Ga naar inhoud


Welke van deze 2 schotels voor Astra 1 & 2


FtoA

Aanbevolen berichten


De afstandsberekening geldt ook voor een Visiosat Bisat.

Bij een multifocusschotel waarvan de lnb's niet erg ver uit het midden staan, kunnen als ze evenwijdig aan elkaar staan niet buiten de schotel kijken omdat de schotel veel breder is dan de kijkhoek van de lnb.
Je moet de lnb al een flink eind van de lnb-arm af zetten om hem buiten de schotel te laten kijken.
Een Visiosat Bisat is 17% breder dan die hoog is, een normale offsetschotel is 10% smaller dan die hoog is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, waar is ergens geschreven dat je de afstand kop/schotel met ongeveer 1,45 moet verlengen.
Dat kan helemaal niet want de brandpuntafstand van de schotel kun je niet veranderen.
Maar als het allemaal zo moeilijk voor je is, waarom koop je dan niet gewoon voor €25,- een originele beugel?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

#14

"De nieuwe afstand moet dus 9,15:6,2=1,47 maal groter zijn dan  met de beugel voor de Hotbird en Astra 19,2.
Meet de afstand aan de voorzijde van de lnb ongeveer 15mm achter de kap hart op hart."

 

Dat maak ik hier uit op.  En: "kap" lees ik als schotel.

aangepast door FtoA
Link naar reactie
Delen op andere sites

#14

"De nieuwe afstand moet dus 9,15:6,2=1,47 maal groter zijn dan  met de beugel voor de Hotbird en Astra 19,2.

Meet de afstand aan de voorzijde van de lnb ongeveer 15mm achter de kap hart op hart."

 

Dat maak ik hier uit op.  En: "kap" lees ik als schotel.

Het gaat over de afstand tussen de 19.2 en 28.5 lnb

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste FtoA,

Ik hoop dat het nu duidelijk geworden is welke afstand we bedoelden.

 

Nog wel even een vraag:

Ik hoop dat je in je tekening bij bericht #18 bedoelt dat (met de schotel van bovenaf gezien) de linker LNB (de blauwe) voor de 19oost is, en de rechter LNB (de rode) voor 28oost?

In je tekening lijkt het alsof je de satelliet Astra 1 links op de tekening hebt gezet, en de satelliet Astra 2 rechts op de tekening; dat klopt natuurlijk niet op het noordelijk halfrond. 28oost is immers oostelijker dan 19oost.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mannen,
bedankt voor jullie geduld en voortgaande hulp!
Het is niet makkelijk om dingen per toetsenbord uit te leggen, wat in real-life snel gezegd is.

Ik heb de tekening aangepast. De originele afstand tussen de 2 Feed Horns moet dus 1,47 groter worden.
Maar welke FH gebruik ik als ijkpunt, of dienen ze beiden verschoven te worden?

Ik vouw een rvs plaatje onder een hoek van 19,2 graden en schroef ik waar de Astra 1 FH komt

De arm richt ik uit op 19 en 28 = 23.5 graden?post-104675-0-73634700-1481550157.jpg

aangepast door FtoA
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dingen (kort) uitleggen in alleen maar woorden is inderdaad soms lastig...

 

De afstand is nu dus helder; kun je nu uitrekenen.

 

Zo'n extra plaatje hoeft niet. Mijn voorstel in bericht #13 beschreef hoe je het zonder kan doen; is wellicht makkelijk uit te voeren maar wellicht met gevaar van verschuiven van de tweede LNB.

Met een (gebogen) plaatje kan je wellicht de afstand makkelijker fixeren, maar is de bevestiging aan de oorspronkelijke G2beugel wellicht lastiger.

Kijk maar wat je het beste lijkt.

 

De arm moet inderdaad ergens tussen de satellieten 19 en 28oost gericht worden. Kijk maar op Dishpointer.nl

 

Het hoogteverschil van de twee houders kun je ook globaal uitrekenen: Kijk naar je berekende afstand tussen de LNBs op je visiosat schotel, en op dishpointer naar het azimuthverschil in graden tussen 19 en 28 voor jouw locatie.

Als je dan op dishpointer kijkt naar het elevatieverschil in graden voor 19 en 28 oost, kun je vervolgens in dezelfde verhouding ook de ´afstand in hoogte´ tussen de twee houders bepalen.

 

En dan nog wat finetunen, natuurlijk..... Succes!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...