locatie en toepassing.

Zoals eerder aangegeven is de LNB bedoeld voor Astra 16 en Astra 19, niet voor Astra 19 en Astra 23,5.

In het ene geval is de afstand 3 graden, in het tweede geval 4,5 graden.

 

8 minuten geleden, Sprietje zei:

De duo-lnb staat 12° schuin en dat is te veel. Zet hem eens iets minder schuin.

 

 

Ik heb hem helemaal ingesteld op optimaal voor 23.5 en de Disecq op 2/4 laten staan. Hij deed niks op 19.2 geen signaal niks. Ik heb toen de Disecq van 1/4 naar 1/2 gezet en gelijk volle bak signaal.

 

Mag ik jullie hartelijk bedanken voor alle hulp dat het gelukt is!!! Ga mijn jas weer uittrekken (het is hier -12 en het waait hard) en op de bank genieten van alle zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gefeliciteerd met het resultaat!

Veel kijkplezier.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, ceesv zei:

Zoals eerder aangegeven is de LNB bedoeld voor Astra 16 en Astra 19, niet voor Astra 19 en Astra 23,5.

In het ene geval is de afstand 3 graden, in het tweede geval 4,5 graden.

 

Het klopt wel dat je dit monoblock (duo-lnb) voor 3° en voor 4,3° kunt gebruiken maar wel met de juiste schotelmaat (80 of 60cm).
Het enige wat niet kan is de juiste stand van de antennes binnenin. Voor de Astra-satellieten moeten die 7,5° gecompenseerd staan.

 

1200x1116.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 uren geleden, GerritA zei:

De schotel staat in Oostenrijk in de plaats Prutz.

Maakt dit nog veel verschil?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, ceesv zei:

Maakt dit nog veel verschil?

 

Cees, het verschil tussen Nederland en Prutz (Oostenrijk) is dat de afstand tussen de twee satellieten in Prutz 0,4° groter is en de schuinstand van de duo-lnb (monoblock) een paar graden minder schuin moet staan. Die 0,4° maakt een niet merkbaar verschil uit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...