Ga naar inhoud


Triax 88 multifeed afstellen


230571

Aanbevolen berichten


OK. Bedankt voor de info. Nu begrijp ik wat ze met "kuiltje"  bedoelen. Ik heb wat foto's van mijn schotel erbij gezet. Merk schotel staat er niet bij en is een ovale schotel van 88h x 82b cm. Hij hangt al trouw 13 jaar buiten. Echter merk ik dat bij veel zenders het ontvangst bij alle satellieten tussen de 60 a 70 % ligt. Dat was ooit eens beter. Ik heb hem destijds zelf opgehangen en met een ontvanger en tv afgesteld. Ik wil hem nu goed uitrichten. Wie kan mij daarbij helpen? Ik heb de afstanden tussen de LNB's opgemeten (kuiltje), namelijk:

Tussen Astra 1 en A3 is 5,7 cm (dat zijn de de 2 binnenste LNB's waar de linker de A1 is en de A3 de rechter)

Tussen Hotbird en A1 is 7,5 cm (Hotbird de meest linker LBN) op de rail

Tussen A3 en A2 is 6,7 cm (A2 uiteraard de meest rechter LNB op de rail)

 

Volgens mij moet A1 en A3 dichter bij elkaar staan. Maar ja, dat kan niet door de dikte vd LNB kop tussen beide binneste LNB's. Verder heb ik op de Diseqc switches (beide dus) van aansluiting 1 t/m 4, Hotbird, A1, A3 en A2 aangesloten. Dezelfde volgorde als hoe de LNB op de rail zijn geplaatst.

 

Dan heb ik de "schuinte" (helling vd rail) gemeten tussen Hotbird en A2, namelijk 3,5 cm. Ik heb 2 Diseqc switches voor 2 ontvanger, waarvan er nu maar 1 wordt gebruikt. Ik heb hem destijds op A1 afgesteld, omdat A1 toen de meeste (NL) zenders bevatte. Trouwens ik woon in de buurt van Venlo. Mijn elevatiehoek is ingesteld op 30 graden

 

Ik ben niet zo'n schotel goeroe als jullie (lees sprietje). Vandaar deze oproep voor hulp!

 

Wie-o-wie kan me helpen.

 

20170930_160945.jpg

20170930_161029.jpg

20170930_160957.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer van die roestige schroeven. Ik zou er even rvs-schroeven in zetten en de roeststrepen er vanaf proberen te krijgen.

Het betreft een Gibertini OP 85 L.
Die is op de spiegel gemeten 81,5cm breed en 87cm hoog en met de rand meegerekend 85cm breed en 90,5cm hoog.
Klopt dat met de maten van jou schotel?
Deze bestaat er in een aluminium en een stalen refector.

Om zeker te zijn dat ik de afstanden goed uit reken, zou jij mijn "maat X" op willen geven als dat mogelijk is, zie bijlage.

 

maat X die ik wil weten.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Ik heb gemeten. Echter heb ik niet precies 1 LNB zoals afbeelding van jouw staan. Ik heb al eerder mijn LNB configuratie gestuurd. Zoals ikhet nu meet, is het 67 cm. Ik heb de foto's erbij gedaan. Dan kan je dit zien. Ook kan ik niet veel schuiven in de houder (voor of naar achter) met de LNB's, zie foto. Ik heb gekeken. Het enigste wat er nog op staat is het ruisgetal 0,3 db

 

Weet je nu voldoende?

 

Ik kan een Visiosat kopen met 4 LNB's voor 80 euro. Ik overweeg dit. Schotel is kleiner en de LNB's zitten op een goede en vaste plek in de rail. Volgens mij hoef je alleen maar naar rechts of naar links te draaien voor af te stellen. Klopt dit? Deze schotel is 5 jaar oud. Volgens mij wel een goede schotel. Of is het het niet nodig. Gewoon houden wat ik nu heb.

20171001_183542.jpg

20171001_183522.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste nminten

 

Maak eerst de lnb's eens goed schoon. Door de alg en vuil op de kop blijft de kop altijd wat vochtig waardoor je demping van de ontvangst krijgt. Als ze goed schoon zijn gemaakt met een afwasmiddel, dan even met een doekje met vloeibare autowas de koppen inpoetsen en na 10min. even met een droge doek  napoetsen.

Stel je Gibertini OP85L schotel in Venlo als volgt af:
stel de lnb's op de volgende afstanden:
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 55mm
- tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 79mm
- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 61,5mm
d.w.z. aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje.

Omdat de koppen een diameter van 59,5mm hebben, kunnen ze niet dichter dan 58,5mm van elkaar staan.
De kop van de Astra 19,2 komt daardoor 3,5mm verkeerd te staan maar dat geeft helemaal niets want de Astra 19,2 is toch sterk genoeg.
de lnb's komen hierdoor op de volgende afstanden te staan:
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 58,5mm (koppen tegen elkaar)
- tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 75,5mm
- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 61,5mm

Stel de rail 10,5 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird 13 moet 35mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
- Hotbird 13 op 2°
- Astra 19,2 op 3°
- Astra 23,5 op 6°
- Astra 28,35 op 9°
d.w.z met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Stel nu de schotel af op maximale signaalkwaliteit op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want die staat er 3,5mm naast.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt sprietje. Ga dit als eerste doen wat jij beschrijft. Hoe doe ik de skew instellen vd afzonderlinge LNB's? Jij schrijft:

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
- Hotbird 13 op 2°
- Astra 19,2 op 3°
- Astra 23,5 op 6°
- Astra 28,35 op 9°

 

Immers staan ze vast op de rail en ik kan alleen omhoog en omlaag. En als ik dit kan instellen, waar doe ik dit dan, de de skew?

 

Moet ik alle coax aansluitingen in dezelfde volgorde zetten als de schotel op de switch. Dus Hotbird op S1, A1 op S2, A3 op S3 en A2 op S2? Of moet ik deze volgorde veranderen?

 

En de elevatiehoek van 30 graden is ook goed? Uiteraard op A3 uitrichten. Beste is toch buiten met een TV en de ontvanger kijken en zo hoog mogelijk percentage per LNB zien te bereiken?

 

Trouwens. Jij schrijft A2 dat die op 28,35 staat. Dat is toch 28,2? Zo heb ik dit op de ontvanger ingesteld. Of is dit veranderd?

 

Sorry voor al die vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de skew van de lnb's in te stellen zul je de klem van de lnb's even los moeten zetten.

 

Als je de volgorde van de satellieten in je ontvanger willekeurig in kunt stellen, maakt de volgorde niet uit.
Vaak wordt de volgorde 19,2 - 23,5 - 28,2 - 13 oost aangehouden omdat sommige CanalDigitaal ontvangers alleen maar in deze volgorde werken. Het kan handig zijn deze veelgebruikt volgorde aan te houden. Dan kun je ontvangers snel even uitwisselen.

 

De Astra 2 positie bestaat uit 3 satelleten. Deze staan van 28,2 t/m 28,5 oost.
Het midden hiervan is 28,35 oost.

 

Waarom zijn de regenkapjes van de lnb's niet omlaag getrokken. Nu kan er water in de coaxkabel lopen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Sorry dan begrijp ik je nog steeds niet mbt de skew van A1, A2, A3 en Hotbird. Ik moet de klemmen losmaken. Maar dan?

Moet ik dan de LNB draaien in de klem? En dan met een gradenboog draaien? Denk niet dat dit gaat lukken. Hoe zet ik die precies op 2,3,6 en 9 graden voor hotbird, A1,A3 en A2?

 

Is de elevatiehoek van 30 graden voor Venlo goed?

 

Er zijn helaas geen kapjes voor de 2 binnenste LNB's

 

Moet ik de ontvanger ook instellen op 28,35 voor A2?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je de lnb's met wat kracht in de lnb-klemmen verdraaien zoniet, dat zul je toch echt de klemmen wat losser moeten zetten.
Tja en als je niet bij die schroeven kunt komen, zul je eerst wat lnb's van de rail moeten verwijderen. Zet de klemming dan zodanig, dat je de lnb's nog met handkracht kunt verdraaien.

Alle vier de lnb's hebben regenkapjes. Geen enkele is omlaag getrokken.

De elevatie moet je voor Venlo instellen op 29,5 graden maar dat is alleen maar om de satelliet te zoeken. Het beste signaal bepaald uiteindelijk de werkelijke elevatie.

Nee, de ontvanger stel je in op de Astra 28,2. Die 28,35 graden is alleen maar om de juiste afstand van de lnb te berekenen.

De skew die ik heb opgegeven is de werkelijke waarde t.o.v. verticaal.
Het beste is altijd de skew in te stellen totdat je maximale signaalkwaliteit hebt bereikt.
Je zou deze hoeken kunnen gebruiken. Even uitprinten, uitknippen en achter op de lnb plakken. Dan heb je een richtlijn hoe ze moeten staan.

 

3-6-9 graden hoeken.JPG

_Skew-Polarisatie.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom super bedankt voor de goede uitleg. Ga eens weer proberen. Wel vind ik vreemd dat mijn huidige Solo2 zonder problemen al die jaren (en doorvoor Dreambox 7000, DM800, enz) nooit problemen hebben geleverd. OK, met slecht weer was het wat minder, maar toch...

 

Ik heb toch al een aantal ontvangers gehad. Echter de VU+ is de beste. Nooit problemen. Hier zijn goede images voor te vinden. Zeer stabiel. Ik vond de dreambox toch minder. Misschien dat het ookaan de images lag.

 

Ik wist niet dat je door te draaien aan de LNB's hierdoor de skew insteld. Ergens wel logisch, maar heb daar nooit bij stil gestaan. Daarom heb je natuurlijk bij Visiosat een speciale rail hiervoor. Dan hoef je dit niet meer te doen. Maar moet ik dit doen nadat ik de rail vd 4 LNB's 3,5 cm (Hotbird-A2) heb laten zakken? Of als als de rail nog waterpas staat.

 

Heb je nog voor 2 graden een tekening? Die zat er niet bij.

 

Groet

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...