Ga naar inhoud


Triax 88 multifeed afstellen


230571

Aanbevolen berichten

Gaan deze: Inverto IDLB-QUDL40-Premium Black Quad 40mm Lnb --> prijs 29 euro stuk?

 

Die Inverto heeft toch ook ne kop van 59 mm? Waarom gaat deze dan wel en die MTI niet?

 

 

inverto-inverto-idlb-qudl40-premu-opp-black-premiu[1].jpg

aangepast door Johnny UAE

Vu+ Duo 4K SE, 2T HDD 2.5" Barricuda, 65" Smart TV Philips, Triax TD88, 2 x MTI & 2 x Ultra Black Quad LNB’s geschakeld via 2 4/1 switches.

 

Image VTi 15.0 / OsCam / Hans Settings (aangepast)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo, wat is jullie ervaringen met Venton EXL-QS Quad LNB?

 

En kan DM7020HD een Venton DIWO-418P (diseqc 2.0) aansturen? Ik dacht dat een 7020 alleen met diseqc 1 werkt.

 

bedankt

Vu+ Duo 4K SE, 2T HDD 2.5" Barricuda, 65" Smart TV Philips, Triax TD88, 2 x MTI & 2 x Ultra Black Quad LNB’s geschakeld via 2 4/1 switches.

 

Image VTi 15.0 / OsCam / Hans Settings (aangepast)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het niet nodig is, moet je geen smalle lnb's gebruiken.

Wegens het ontbreken van een feedhorn "vangen" ze de signalen minder goed op. Bij de minste afwijking in de schotel, worden de signalen iets verspreidt. Zeker bij grote schotels is dat merkbaar in de signaalkwaliteit.

Ook zijn smalle lnb's gevoeliger voor regendruppels op de kop. Dat komt omdat bij zo'n klein kopje de druppels dichter op het gedeelte zitten dat de signalen verzamelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als ik nu 3 MTI plaats met 1 Venton gaat dat lukken ? Ik zou dan die Venton voor de 19 Astra gebruiken. Indien dit lukt kan je mij dan een berekening maken?

Vu+ Duo 4K SE, 2T HDD 2.5" Barricuda, 65" Smart TV Philips, Triax TD88, 2 x MTI & 2 x Ultra Black Quad LNB’s geschakeld via 2 4/1 switches.

 

Image VTi 15.0 / OsCam / Hans Settings (aangepast)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstand tussen de Astra 23,5 en de Astra 28,35 moet op een Triax 88 schotel 61mm zijn. Dan kom je er voor de Astra 28,35 dus ook 5mm naast te staan. Je hebt dan wel ontvangst maar natuurlijk niet maximaal.
De afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 moet 54mm zijn. Met een kop van 66mm en een kop van 29mm kun je dus een minimale afstand krijgen van 47,5mm. Dat zou dus wel kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK Sprietje, ik volg uw advies. Heb mijn Triax multifeed thuis en komende zaterdag komen mijn 4 Inverto Black Premium binnen.

 

Nu, welke hoek / afstanden voor een TD 88 gelegen te Hasselt?

 

Bedankt

 

 

Vu+ Duo 4K SE, 2T HDD 2.5" Barricuda, 65" Smart TV Philips, Triax TD88, 2 x MTI & 2 x Ultra Black Quad LNB’s geschakeld via 2 4/1 switches.

 

Image VTi 15.0 / OsCam / Hans Settings (aangepast)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het vanavond voor je uitrekenen. Het is nu mooi weer om in de tuin te werken.

Ik weet al wel dat de rail voor jou locatie voor de Astra 1-2-3 en Hotbird 11,8 graden schuin gezet moet worden, dus de rail moet met het gat in het midden in de onderste groef gemonteerd worden.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

- monteer de rail met het gat in de onderste groef
- zet de rail 11,8 graden schuin, de Hotbird het laagst
- monteer de lnb's in de klemmen en zorg dat de koppen 5-6mm vrij staan van de klem
- plaats de klem van de Astra 19,2-lnb tegen de arm
- de afstanden moeten als volgt worden afgesteld:
# tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 78,5mm
# tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 54mm
# tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 61mm
Een afstand van 54mm kan niet ingesteld worden. Stel daarom de afstanden als volgt af:
# tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 58mm
# tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 74,5mm
# tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 61mm
Alle lnb's staan dus goed behalve de Astra 19,2. Die staat er 4mm naast maar dat is niet erg want die is toch sterk genoeg.
De afstanden moeten gemeten worden aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap.
Omdat de lnb van de Astra 19,2 niet helemaal goed staat, ga je de schotel dus uitrichten op de Astra 23,5.
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
# Hotbird 13 op -3°
# Astra 19,2 op -3°
# Astra 23,5 op -7°
# Astra 28,35 op -10°
Stel de schotel nu af op maximale signaalkwaliteit door de draairichting (Azimuth) en de elevatie iets bij te stellen. Doe dit met uiterste precisie want dit bepaalt ook de signaalkwaliteit van de overige 3 satellieten.
De overige lnb's staan nu ook optimaal.

 

Triax rail gat onder 4 sats.jpg

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

hoek van 11,8 graden.png

hoek 3 graden.png

hoek van 7 graden.PNG

hoek van 10 graden.PNG

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, heb vandaag de feedarm erop gezet.

 

kan alles ontvangen, enkel 13e zit wat laag.... krijg het niet beter.

 

op alle TVV en CD kanalen is het signaal tussen 90 en 95%.

op 28e heb ik 100% bij alle BBC kanalen.

 

er zit wel veel verschil op tussen welke transponder je kiest, welke zijn de beste transporders om af te stellen bij elke sat?

 

bijgevoegd enkele foto,s

 

 

3EDBCC72-3771-4567-B210-1B3896A9C1A0.jpeg

3CBB9E20-F9AC-4520-A980-0B03569939A7.jpeg

788BF161-B4FD-4E9C-85CB-2F5E76BBDB82.jpeg

7E2362AC-27F2-444B-805A-997680CB2F41.jpeg

7271C13A-4458-4B0A-A88B-EE3B12BF7D76.jpeg

4C218B79-79A4-41F8-AD47-4D71D77430B4.jpeg

2C479058-8340-4AD0-9D65-67C38190DE94.jpeg

aangepast door Johnny UAE

Vu+ Duo 4K SE, 2T HDD 2.5" Barricuda, 65" Smart TV Philips, Triax TD88, 2 x MTI & 2 x Ultra Black Quad LNB’s geschakeld via 2 4/1 switches.

 

Image VTi 15.0 / OsCam / Hans Settings (aangepast)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of de rail wel op de juiste schuinte staat van 11,8 graden.
Als ik de eerste foto bekijk zou ik zeggen dat zier er goed uit, dat zou best wel eens 11,8 graden kunnen zijn maar als ik de tweede foto bekijk, dan lijkt het wel of de rail 20 graden schuin staat.
Weet je zeker dat de rail op de juiste schuinte staat ingesteld?
Omdat de Hotbird het verste uit het midden staat, kan dit dus ook het meeste signaalverlies geven.
Maar verder is het normaal dat de Hotbird het zwakste is van de vier, zwakker dan de Astra 23,5 en zoals al eerder gemeld, bij multifeed staat of valt de het signaal op de overige satellieten met het optimaal uitrichten van de middelste satelliet, in jou geval de Astra 23,5. Als die bijv. niet helemaal op de juiste hoogte staat, staan alle overige lnb's ook niet op de juiste hoogte. Schuiven kun je eventueel nog wel maar ik garandeer je dat dat meestal geen beter resultaat oplevert omdat de afstanden van de lnb's gewoon op de halve millimeter goed berekend zijn.
Al met al zeker geen slecht resultaat.
De zwakste zenders van de Hotbird zijn de zenders Super Tennis en KBS-World. Als je die probleemloos ontvangt, is er niets mis met je afstellingen.

Je hebt ook de regenkapjes omlaag getrokken zie ik, prima zo.

Als jij de signaalkwaliteit meet van de zenders Rai 1-2-3-4 op transponder 10992V van de Hotbird, dan zul je nog wel een flink stuk beter signaal hebben.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, Ik zal straks mijne "Protractor" er eens opzetten - heb hem just binnengehaald....

 

Had wel de elevatie serieus moeten bijstellen.... eerst had ik 29 graden - nu staat die op 32 graden - had gemerkt dat door het gewicht van die 4 LNB's de armhouder naar beneden ging.

 

Die ene foto geeft een verkeer beeld - schotel hangt 4 meter hoog en foto is van de grond genomen :)

Vu+ Duo 4K SE, 2T HDD 2.5" Barricuda, 65" Smart TV Philips, Triax TD88, 2 x MTI & 2 x Ultra Black Quad LNB’s geschakeld via 2 4/1 switches.

 

Image VTi 15.0 / OsCam / Hans Settings (aangepast)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat jij de elevatie bij hebt moeten stellen, komt omdat de rail is omgedraaid. Hierdoor komen de lnb's hoger te staan en zul je de elevatie wat moeten aanpassen.
Dat de arm door het gewicht iets doorbuigt zal wel meevallen. Dat gaat pas spelen bij vier lnb's met 4 aansluitingen waardoor er weer 8 coaxkabels extra bij komen. Als de schotel af en toe flink wat wind te verduren krijgt, kun je de arm eventueel schoren.

Een Triax schotel is voor multifeed niet de stevigste schotel, wel de goedkoopste.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb wat bijgeregeld en heb op Supertennis HD 73 % en KBS World 65% sterkte.

 

Alle andere zoals voorheen.... 

 

Heb een spie gebruikt die exact een hoek heeft van 12 graden 😀 en tussen de feedarm gestoken, je kan hem zien steken op de eerste foto

 

 

D282C354-C3F3-436F-B496-4AAE9A1704DF.jpeg

219B6198-28F1-4611-B25C-BC3762A1A0AD.jpeg

2D00E4CE-078C-4B65-B485-9FB1D152BF47.jpeg

aangepast door Johnny UAE

Vu+ Duo 4K SE, 2T HDD 2.5" Barricuda, 65" Smart TV Philips, Triax TD88, 2 x MTI & 2 x Ultra Black Quad LNB’s geschakeld via 2 4/1 switches.

 

Image VTi 15.0 / OsCam / Hans Settings (aangepast)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...