Ga naar inhoud


Triax 88 multifeed afstellen


230571

Aanbevolen berichten


Goeiendag, Ik heb hetzelfde probleem dat 2309571 voorheen had maar ben woonachtig in Houffalize België en heb een beperkte technische kennis. Het betreft hier een 88 cm Triax  schotel met Triax multirail en Relook single LNB's. De schotel staat nu met een duo LNB  perfect gericht op Astra 1 en 3.Kan iemand mij wegwijs maken vooral wat de skew betreft; op de LNB zie ik links en rechts 0-15-30-45 staan maar hoe af te stellen ? Bedankt alvast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste willyknyff

 

Welkom op dit forum

 

Het is me niet helemaal duidelijk hoe je opstelling nu precies is maar ik denk:

Een Triax rail met daarop een duo-lnb voor de Astra 19,2 en 23,5 en daarnaast nog twee Reelook lnb's voor de ontvangst van de Hotbird en de Astra 28,2.

Welke duo-lnb heb je precies? Graag het merk en typenummer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje deze morgen voor het begon te regenen de multifeed triax voor 4 satellieten ingesteld - paar uurtjes werk, toch maar met je berekeningen werkt inmiddels alles prima.

 

Enne je had gelijk: de webshop had de originele traix rails niét (volgens hen is triax gestopt met de fabricage en worden de sab rails in de plaats overgenomen/geleverd. Krijg een terugbetaling en ben lokaal, alwaar ze in stock waren, vlug een originele rail gaan kopen.

 

Eind goed al goed ... nogmaals dank!

 

mvg, Luc

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast willyknyff
Op 24-9-2020 om 13:24, Sprietje zei:

Beste willyknyff

 

Welkom op dit forum

 

Het is me niet helemaal duidelijk hoe je opstelling nu precies is maar ik denk:

Een Triax rail met daarop een duo-lnb voor de Astra 19,2 en 23,5 en daarnaast nog twee Reelook lnb's voor de ontvangst van de Hotbird en de Astra 28,2.

Welke duo-lnb heb je precies? Graag het merk en typenummer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast willyknyff

Hallo Sprietje nog bedankt voor het laatste advies , het weer verhinderd me om een en ander uit te proberen (de komende veertien dagen zal het hier regenen) maar ik huod je op de hoogte. Dit bericht had ik nog niet gezien Het merk van de lnb is :GTsat    N.F.:0.2db single outpout Astra Duoblock LNBF 4.3 degree GT-MDS43 . Mocht dit goed zijn ,waar plaats ik die duo lnb dan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je nou met dezelfde vraag in twee topics aan de gang?

 

Dat is niet handig.

Ik zou zeggen: gewoon door bij je 'eigen' topic!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ga maar verder breien in dit topic vermits het toch gaat over Triax 88 afstellen.

Ik ben al een ganse tijd bezig met info te verzamelen hier op Schotelpark voor het afstellen van een Triax 88 met multifeed voor de 4 klassieke sat's.

Deze stond al maar met een Sab rail. Schotel stond nogal dicht bij de buren en moet daarom verplaatst worden. Had daar wel ontvangst mee maar was niet denderend.

En nu de vraag, Sab rail wordt vervangen door een Triax rail.

Door mijn opzoekingen hier kom ik tot het volgende

Op mijn locatie in BE. Muizen 2812 (Mechelen)  Plak ik hier de info die ik hier gevonden heb; is van Sprietje

Hierbij de afstelling voor een Triax 88 voor Leuven ( wordt dus Muizen en is +/- 20 km verschil in vogelvlucht ) door de 4 bekende satellieten:

 

Elevatie voor uitrichten de 23.5 is dan 28.9 ?

 

- monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit

- zet de rail 12,5 graden schuin aan de zijde van de Hotbird het laagst

- monteer de lnb's in de houders zodat de kop 5-6mm van de klem af staat

- monteer de Astra 19,2-lnb tegen de arm

- zet de lnb's op de volgende afstanden van elkaar:

a- tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 74,5mm

b- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 58mm (koppen tegen elkaar)

c- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 61mm

d.w.z. gemeten van kuiltje tot kuiltje in de kap aan de voorzijde van de lnb

- stel de skew van de lnb's als volgt in:

a- voor de Hotbird-lnb op -3 graden

b- voor de Astra 19,2-lnb op -4 graden

c- voor de Astra 23,5-lnb op -7 graden

d- voor de Astra 18,2-lnb op -10 graden

d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail en met de wijzers van de klok meegedraaid als je tegen de achterzijde van de lnb's aan kijkt.

- richt de schotel heel precies uit op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want die lnb staat er 4mm naast. Doe dit met uiterste precisie want anders ontvang je de andere 3 satellieten ook niet optimaal.

 

Hopelijk kan dit zo een beetje van toepassing zijn want ik heb niets gevonden van locatie dat dichter bij mij in de buurt is.

Originele Triax Rail

Inverto Black Ultra Single HGLN 40mm LNB (4 stuks)

Ik ga maar verder breien in dit topic vermits het toch gaat over Triax 88 afstellen.

Ik ben al een ganse tijd bezig met info te verzamelen hier op Schotelpark voor het afstellen van een Triax 88 met multifeed voor de 4 klassieke sat's.

Deze stond al maar met een Sab rail. Schotel stond nogal dicht bij de buren en moet daarom verplaatst worden. Had daar wel ontvangst mee maar was niet denderend.

En nu de vraag, Sab rail vervangen door een Triax rail.

Door mijn opzoekingen hier kom ik tot het volgende

Op mijn locatie in BE. Muizen 2812 (Mechelen)  Plak ik hier de info die ik hier gevonden heb; is van Sprietje

Hierbij de afstelling voor een Triax 88 voor Leuven ( wordt dus Muizen en is +/- 20 km verschil ) door de 4 bekende satellieten:

Elevatie voor uitrichten de 23.5 is dan 28.9 ?

- monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit

- zet de rail 12,5 graden schuin aan de zijde van de Hotbird het laagst

- monteer de lnb's in de houders zodat de kop 5-6mm van de klem af staat

- monteer de Astra 19,2-lnb tegen de arm

- zet de lnb's op de volgende afstanden van elkaar:

a- tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 74,5mm

b- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 58mm (koppen tegen elkaar)

c- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 61mm

d.w.z. gemeten van kuiltje tot kuiltje in de kap aan de voorzijde van de lnb

- stel de skew van de lnb's als volgt in:

a- voor de Hotbird-lnb op -3 graden

b- voor de Astra 19,2-lnb op -4 graden

c- voor de Astra 23,5-lnb op -7 graden

d- voor de Astra 18,2-lnb op -10 graden

d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail en met de wijzers van de klok meegedraaid als je tegen de achterzijde van de lnb's aan kijkt.

- richt de schotel heel precies uit op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want die lnb staat er 4mm naast. Doe dit met uiterste precisie want anders ontvang je de andere 3 satellieten ook niet optimaal.

 

Hopelijk kan dit zo een beetje van toepassing zijn want ik heb niets gevonden dat dichter bij mij in buurt is.

Originele Triax Rail

Inverto Black Ultra Single HGLN 40mm LNB (4 stuks)

Ik ga maar verder breien in dit topic vermits het toch gaat over Triax 88 afstellen.

Ik ben al een ganse tijd bezig met info te verzamelen hier op Schotelpark voor het afstellen van een Triax 88 met multifeed voor de 4 klassieke sat's.

Deze stond al maar met een Sab rail. Schotel stond nogal dicht bij de buren en moet daarom verplaatst worden. Had daar wel ontvangst mee maar was niet denderend.

En nu de vraag, Sab rail vervangen door een Triax rail.

Door mijn opzoekingen hier kom ik tot het volgende

Op mijn locatie in BE. Muizen 2812 (Mechelen)  Plak ik hier de info die ik hier gevonden heb; is van Sprietje

Hierbij de afstelling voor een Triax 88 voor Leuven ( wordt dus Muizen en is +/- 22 km verschil ) door de 4 bekende satellieten:

Elevatie voor uitrichten de 23.5 is dan 28.9 ?

- monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit

- zet de rail 12,5 graden schuin aan de zijde van de Hotbird het laagst

- monteer de lnb's in de houders zodat de kop 5-6mm van de klem af staat

- monteer de Astra 19,2-lnb tegen de arm

- zet de lnb's op de volgende afstanden van elkaar:

a- tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 74,5mm

b- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 58mm (koppen tegen elkaar)

c- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 61mm

d.w.z. gemeten van kuiltje tot kuiltje in de kap aan de voorzijde van de lnb

- stel de skew van de lnb's als volgt in:

a- voor de Hotbird-lnb op -3 graden

b- voor de Astra 19,2-lnb op -4 graden

c- voor de Astra 23,5-lnb op -7 graden

d- voor de Astra 18,2-lnb op -10 graden

d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail en met de wijzers van de klok meegedraaid als je tegen de achterzijde van de lnb's aan kijkt.

- richt de schotel heel precies uit op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want die lnb staat er 4mm naast. Doe dit met uiterste precisie want anders ontvang je de andere 3 satellieten ook niet optimaal.

Hopelijk kan dit zo een beetje van toepassing zijn want ik heb niets gevonden dat dichter bij mij in buurt is.

Wat ik heb;

Originele Triax Rail

Inverto Black Ultra Single HGLN 40mm LNB (4 stuks)

Sab Diseqc 4 x 1 DG41

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muizen en Mechelen, dat ligt zo dicht bij elkaar, dat is gewoon dezelfde afstelling.

Het eerste wat gaat veranderen bij een grotere afstand van een berekende plek is de schuinte van de rail en de skew van de lnb's. De afstanden van de lnb's gaan pas een klein beetje veranderen bij een plaats meer dan 100km van de berekende plek ligt en dan gaat het nog maar om een halve millimeter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Sprietje, bedankt.

De afstand was Leuven en Muizen en dat is maar 20 km.

Ik zal deze gegevens dan aanhouden.

Laat wel iets weten.

Muizen is een deelgemeente van Mechelen.

Ps. waarom mijn bericht daar meerdere keren staat weet ik ook niet.

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Multifeed Triax 88: 

Dankzij dit forum kon ik zelfstandig een satelliet goed werkend afstellen mede door de berekening en de vele veel tips.

- Voor de ervaren lezers: Bedankt voor al jullie inzet en moeite - ik heb er veel door geleerd. 

- Bij deze mijn samenvatting, misschien heeft iemand anders er wat aan.

 

Wens/ doel: FTA zenders uit landen als Oekraine, Duitsland en regionaal NL: Met als resultaat:

- 4.8 (astra 4a)

- 13 (hotbird)

- 19.2 (astra 1)

- 23.5 (astra 3) 

Voor Astra 2 (engels) was geen ruimte meer, maar was ook geen prioriteit. 

Na het maken van de berekening was ik heel erg blij dat alles ook echt zo werkte. Vervolgens dient er gefinetuned te worden natuurlijk. 

Dit was ongeveer het stappenplan: 

 

1. Alles schoonmaken + schotel in de wax;

2. IJzerwaren (schroeven, bouten, moeren, borgringen) vervangen door RVS;

3. Kabels + Diseqc controleren - technische problemen uitsluiten;

4. Berekening maken gemaakt op basis van tips hier (met name alle post van Sprietje goed lezen, bedankt vakman);

5. Testen met HD easy satmeter;

6. Finetunen;

7. Definitief bouten / moeren vastzetten;

8. Kabels netjes ophangen, markeringen aanbrengen, regen- en stormbestendig maken;

9. Schroeven/ moeren conserveren/ invetten;

10. Hopen dat ik niet per ongeluk tegen de satelliet stoot...

* De keren op en af het dak klimmen, schroefjes zoeken in het duister is hier niet bij vermeld. Misschien een leuk voor ander topic op het forum: Onhandige schotel afstel ervaringen 

IMG_1196.JPG

Satelliet.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...