Ga naar inhoud


Wegvallend signaal LNB via glasvezel


Motorsmurf

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik hoop dat iemand ons kan helpen.

 

Op mijn werk (offshore) hebben sinds deze week ons tv systeem uitgebreid met glasvezel.

Nu hebben we sinds het operationeel is een probleem met het signaal op de Astra 2 en 3. Het signaal valt met enige regelmaat weg. 

 

We hebben 2 Big Bi sat schotels met op elke schotel 2 glasvezel LNB's. De LNB's zijn vanaf de schotel tot de server kast aangesloten op glasvezel. In de server kast hangen 4 converters van glas naar coax. 

 

De coax is aangesloten op een multiswitch. 

 

De weersconditie van de afgelopen dagen waren redelijk winderig en graad of 10 overdag.

Door de wind stond de schotel een beetje te stuiteren maar dat doen de andere "gewone" schotels ook. 

 

Weet hier iemand wat het probleem kan zijn? De glasvezel lassen zijn allemaal perfect volgens het lasapparaat. 0 tot 0,1 db verlies. 

 

Ik had gisteren de astra 3 even gemonitoord voor 45 minuten. 

 

post-67527-0-80507000-1475904081.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Goedemorgen,

 

Kan je wat meer informatie geven?

 

Zijn de schotels nieuw geplaatst of zijn alleen de LNB's vervangen?

Is de skew van de lnb afgeregeld, dus de verdraaiing van de LNB in de klam van de schotelarm?

Valt het signaal gelijktijdig weg op alle satellieten, of alleen op een transponder of polarisatie?

 

Wind lijkt het niet te zijn, ik denk meer dat het signaal dan gaat flutteren, dus snelle kortstondige signaal variaties.

 

Vallen de signalen op alle satellieten  en polarisaties weg zou ik gaan zoeken in de richting van een voedingspanning.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat bij een optische kabel de er geen voedingsspanning vanaf de satellietontvanger gestuurd kan worden naar de lnb, heeft de lnb een eigen voedingsunit nodig. Er zou dus ook een slechte verbinding kunnen zitten in de voeding naar de lnb.
 

post-60869-0-75354000-1475907951.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotels en LNB's zijn nieuw. Dus dat lijkt me geen probleem. 

 

De LNB staat goed. Degene die de boel heeft uitgelijnd heeft een goede meter. Beter dan de mijne (Swaiger 9200) 

De Astra 3 valt helemaal weg van tijd tot tijd. Astra 2 valt alleen behoorlijk in zijn signaal (Tussen 6.4dB en 11.8dB).

 

Misschien dat ik inderdaad eens moet kijken naar de spanning.

In eerste instantie hadden we de converters gevoed door de multiswitch. Later hebben we de extrene voeding hier opgezet. Dat heeft geen verschil gemaakt.  

 

Hoe zit het met buitentemperatuur? Kan dit nog van invloed zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Buitentemperatuur mag geen invloed hebben, tenzij je op de noordpool zit. (maar dan heb je geen vrij zicht op de satelliet.)

 

Er draait niets tussen de schotel en de satelliet in, een kraan of iets dergelijks waardoor de ontvangst geblokkeerd wordt?

Staan er geen zenders o.i.d. in de buurt van de schotel waardoor de LNB ingang kan oversturen?

Meet je nu direct achter de glas/ coax omzetter?

Heb je eventueel een korte glaskabel, zodat je rechtstreeks op de schotel kan meten?

Drift je platform of staat dat met poten op de bodem verankert? (1 graad drift en het signaal is weg)

(een grotere schotel heeft een kleinere openingshoek)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee er draait niks tussen... Dat is ook de reden geweest om die schotels te plaatsen.

 

Als we van richting verdraaien dan gaat er ook iets niet goed.. We staan op pootjes. 

Ik ben zelf niet instaat om het signaal te meten. Daar zou iemand voor moeten komen maar dat gaat um niet worden. 

 

Toch maar eens vandaag meten hoe de spanning is op de LNB. 

 

Ik heb tussen de glasLNB's een normale coax LNB zitten. Dit om de richting goed te krijgen mochten we gaan verhuizen. Dit signaal is nu meer dan perfect. Dit probleem komt echt uit de LNB vandaan. Met coax is ie een stuk stabieler maar dan zitten we weer met kranen.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, of een voedingsprobleem, of een hardware fout in een van de nieuwe componenten.

Wanneer je op die schotel met een gewone lnb wel ononderbroken ontvangst hebt zou dat het probleem niet mgen zijn.

 

Er staan toch geen zenders in de buurt van de schotel, die de voorversterker in de glas lnb dichtdrukt?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan blijft er weinig anders over als een defect component in de keten, intermitterend, of een voeding probleem.

Wanneer een coax lnb in de schotel wel goed werkt hoef je verder geen problemen te verwachten met de schotel instelling of obstakels in het signal path.

En ik ga ervan uit dat de glaskabel goed is afgemonteerd op de connectors, en dat daar door kabel beweging geen hikken in de transmissie tussen lnb en convertor ontstaat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op welke manier is de voeding aan gesloten op de lnb ,elke lnb zijn eigen voeding blok

of een voeding blok die word verdeeld  naar elke lnb

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...