Ga naar inhoud


monoblok LNB met afneembare feedhorns


VORENUS

Aanbevolen berichten

onlangs vond ik bij een schroothandelaar een monoblok LNB met afneembare feedhorns.

Normaal gezien zou ik een monoblok LNB laten liggen maar dergelijke LNB had ik nog nooit gezien.

Kan iemand me vertellen waarom elke feedhorn een schaalverdeling heeft van -20 tot +20. Opmerkelijk is dat niettegenstaande de schaalverdeling de feedhorn maar in stapjes van 45° kan worden verdraaid. De hoorn heeft 4 gaatjes en de flens waar deze tegenaan is bevestigd heeft er 8.

 

Merk: microelectronics technology

type: AK51-M07

post-102386-0-12949400-1473097729_thumb.jpg

post-102386-0-22466600-1473097734_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er staat inderdaad op te lezen MTI monoblock AK51 M07 en dat is dit 6,2 graden monoblock voor de Astra 19,2 en Hotbird 13, zie: http://www.doebis.de/sites/lnbs/lnbs_datenpdfs/mti_ak51m07_tech.pdf

De gradenverdeling heeft betrekking op het schuin zetten van dit monoblock, niet op het monteren van de feedhorns op het block.
Het pijltje op de feedhorn heeft volgens mij alleen maar betrekking op hoe je de feedhorn op het block moet monteren, met het pijltje naar de nul.

 

Het zou leuk zijn als je hem eens demonteert en er foto's van maakt, ook van de antennes die je waarschijnlijk vanaf de voorzijde kunt zien.
 

Tja zo'n monoblock met afneembare feedhorns zie je niet vaak. Leuk om te zien.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt de kop van de Astra 19,2 er af gehaald. Hiervan staat de antenne recht. Dit is niet optimaal want de polarisatie van de signalen van de Astra 19,2 wordt 7,5 graden gedraaid uitgezonden. Dat valt me zwaar tegen van Micro Electronics.

Ik neem aan dat de antenne van de andere kop, de Hotbird) ook recht staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is in de afgelopen jaren al heel wat veranderd in de monoblocken.
Dit is er dan nog een met aangeschroefde feedhorns en geschroefde deksels.
Later waren alleen de deksels nog maar geschroefd.
Tegenwoordig vindt je al heel veel monoblocken met gekitte deksels. Veel goedkoper. Het kan gewoon een gestanst blikken plaatje zijn i.p.v. spuitgietwerk, je hoeft geen gevlakte zijden meer te hebben aan het huis en het deksel, geen groef waar de afdichtring in moet liggen, geen rubber afdichtring, geen schroeven en tapgaten.
Vroeger betaalde je veel geld voor een monoblock, tegenwoordig heel weinig.
 

post-60869-0-66771900-1473341061_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad leuk dergelijke oude apparatuur. Deze LNB vond ik het meenemen waard omwille van zijn afneembare feeds. Ik heb ooit bij een radioamateur gezien dat hij tussen de feed en de LNC koperen waterleidingsbuizen had geplaatst. Deze buisjes deden dienst als golfpijp.

Het is soms jammer dat oude apparatuur bij het grof vuil terechtkomt. Ik heb verleden week een 1.2m echostar offsetsantenne gekregen, normaal gezien was ze voor containerpark. Zelf heb ik nog steeds een identieke schotel in gebruik, (aangekocht eind jaren 80 van vorige eeuw bij de Firma Eclips in Wechelderzande.

 

Wat sprietje opmerkt over de verdraaing van de polarisatie bij de ASTRA satelliet is me nog niet duidelijk. Een monoblok wordt schuin in de houder geplaatst om beide brandpunten op te vangen. Dan staan deze interne antennes toch automatisch verdraaid. Of zie ik dat verkeerd.

gn, Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste VORENUS

Over monoblocken en duo-lnb's het volgende:

De schuinstand van een monoblock of duo-lnb wordt bepaald door hoeveel oostelijker of westelijker de satellieten staan t.o.v. de plek op aarde waar de schotel staat, dit ten gevolge van de bolling van de aarde. Hierbij is ook van invloed hoe ver noordelijk of zuidelijk de schotel staat t.o.v. de evenaar.

Bij een enkele lnb zijn er diverse sites te vinden waar aangegeven staat hoe de skew van de lnb ingesteld moet worden.
Laten we een voorbeeld nemen van Utrecht (het midden van het land) voor de Astra 19,2 en Astra 23,5
Satlex geeft aan:
Skew Astra 19,2 is -10,73 (uitzondering -3,73)
Skew Astra 23,5 is -13,80 (uitzondering -6,8)

De skew-berekening is in feite niets anders dan een berekening hoe ver de schotelmast uit het lood staat t.o.v. de plek op aarde waar de satelliet hangt.

Hoe schuin moet nu zo'n monoblock ingesteld worden:
Dat is het gemiddelde van de skew van beide satellieten in dit geval dus 10,73 + 13,80 =24,53 Dit delen door 2 is -12,27 graden schuin.

De signalen van de Astra 19,2 - 23,5 - 28,2 worden 7,5 graden gedraaid uitgezonden. Dit is het uitzonderingsgeval wat je in de Satlextabel ziet staan.

De antenne van de Astra 19,2 die eigenlijk -3,73 graden schuin zou moeten staan, staat dus 12,27 - 3,73 = 8,54 graden verkeerd als die recht in het block gemonteerd is.
De antenne van de Astra 23,5 die eigenlijk 6,8 graden schuin zou moeten staan, staat dus 12,27 - 6,8 = 5,47 graden verkeerd als die recht in het block gemonteerd is.
 .
Daarom worden bij duo-lnb's de antennes schuin gezet om de stand van de antennes goed te krijgen.
Dit is nu ook precies het verschil tussen een monoblock en een duo-lnb.
Bij een monoblock zijn de antennes niet in schuinstand gecorrigeerd, bij een duo-lnb die gemaakt zijn voor de Astra satellieten wel.
Helaas worden er 3 graden monoblocken verkocht waarbij de antennes dus recht staan als zogenaamde duo-lnb's voor een 60cm-schotel omdat de feedhorns op dezelfde afstand staan, maar ook zogenaamde 3 graden monoblocken waarbij de antennes wel gecompenseerd staan. Dit wil je zeker niet hebben als je bijv. een 3 graden monoblock koopt om de 13e en 16e te ontvangen.

Bijlage is een CanalDigitaal duo-lnb.
 

post-60869-0-54705100-1473347508_thumb.jpg

post-60869-0-95405600-1473347640_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is ook nog een mogelijkheid om de polarisatie m.b.v. een magnetisch veld in de golfpijp te draaien. Afhankelijk van de stroomsterkte (tot maximaal 60mA) kunnen de golven traploos gedraaid worden waardoor maar 1 antenne nodig is maar dat wordt voor consumenten lnb's normaal niet toegepast. Bovendien moet dit heel erg goed afgeregeld worden om er voor te zorgen dat de signalen precies 90 graden gedraaid worden.
 

post-60869-0-64458100-1473547388.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1425

Misschien een gekke gedachte, maar waarom denken we automatisch dat alle satellietapparatuur die we tegenkomen voor ons land moet zijn gemaakt? Uit eigen ervaring weet ik dat Astra 19,2 graden enorm vaak in Oosteuropese landen wordt gebruikt waar men Duits als eerste vreemde taal spreekt, en Hotbird is een belangrijke satelliet vanwege de veelvoud aan programma's uit bijna elk denkbaar land binnen en buiten Europa.

 

Je kunt bijvoorbeeld in Oostenrijk rond de 16 graden O.L. wonen en daar dan dus min of meer pal zuid kijken voor beide satellieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...