Ga naar inhoud


Triax 78: 16.0 - 19.2 - 23.5 - 28.2


lujo

Aanbevolen berichten

In subforum knutselhoek vond ik mooie oplossingen om meerdere satellieten te ontvangen.

 

Dit bracht mij op het idee om een van de oplossingen te gebruiken voor ontvangst van: 16.0 - 19.2 - 23.5 - 28.2 satellieten op een Triax 78 schotel.

 

Ben Klever van DIY Triple LNB voor Triax 78 schotel is zo vriendelijk om te gaan kijken of het hem gaat lukken om lnb voor 16.0 satelliet te gaan plaatsen in zijn opstelling.

 

Waar ik ook nog benieuwd naar ben is of onze rekenwonder Sprietje zou kunnen berekenen wat de afstanden tussen de lnb's zouden moeten zijn, voor mijn lokatie, op een Triax 78 als ik oplossing van satkijker zou gebruiken: Campingschotel Triax 64

 

Ik ben ook benieuwd naar waar ik gaten moet boren en wat de onderlinge afstand daartussen moet zijn zoals dat in de tweede foto in de openingspost is weergegeven.

 

Ik zou dan gebruik maken van vier Megasat Multifeed LNB's.

 

Mijn lokatie is Zaandam (Latitude: 52.435° Longitude: 4.846°)

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste lujo

Op een Triax 78 moet de afstand tussen de 16e en 19,2e 34mm zijn.
Aan de kop van de Megasat Slim zal het niet liggen want die is 30mm maar je moet wel een lnb-houder hebben die ook heel smal is. Triax heeft die niet. Je zult dus zelf wat moeten knutselen.
De enigste lnb waarme je geen problemen hebt om die zo dicht tegel elkaar aan te plaatsen is de Inverto Multiconnect, tegenwoordig de Inverto Dielectric die bijna geen signaal meer geeft als er regendruppels op zitten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je even surft op Google, zul je steeds zien dat voor Eutelsat 16E een schotel vereist is van 100cm. Maar die maat zal vereist zijn om alle zwakkere transponders ook te ontvangen.

 

Ik denk dat de Triax78 wat te klein is voor alle 16E's. Vooral als je de lnb niet op de schotelarm hebt maar scheel laat kijken op een multifeed.

Je zult mogelijk wel een paar sterke transponders kunnen ontvangen, zoals Z1 op 11636/H.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Vandaar mijn vraag of je zou kunnen uitrekenen hoe ik lnb's moet plaatsen als ik gebruik maak van deze oplossing (speetclips): http://www.sat4all.com/forums/topic/346609-campingschotel-triax-64/

 

Op welke afstand ik gaten moet boren en wat de afstand tussen die gaten is. Dan zou ik kunnen kijken hoe stabiel 16.0 te ontvangen valt met zo'n opstelling.

 

@ Eduard07: Ik het verleden heb ik 16.0 met Triax 78 en een motor kunnen ontvangen. Nu wil ik het proberen met ene multifeed opstelling. 16.0 wil ik zo goed als mogelijk kunnen ontvangen maar als ik af en toe geen signaal ontvang vanwege slecht weer dan is dat niet extreem erg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@ Eduard07: Ik het verleden heb ik 16.0 met Triax 78 en een motor kunnen ontvangen. Nu wil ik het proberen met ene multifeed opstelling. 16.0 wil ik zo goed als mogelijk kunnen ontvangen maar als ik af en toe geen signaal ontvang vanwege slecht weer dan is dat niet extreem erg.

Met een motor heb je natuurlijk de lnb op de schotelarm en kun je fijn afstellen.

 

Overigens ben ik best wel benieuwd wat je resultaat gaat zijn met een Megasat op een schele positie op een multifeed bij een Triax 78.

Ik hoop dat je er in slaagt de Megasat zo maximaal mogelijk afgesteld te krijgen bij deze montage.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Dat zou super zijn. Zou je ook als het niet te veel moeite is je volledige uitleg willen plaatsen met hoeveel lnb's dan van elkaar komen te staan, hoeveel graden ik die Triax rail schuin moet zetten, lnb's skew.

Ik ga vanuit dat we in Nederland altijd Triax rail in de onderste groef vast moeten zetten.

 

Vraagje uit nieuwsgierigheid. Denk je dat een oplossing met Inverto Black Ultra op 23,5 en voor de rest Megasat Multifeed lnb's ook mogelijk is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste lujo

Het is prima te doen om voor de Astra 23,5 een Inverto Black Ultra te nemen.
Ik heb het volgende voor je uitgerekend om dus met de speedclips op een Triax 78 met Triax-rail met de Megasat Multifeed lnb's:

Boor het gat voor de speedclip van de 19,2-lnb 33mm uit het midden van de rail.
De gaten voor de overige lnb's moeten op de volgende afstanden geboord worden:
tussen de 16e en 19,2e is 38mm
tussen de 19,2e en 23,5e is 50mm
tussen de 23,5e en 28,2e is 53mm

De rail moet voor jou locatie 11,26 graden schuin ingesteld worden, d.w.z. dat de kop van de 16e 27,5mm lager moet staan dan de kop van de 28,2e. De rail moet met het gat in het midden in de onderste groef gemonteerd worden.

Op de plaats van de Astra 23,5 plaats je geen speedclip maar een , zie bijlage.

De kop van de Astra 19,2 lnb van de Megasat komt 1mm vrij te staan van de kop van de Inverto black Ultra die op de Astra 23,5-positie staat.

De skew van de lnb's moet als volgt worden ingesteld:
Eutelsat 16e op 8 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 28,2 op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de shotel kijk t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail.

 

De buitenste lnb's verliezen doordat ze uit het midden staan slechts 0,6dB signaal. Dat moet ook voor de Eutelsat 16 geen probleem zijn.

Als bijlages heb ik de Triax-rail met speedclips voor de 13e t/m 28,2e en de "PP Buisklem 40mm VDL"
 

post-60869-0-64883900-1432802794_thumb.png

post-60869-0-44181100-1432802902.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje.

 

Zoals ik heb kunnen meten komt de Inverto Black Ultra met de  "pp Buisklem 40mm VDL"  op het hart van de lnb zoon 8mm hoger dan het hart van de lnb in de speedclip.

Kan dit verschil de Inverto Black Ultra opvangen of geeft dit problemen.

Gr.satkijker.

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel goed van je opgemerkt satkijker. Ik had er even niet bij stil gestaan.
Nee, dat kan natuurlijk niet een hoogteverschil van het hart van de lnb's van 8,5mm.
Maar daar is misschien ook wel weer een oplossing voor.
Als je nu de bestaande Triax-klem van de multirail eens afzaagt zoals ik heb aangegeven in de bijlage. Dus gewoon daar waar de lnb op ligt en dat mooi vlak vijlen en de rest afzagen. Dan heb je precies die 8,5mm heb ik opgemeten bij mijn eigen rail.
Daar de speedclips oplijmen en vastschroeven.
Dan hoef je ook geen gaten meer te boren in de rail en kun je ze gewoon verstellen.
Misschien een idee?

Tja, en wat is de beste lijm die je daar voor kunt gebruiken. Ik denk dat de pvc-lijm om afvoerbuizen te lijmen daar goed geschikt voor is. Anders misschien hotmelt?
 

post-60869-0-52278200-1432812580.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Bedankt. Ik moet dus schotel op 23,5 uitrichten met als Elevatie: 26.2° (dishpointer)?

 

Mogelijkheden tot nu toe:

 

- 4 speedclips gebruiken en dus 4 Megasat Multifeed lnb's plaatsen.

- 3 speedclips vastgelijmd aan de Triax houders en 1 Triax houder voor Inverto Black Ultra lnb. In plaats van speedclips zou ik misschien ook tiewraps kunnen gebruiken.

 

Maar als ik gebruik maak van afgezaagde Triax houders dan zijn de afstanden onderling toch net even wat anders dan je berekening in post 8?

Bevestigingsschroef van 23,5 Triax houder zal waarschijnlijk op een andere afstand van het midden komen dan 33 mm die eerder berekend is?

 

Wat zou het handiger voor mij zijn om afstanden te weten tussen schroeven op de Triax houders of afstanden tussen de lnb's?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de 23,5 staat het dichtst in het midden. De elevatie van de schotel moet je instellen op 28 graden om de satelliet te zoeken.
Maar als je de speedclips op de ondervoet van de Triaxklem gaat gebruiken, dan zul je toch even moeten kijken dat de klem net naast de lnb-arm valt.

Ik zal je de lnb-afstanden ook even geven aan de voorzijde van de lnb gemeten:
tussen de Eutelsat 16 en Astra 19,2 is 38mm
tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 50mm
tussen de Astra 23,5 en 28,2 is 53mm
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste Sprietje,

 

Zou ik dit ook met een Sab 80 schotel kunnen verwezenlijken?

Hier in de buurt hebben ze geen Triax multifeed houder maar alleen Sab multifeed houder.

Dit bracht mij op het idee om eventueel een Sab schotel te nemen.

 

Sab 80 kost maar 20 euro en Sab 97 kost maar 27 euro.

 

Zou je kunnen berekenen wat de afstanden tussen de lnb's bij een Sab 80 en wat bij een Sab 97 zouden zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...