Ga naar inhoud


Welke van deze 2 schotels voor Astra 1 & 2


FtoA

Aanbevolen berichten

Plan is om astra 1 + 2 op 1 schotel te ontvangen.
1- In bezit van 2 schotels. Welke schotel zal het beste opvangen: Visiosat of de 60/80 cm? schotel
2- kan je zelf een rail maken die op de schotel  arm past? (Op de Visiosat zit een  G2 support voor Astra en HB.)
3- Moet die rail gebogen zijn?
4- bezit ook een SAR211 diseqc 2.0, 2 LNB ingangen 1 receiver uitgang

post-104675-0-11534700-1481276719.jpg

post-104675-0-81784100-1481276742.jpg

post-104675-0-62454400-1481276761.jpg

post-104675-0-46635000-1481276770.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Uit ervaring voor FTA only: Zeer goed resultaat en eenvoudig te monteren/afstellen heb je met die Visiosat-Bisat + een G3c lnb beugel - De middenste lnb (voor 23.5) laat je dan gewoon achterwege en kan je "normale" koppen gebruiken .... 

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste FtoA

Om de Astra 19,2 en 28,2 te ontvangen zou ik de Visiosat schotel gebruiken.
Het beste is om daar de G3C beugel voor te nemen voor de ontvangst van de Astra 19,2 - 23,5 - 28,2. Daar staat de Astra 23,5-lnb in het midden maar daar plaats je geen lnb in, alleen in eerste instantie om daar de schotel mee uit te richten. Je kunt dan voor de twee buitenste posities lnb's nemen met normale kop. Het hoeven dus geen smalle lnb's te zijn die meestal gevoeliger voor regendruppels zijn.

Op een G3C beugel staat het nummer B4 ingeslagen, dit ter onderscheid van de vele type beugels die bij Visiosat beschikbaar zijn.

 

Klik even de afbeeldingen aan.
 

post-60869-0-15162300-1481281785_thumb.jpg

post-60869-0-32308200-1481281793_thumb.jpg

post-60869-0-46950800-1481281979_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm, dan zal ik zelf een plaatje moeten zetten...

Heeft iemand gegevens onder welke hoek dat gezet moet worden?

Of een foto van dit plaatje dat van recht boven is gemaakt? Dan kan ik daar de hoek van afleiden :cool:

aangepast door FtoA
Link naar reactie
Delen op andere sites

..... Daar staat de Astra 23,5-lnb in het midden maar daar plaats je geen lnb in, alleen in eerste instantie om daar de schotel mee uit te richten .....

 

Dat alleen in eerste instantie hoeft zelfs niet - Meteen schotel africhten op Astra 19.2 met lnb in de op/neer "0" positie en nadien 28.2 lnb omhoog/omlaag in de klem + Skew voor optimaal resultaat

 

Succes !

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je niet één houder wat dwars op de "geleidesteuntjes" van de houder zetten?

Dat zou moeten kunnen denk ik, als je maar twee LNBs wilt monteren.

Dan heb je dus geen extra beugel nodig, en kan je bovendien heel precies de afstand tussen de twee LNBs afstellen.

 

NB Die extra beugels voor drie of vier LNBs hebben volgens mij ook geleidesteuntjes, in relief aangebracht. Daarom valt daar dus weinig aan af te stellen, en kan iemand met een paar linkerhanden ook die 4 LNBs op de goede afstanden monteren.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plan is om astra 1 + 2 op 1 schotel te ontvangen.

(...)

3- Moet die rail gebogen zijn?

 

Nee die hoeft niet gebogen te zijn.

De belangrijkste reden dat de visiosat bisat-houders zo gebogen zijn, is om de feedhorns van de dicht op elkaar zittende LNBs dichter bij elkaar te krijgen, dan met die dikke LNBhouders naast elkaar mogelijk is.

 

Omdat jij alleen 19 en 28 oost naast elkaar wilt hebben, is die afstand tussen de LNBhouders geen probleem en kunnen ze in één lijn gezet worden. Of eventueel een beetje meer richting midden van de schotel kijkend, dat geeft wellicht nog ietsiepietsie beter signaal.

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee die hoeft niet gebogen te zijn.

 

Omdat jij alleen 19 en 28 oost naast elkaar wilt hebben, is die afstand tussen de LNBhouders geen probleem en kunnen ze in één lijn gezet worden. Of eventueel een beetje meer richting midden van de schotel kijkend, dat geeft wellicht nog ietsiepietsie beter signaal.

 

groet,

A33

Hoi A33,

aLS IK  het goed begrijp zet ik de 2 LNB's naast elkaar parallel aan de schotel. En richt ik de arm tussen 19 en 28 dus ongever 23/24 oost?

aangepast door FtoA
Link naar reactie
Delen op andere sites

@FtoA:

Dat zou ik doen ja. En als jij ook een beetje een knutselaar bent, dan moet het lukken denk ik.

 

Eerst de schotel fijntunen op 1 LNB, waarvan de houder vast in de "geleidesteuntjes" van de G2houder zit (bijv. de 28oost).

 

Dan de andere houder een beetje proefondervindelijk op afstand zetten, en vastschroeven waar je het beste signaal hebt.

 

De LNB voor 19 oost moet (in Nederland) uiteindelijk wat lager staan dan die voor 28oost.

Eventueel zou je op verzoek de afstand en het hoogteverschil door @Sprietje kunnen laten uitrekenen, maar proefondervindelijk moet het goed te doen zijn denk ik. De afstand voor 13-19 weet je immers, dan is de afstand voor 19-28 ook wel ongeveer te vinden.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ook al weet je helemaal niets van de technische gegevens van de schotel, dan kun je de afstand van de lnb's in de nieuwe situatie altijd redelijk nauwkeurig berekenen.

Je hebt een houder bedoeld om de Hotbird 13 en Astra 19,2 te ontvangen. De hoek tussen die twee satellieten is dus 19,2-13= 6,2 graden.
Je wilt gaan ontvangen de 19,2 en 28,35.
Waarom 28,35 en geen 28,2? De drie satellieten op de 28,2-positie bevinden zich tussen de 28,2 en 28,5 graden oost. Het gemiddelde daarvan is 28,35.

De hoek tussen de 19,2 en 28,35 is 9,15 graden.
De nieuwe afstand moet dus 9,15:6,2=1,47 maal groter zijn dan  met de beugel voor de Hotbird en Astra 19,2.
Meet de afstand aan de voorzijde van de lnb ongeveer 15mm achter de kap hart op hart.

Of de lnb's evenwijdig aan elkaar mogen staan of iets naar elkaar toe gericht moeten worden?
Het is heel eenvoudig. Een lnb voor een offsetschotel heeft een kijkhoek van 70 graden.
Plaats je die precies midden in de schotel, dus midden op de lnb-arm, dat kijkt hij precies links en rechts tot aan de rand van de schotel.
Ga je de lnb bijv. 80mm links of rechts van de lnb-arm zetten, dan mag het duidelijk zijn dat bij een normale offsetschotel die aan de ene zijde 80mm over de rand van de schotel kijkt en aan de andere zijde 80mm binnen de rand.
De lnb moet dus iets naar het midden gericht worden. Niet precies naar het midden maar in dit voorbeeld ongeveer de helft van de 80mm, dus 40mm naast het midden.
Bij een multifocusschotel zoals de Visiosat BigBisat ligt het iets anders.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een multifocusschotel zoals de Visiosat BigBisat ligt het iets anders.

 

Beste Sprietje, je schrijft een heel verhaal en eindigt met bovenstaand citaat...

In bericht #4 heb je mij aangeraden om de Visiosat Bisat te gebruiken; het leek mij logies om daar op voort te borduren. Zou je zonvriendelijk willen zijn om instructies voor de visiosat te geven? Bij voorbaat dank.

FtoA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...