Ga naar inhoud


Triax 88 multifeed afstellen


230571

Aanbevolen berichten


Tja, het is inderdaad een spie van 12 graden. Er zit wel een maar aan. Jij gaat er nu van uit dat de schotel precies waterpas staat maar die kan soms best wel een paar graden scheef staan. Volgens de foto is dat bij jou ook het geval. Daarom meet ik het liever op de rail zelf en daar heb je diverse mogelijkheden voor.
1- met een digitale waterpas die je op de rail of over de koppen van de lnb plaatst.
2- met een smartphone met daarop een app voor waterpasfunctie
3- de bijgevoegde hoek van 11,8 graden. Uitprinten en op een stuk karton plakken, daarna precies langs de lijnen uitknippen. Deze leg je op de rail en daar plaats je een waterps op.
4- Ik had uitgerekend dat de afstanden moeten zijn 78,5+54+61= 193,5mm.
Bij een schuinte van 11,8 graden moet de Hotbird-lnb  39,5mm lager staan dan de 28,35e-lnb. Dit kun je kontroleren door een vulling van 39,5mm op de Hotbird-lnb te plaatsen en dan een waterpas daarop te leggen samen op de kop van de 28,35 oost.

 

 

0098.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Na jarenlang enkel de FTA zenders te hebben bekeken op satelliet met een dreambox recentelijk overgestapt op een abo bij TVV - kabel telenet opgezegd en via CI+ module rechtstreeks in TV voor O.a. Eleven sport voetbal pro league BE.

Draaibare schotel vervangen met Triax 88 monobloch 19,2 en 23,5. Perfect werkend.

Ben van plan in het voorjaar over te stappen op multifeed (13, 19,2, 23,5 en 28,2 - mis BBC 's en wat muziekzenders).

 

@Sprietje wil je de uitrichting berekenen voor 3000 Leuven BE, doch geen haast is pas tegen voorjaar 2021 - aanschaf multifeed voor mijn verjaardag.

Uitrichten op 19,2?

 

Alvast dank!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij de afstelling voor een Triax 88 voor Leuven door de 4 bekende satellieten:

 

- monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit

- zet de rail 12,5 graden schuin aan de zijde van de Hotbird het laagst

- monteer de lnb's in de houders zodat de kop 5-6mm van de klem af staat

- monteer de Astra 19,2-lnb tegen de arm

- zet de lnb's op de volgende afstanden van elkaar:

a- tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 74,5mm

b- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 58mm (koppen tegen elkaar)

c- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 61mm

d.w.z. gemeten van kuiltje tot kuiltje in de kap aan de voorzijde van de lnb

- stel de skew van de lnb's als volgt in:

a- voor de Hotbird-lnb op -3 graden

b- voor de Astra 19,2-lnb op -4 graden

c- voor de Astra 23,5-lnb op -7 graden

d- voor de Astra 18,2-lnb op -10 graden

d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail en met de wijzers van de klok meegedraaid als je tegen de achterzijde van de lnb's aan kijkt.

- richt de schotel heel precies uit op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want die lnb staat er 4mm naast. Doe dit met uiterste precisie want anders ontvang je de andere 3 satellieten ook niet optimaal.

 

 

 

hoek van 12,5 graden.png

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

hoek van 3 graden.png

hoek van 4 graden.PNG

hoek van 7 graden.PNG

hoek van 10 graden.PNG

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitbreidinspakket voor 4 LNB 's uurtje geleden geleverd vanuit een nederlandse webshop.

 

Echter de rail is mijn inziens verschillend - verkeerd of kan het met deze ook (voor andere schotel - Sab?)?

 

De multifeed komt alleszins niet overeen met deze gerubriceerd op de site van de shop - heb hen inmiddels gemaild.

 

IMG_20200923_162641.jpg

aangepast door luckyluc
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

staat volgens mij gewoon verkeerd op de tekening.De gleuf is normaal waar je de vijzen in zet voor de lnb houder en ligt dus aan de vertikale zijde en niet horizontaal.Dan heb je ook de juiste buiging naar de schotel toe

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Als ik de rail in de houder schuif met het gaatje op de juiste plaats  heeft de rail maar één gleuf vertikaal, bovenop (horizontaal) wel twee.

Helemaal links of de foto zie je het gatje waar de schroef door moet.

 

Googlen op MFTS4 verwijst naar Sab schotel.

Of zie of doe ik het verkeerd?

aangepast door luckyluc
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

je rail moet de kromming horizontaal hebben.Simpeler kan ik het niet uitleggen.Dan volgen de LNB's de juiste kromming van de schotel

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is mij duidelijk, maar men heeft mij deze geleverd - is toch helemaal anders en 'k weet niet of deze goed uit te richten op mijn triax schotel

Zoals gezegd geeft google dit:

SAB 4 LNB multifeedhouder MFTS4

Multifeedhouder om 4 optionele LNB's te plaatsen op variabele posities op de rails. Houder past op zowel SAB alsook op Triax schotels.

 

@Sprietje kan mij wellicht bevestigen of ontkennen of dat werkt - 'k vermoed van niet?

 

Heb dus alleszins de shop gemaild dat deze rail anders is dan op hun website

image.jpg

aangepast door luckyluc
aanpassing
Link naar reactie
Delen op andere sites

ff wachten dan en weet zeker dat sprietje het zeker kan zeggen of deze past

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt inderdaad een SAB-rail (MFTS4)

Er zijn een aantal verschillen tussen een Triax-rail en een SAB-rail:

- een SAB-rail is langer

- een SAB-rail heeft in de hoogte 2 groeven, een Triax-rail 1 groef

- de lnb-klemmen zijn anders

- er zijn best vaak klachten op dit forum geweest dat de kunststof houder van de SAB-rail veel te veel ruimte heeft in een Triax-arm en daardoor speling heeft.

- de SAB-rail staat 19mm hoger dan een Triax rail.

Dit laatste betekend dat de lnb's hoger staan t.o.v. de arm waardoor de lnb's niet precies in het brandpunt van de schotel staan. Hierdoor klopt de elevatieinstelling van de schotel niet meer. Je moet de elevatie hoger instellen dan het werkelijk is.

 

 

 

verschil Triax en SAB-rail.png

 

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...