Ga naar inhoud


Uitrichten schotels Algarve.


Denisdaf
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ik word er gek van.

Volgende situatie doet zich voor.

 

2 schotels.

Momenteel voor het uitrichten even niet aan een schakelaar gekoppeld, maar één met een keer rechtstreeks aan de ontvanger.

 

Schotel A.

Offset H: 82 cm B: 73 cm.

Uitrichten tot 7° oost met goede ontvangst.

Bedoeling hier is echter Hotbird te vangen.

Ga ik verder naar het oosten lukt het maar niet om die Hotbird in mijn doosje te vangen.

 

Schotel B:

Offset H: 140 cm B: 125 cm

Uitrichten tot (hoe raar het ook mag lijken) 13° oost, met goede ontvangst, maar hierbij is het de bedoeling

Astra 2 (voor zover daar nog zaken uit het universum zijn te plukken) in mijn ontvangstmogelijkheid te hebben.

De LNB's werken beide perfect, het vrije zicht is ook geen probleem, doch de tijd is er wel eentje, ik verblijf hier niet vast, en wou het graag klaar hebben tegen het moment dat de eigenaar weer eens met vakantie komt.

Wat me raar overkomt, is dat het dakterras met 1 zijde perfect zuid is gericht, doch ik heb het "gevoel" dat de schotel © die me de ontvangst van Astra 1 en 3 levert, vanuit mijn aanvoelen redelijk ver richting oost staat om "toch maar" 19,2° oost te staan.

Ook de 7° oost en de 13° oost lijken me gevoelsmatig meer te zijn.

 

Dus, kerels en meiden, help, wat is zonder extra's, de makkelijkste manier om dit op te lossen?

Ik heb de ontvanger en het tv toestel op het dakterras, en daar doe ik het mee. ( of toch niet?)post-68712-0-00379700-1443857524_thumb.png

Op bovenstaande zien jullie de situatie, en vooral dat het appartement echt pal zuid staat.

Tevens is het zo dat ik enkel 's morgens vroeg, en na zonsondergang aan de slag kan daar ik anders bijna niet zie op het scherm, maar vooral omdat het dan te warm is.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Wat, wanneer je deze hulp eens gebruikt?

http://www.dishpointer.com/

 

Name: 13E EUTELSAT 3C | EUTELSAT HOT BIRD 13B | EUTELSAT HOT BIRD 13C
Distance: 37651km

Elevation:  41.7°
Azimuth (true):  147.6°
Azimuth (magn.):  149.9°
LNB Skew [?]:  -25.3°
Turn counter-clockwise standing behind the dish

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat, wanneer je deze hulp eens gebruikt?

http://www.dishpointer.com/

 

Name: 13E EUTELSAT 3C | EUTELSAT HOT BIRD 13B | EUTELSAT HOT BIRD 13C

Distance: 37651km

 

Elevation:  41.7°

Azimuth (true):  147.6°

Azimuth (magn.):  149.9°

LNB Skew [?]:  -25.3°

Turn counter-clockwise standing behind the dish

Bij deze reeds bedankt.

Nog 1 bijkomende vraag en dan kunnen we aan de slag, Op welke Astra 2 kunnen we hier nog wat vangen?

Dus de European beam.

 

Astra 2 /E/F

Zijn blijkbaar buitenbeentjes.

Dus welke moet ik hier te pakken krijgen?

 

Alvast bedankt.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Denisdaf

Alle drie de satellieten op de Astra 28,2 positie hebben een Europabeam dus zowel de Astra 2E, 2F en 2G, zie: http://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html

Je kunt daar ongeveer 200 Engelse zenders ontvangen via deze drie satellieten.
Voor het uitrichten kun je de plakbandmethode hanteren door de schotel m.b.v. de zon uit te richten.
Vandaag zijn de tijden voor Faro Portugeese tijd:
Astra 28,2 om 10:44uur
Astra 23,5 om 11:04uur
Astra 19,2 om 11:23uur
Hotbird 13 om 11:50uur
Morgen alles 1 minuut later.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Denisdaf

 

Alle drie de satellieten op de Astra 28,2 positie hebben een Europabeam dus zowel de Astra 2E, 2F en 2G, zie: http://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html

 

Je kunt daar ongeveer 200 Engelse zenders ontvangen via deze drie satellieten.

Voor het uitrichten kun je de plakbandmethode hanteren door de schotel m.b.v. de zon uit te richten.

Vandaag zijn de tijden voor Faro Portugeese tijd:

Astra 28,2 om 10:44uur

Astra 23,5 om 11:04uur

Astra 19,2 om 11:23uur

Hotbird 13 om 11:50uur

Morgen alles 1 minuut later.

 

Hey Sprietje,

Het merendeel van hierboven geschreven zaken had je me reeds gezegd, en ook dank ik je er nog eens voor met plezier.

Maar, het wil maar niet lukken.

Leg even uit, als je wil natuurlijk, " plakbandmethode" hoe jij die dan juist doet.

Ik doe soms ook wel iets wat ik zo noemen kan, en dan werkt het zo, tape op de buis, tape op de klem, en streepje recht tegenover elkaar op beide strips.

Van daaruit beginnen.

 

Wat ook kan, we kijken vlug even op de gekende vliegmaatschappijen, ik betaal je vlucht, jij komt naar hier, ik haal je op aan de luchthaven, jij lost het op, wij gaan eens goed eten, ik vraag wat moet ik je, jij zegt, laat maar zitten knul, ik breng je naar de luchthaven, geef je een heeeeeeeeeeeeeeel goede fles Medronho mee, en klaar.

Wat denk je?

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ganse verhaal heeft iets raars.

Ik kijk pal zuid.

Ik ben de aangiftes van Sprietje gevolgt op sat4aal forum, ( en die is thuis in deze materie ) en het lukt maar niet.

Even wat ik heb.

Ik richt de schotel uit en heb op een bepaald moment een sat op 7° oost.

Dan zou ik normaal de schotel meer voorover dienen te kippen, en maar linksom > oost moeten draaien.

Zeer raar is dan wel dat de berekening die Sprietje gaf dat volgens mijn locatie de zon op 11:50 precies zou staan waar ik naar moest richten, maar die stond meer naar west dan waar ik had op uitgericht, en waar ik dus naar mijn mening 7° oost ontvangst heb.

 

?????????????????????????????,,

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Denisdaf, staat JOUW klok wel op de Portugese tijd zoals Sprietje vermeldde ?

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plakband methode werkt als volgt:

Plak schildertsape van precies boven op de schotel strak over de lnb die in de klem staat. Om de bovenkant van de schotel te vinden, plaats je een waterpas boven op de schotel. Daar waar de waterpas de schotel raakt, zet je een streepje. Je kan natuurlijk ook een touwtje nemen maar dan is de schaduw moeilijk te zien.
Op het aangegeven tijdstip zorg je dat de schotel een beetje los staat zodat je deze kunt verdraaien. Op het aangegeven tijdstip verdraai je de schotel zo, dat de schaduw van het plakband precies over het midden van de lnb-arm loopt, zie bijlage. Nu weet je 100% zeker dat de schotel precies op de juiste satelliet gericht is. Nu nog even de elevatie bijstellen zodat je maximale signaalkwaliteit hebt. De draairichting van de schotel staat waarschijnlijk al voor meer dan 97% goed.

7 Oost staat waar morgen de zon staat op 12:16uur.
 

post-60869-0-53313400-1443872356_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plakband methode werkt als volgt:

 

Plak schildertsape van precies boven op de schotel strak over de lnb die in de klem staat. Om de bovenkant van de schotel te vinden, plaats je een waterpas boven op de schotel. Daar waar de waterpas de schotel raakt, zet je een streepje. Je kan natuurlijk ook een touwtje nemen maar dan is de schaduw moeilijk te zien.

Op het aangegeven tijdstip zorg je dat de schotel een beetje los staat zodat je deze kunt verdraaien. Op het aangegeven tijdstip verdraai je de schotel zo, dat de schaduw van het plakband precies over het midden van de lnb-arm loopt, zie bijlage. Nu weet je 100% zeker dat de schotel precies op de juiste satelliet gericht is. Nu nog even de elevatie bijstellen zodat je maximale signaalkwaliteit hebt. De draairichting van de schotel staat waarschijnlijk al voor meer dan 97% goed.

 

7 Oost staat waar morgen de zon staat op 12:16uur.

 

Mooi,

 

Dit is inderdaad iets anders dan wat ik dacht dat je bedoelde met de tapemethode.

De 7° Oost hoef ik niet, dus ga ik morgen met hogerstaande gegevens en deze met de tijden die je gaf + 1 minuut aan de slag.

 

PS, Hoe kan ikzelf aan de slag kan en waar ik de zaken vinden kan nodig om de door jou geplaatste tijden zelf te berekenen?

 

Alvast weer eens bedankt.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Denisdaf, staat JOUW klok wel op de Portugese tijd zoals Sprietje vermeldde ?

Ja hoor, klok gaat als vanzelf naar de tijdzone waar ik me bevind.

Het gebeurd automatisch, alleen lukt het me niet op het juiste moment te kijken waar dat juist is tijdens het vliegen.

Het is me namelijk nog nooit gelukt de tijd te zien verspringen.

Steeds te laat.

Wat me nu wel is opgevallen is, is dat een zonneboiler systeem van een buurman, welk hier op het dakterras staat, niet pal zuid is uitgericht, maar meer naar het oosten staat.post-68712-0-60410800-1443892776_thumb.jpg

 

Om je een idee te geven, de rode lijn naast de voegen loopt perfect noord / zuid onderaan de foto is zuid.

 

 

En bij deze is beter te zien hoe ze liggen tov N/Z orientatie

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kun je doen met deze site: http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

Neem UTC-time. Portugeese tijd is het zelfde als UTC-tijd alleen moet je er een uur bij optellen i.v.m. de zomertijd. Local time klopt niet omdat de site er van uit gaat dat Portugeese tijd gelijk is aan West-Europa tijd.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Goede morgen.

 

Verdekke verdekke, verdekke.

 

Geen, of toch onvoldoende lichtsterkte van de zon om de plakbandmethode toe te passen.

 

Wat heb jij daar in Spanje in de weg gezet zodat de zon hier zich achter wolkjes verschanst?

 

Alle gekheid op een stok(je) Blijkt dat er waarschijnlijk een lnb stuk is.

Heb namelijk de schotel voor Hotbird uitgelijnd met een single LNB, 90% signaal, 75 kwaliteit, en dat op zo'n klein ding.

En zodra ik de dubbele er op plaatste ( dat is namelijk een beetje de bedoeling om er aldus een 2e tv toestel op aan te kunnen sluiten, deed geen van de beide uitgangen daarvan ook maar iets van signaal te leveren.

Opnieuw de single er in, en ok, perfect signaal.

 

Nu heb ik nog even enkele vragen.

Ten eerste, voor de genoemde LNB, welk is de makkelijkste methode om deze echt op werking of falen na te kijken, zonder veel poespas, of is het dat wat ik deed, door hem te wisselen met een andere?

Da's dan natuurlijk enkel als de wissel ok is.

En, voor de Astra 2 op de 140cm, Als ik vanachter de schotel naar de LNB kijk, Hoe, en hoeveel ongeveer moet die skewen?

PS bij deze, met de klok mee of tegen de klok in?

 

Oja, als je nog moet ontbijten, smakelijk.

 

Mvg,

 

Dd

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kijk nog eens op dishpointer, daar staande skewgegevens duidelijk vermeld, met uitleg.

 

Your Location  Satellite Data  Dish Setup Data  View dish alignment line in Google Earth
Latitude: 37.0180°
Longitude: -7.9308°

Name: 28.2E ASTRA 2A | ASTRA 2C | ASTRA 2D | ASTRA 2F
Distance: 38364km

Elevation:  32.9°
Azimuth (true):  129.5°
Azimuth (magn.):  131.8°
LNB Skew [?]:  -30.5°
Turn counter-clockwise standing behind the dish

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Denisdaf

 

Alle drie de satellieten op de Astra 28,2 positie hebben een Europabeam dus zowel de Astra 2E, 2F en 2G, zie: http://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html

 

Je kunt daar ongeveer 200 Engelse zenders ontvangen via deze drie satellieten.

Voor het uitrichten kun je de plakbandmethode hanteren door de schotel m.b.v. de zon uit te richten.

Vandaag zijn de tijden voor Faro Portugeese tijd:

Astra 28,2 om 10:44uur

Astra 23,5 om 11:04uur

Astra 19,2 om 11:23uur

Hotbird 13 om 11:50uur

Morgen alles 1 minuut later.

 

Vandaag te laat voor de Astra2.

HB is ok nu.

Is de tijd voor Astra2 NOG een minuut later?

Dus 10:46?

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...