Ga naar inhoud


Multifeed in Spanje Triax 88


klif

Aanbevolen berichten

ik zoek de afstelgegevens voor de triax multifeed met Inverto Black lnb,s

normaal zet ik 1 lnb in een enkele houder en richt die op Astra 23,5  , stel dan af met Scwaiger 9000, daarna staat de schotel min of meer goed ,

voor de multifeed is het nuttig om de onderlinge lnb afstanden te weten en de skew van de lnb,s

wat ook belangrijk schijnt te zijn ,de scheefstand van de multifeed  , of zou ik de schotel mast scheef kunnen zetten ,zodat de multifeed weer recht kan , graag wat inzichten en hulp van jullie

wij zitten in Spanje in Cartagena (over 6 weken)   alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites


we zitten 15 km ten zuiden van Cartagena ,  satellieten ; Astra 19 ,23,5 en 28   hotbird kan ook maar op de zenderlijsten daarvan zie ik niks interessants  ,dus alleen de 3 Astras

ik hoor het graag , het is hier(Friesland) ook slecht weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste klif

Je wilt ook de Astra 28,2 ontvangen. Bedenk echter wel dat je met een Triax 88 niet de zenders van de UK Spotbeam van de Astra 28,2 kunt ontvangen zoals de BBC, ITV, Channel 4 enz., wel de zenders op de Europabeam van de Astra 28,2 maar dat zijn er ook ver over de honderd.
Wil je toch de Astra 28,2 ontvangen?

Verder kun je geen rail gebruiken omdat deze niet schuin genoeg gezet kan worden. Je zult dus een multifeed houder moeten nemen maar dat is ook geen probleem.
Hoeveel aansluitingen wil je hebben? Een Inverto Black Ultra Quad (4 aansluitingen) kun je niet op een Triax 88 plaatsen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga de astra 28.2 toch ook proberen , ik heb een Triax multifeedhouder ,mijn plan is een enkele lnb voor 28.2 dan een twin lnb voor 23.5  en dan weer een enkele voor 19 ,dan gaan er 3 kabels naar een  Diseqc switch en vandaar naar de ontvanger ,de extra aansluiting op de duo lnb is als ik nog een extra ontvanger aan wil sluiten met alleen de Ned HD kanalen

mijn idee om de bevestigingsbuis onder een hoek te plaatsen ,kan ik daar wat mee ? gr klif

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel schuin zetten is een mogelijkheid maar zeker geen makkelijke.
Ik heb het zelf ook gedaan.
Ik heb een mast van 48mm. Daar heb ik een wig uit gezaagd. Uiteraard eerst berekend hoe groot die wig moest zijn en toen de mast omgebogen en weer aan elkaar gelast.
Bij jou moet de rail 26 graden schuin komen te staan. Je zou dus de bovenste 20cm van de mast 26 graden schuin kunnen zetten maar bedenk wel dat het vinden van de satelliet heel moeilijk wordt.
Omdat de bevestigingsbeugel van de schotel schuin staat, klopt er van de elevatie schaalverdeling dus helemaal niets van. Het is een gok en veel uitproberen hoe die uiteindelijk moet komen te staan.
Verder heb je dus ook geen idee van de richting waarin de schotel staat omdat die gekanteld staat.
Het verstellen van de elevatie betekent dus dat je ook meteen de richting veranderd en ga je de richting veranderen, dan verstel je ook tevens weer de elevatie.
Denk hier niet te gemakkelijk over want dit is zeker geen pretje om op deze manier de schotel uit te richten. Als je bijv. de richting iets wilt veranderen, moet je de mastklem iets los zetten maar omdat de mast schuin staat, heeft de schotel meteen de neiging omlaag te draaien. Je moet dus heel voorzichtig te werk gaan en alles steeds weer goed aantekenen hoe het stond anders lukt het nooit.
Kijk bij mij kon het niet anders want ik ontvang vier satellieten en ik heb een Triax 115. Dan heb je echt een rail nodig omdat de lnb's dan een flink stuk uit elkaar staan.
Bij jou adviseer ik toch echt de schotel gewoon recht te laten staan en de multihouder schuin te zetten. De lnb's staan immers ongeveer alle drie tegen elkaar en dan maakt het weinig uit of je de houder scheef zet of de gehele schotel.

Een Triax-rail kun je maximaal 20 graden schuin zetten als je de rail omdraaid.
Monteer je hem op de originele wijze, dan kan die maximaal 7 graden schuin.
Ik adviseer toch echt deze multihouder, zie bijlage.
 

post-60869-0-30229900-1479187800_thumb.jpg

post-60869-0-17406000-1479188251_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,ik heb gekeken op dishpointer ,  en daar mijn spanje  (Cartagena) locatie ingetoetst , en de keuze gemaakt voor de 3 Astra satellieten ,en dan geeft het programma een dish skew waarde van 110,8 graden, dwz de schotel draaien ,zoals een stuurwiel maar dan linksom    

ten opzichte van  90 graden , krijg  ik dan 20,8 , en dan snap ik iets niet ,Sprietje geeft aan 26 graden ,wat doe ik niet goed ,ik heb een heilig vertrouwen in Sprietje     help mij uit de droom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja beste klif, het is maar net welke calculator je gebruikt.
Dishpointer geeft voor Cartagena inderdaad 110,8 graden aan, dus 20,8 graden schuin maar er zijn veel meer calculators.
Satlex geeft 112,53 graden aan, dus 22,53 graden schuin, zie: http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=19.2&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=37.63%2C-0.98&la=37.63&lo=-0.98&country_code=es
De BigBisatCalculator geeft aan dat de schotel of rail 28,14 graden schuin moet staan, zie: http://pointage.visiosat.com/Affichage.aspx
Gek hè, drie calculators die allemaal een andere waarde aangeven. Dat kan natuurlijk niet want er is maar één juiste waarde.
De fout die de meeste calculators maken is dat de schuinstand van de rail of schotel bepaald wordt door de berekende skew van te ontvangen satellieten. Helaas hebben ze er geen rekening mee gehouden dat de kruispolarisatie van de Astra 19,2, 23,5 en 28,2e 7,5 graad gedraaid wordt uitgezonden. Daarom geven een aantal calculators een verkeerde waarde aan.

Ik reken het zelf helemaal uit en gebruik geen calculator.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel, ik snap het een beetje , bedankt ,beetje confuus , wat moet je dan met die calculators ,zien er zo gelikt uit , kan jij niet een calculatorsite beginnen ? kan je ,wie weet , rijk mee worden   nog wel een vraag  , de hartafstand van de lnb,s ,  zo dicht mogelijk bij elkaar ? gr klif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je nu toch eens kijken wat een puinhoop Dishpointer er van maakt.
In de eerste afbeelding zien we dat in Cartagena de schotelskew op 110.8 graden ingesteld moet worden voor de ontvangst van de Astra 19,2, 23,5 en 28,2. Die 110,8 klopt al niet erg maar het wordt nog gekker als we naar de tweede afbeelding kijken.
Hier heb ik gekozen voor de ontvangst van de Hotbird 13 en Astra 19,2 en 28,2.
Omdat nu niet de Astra 19,2 maar de Hotbird 13 de meest zuidelijke satelliet is, zou de schotelskew ineens op 70,5 graden ingesteld worden, een verandering van maar liefst 40,3 graden. Helemaal belachelijk natuurlijk. Het verschil kan hooguit een paar graden zijn.
Dit bewijst maar eens dat de calculators die op internet te vinden zijn niet te vertrouwen zijn. Je moet ze dan ook niet met een korreltje zout nemen maar met een hele baal zout.
 

post-60869-0-11459900-1479224147_thumb.jpg

post-60869-0-38848400-1479224152_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit bewijst maar eens dat de calculators die op internet te vinden zijn niet te vertrouwen zijn. Je moet ze dan ook niet met een korreltje zout nemen maar met een hele baal zout.

 

De 19-23-28 combinatie bij dishpointer is inderdaad fundamenteel onjuist.

Dat had ik al een keer gezien; zie https://www.sat4all.com/forums/topic/330710-nieuw-triple-lnb64-cm/?p=2350978 (en ook bericht #373).

Ik had er destijds een melding van gemaakt naar de site-beheerder, maar daar is kennelijk niet echt iemand meer actief voor dit soort correcties.

 

Voor de rest is dishpointer heel aardig, zeker voor de afzonderlijke satellieten. De baal zout van @Sprietje vind ik dus wat overdreven.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...