Ga naar inhoud


Advies diseqc motor


Zilverhippie

Aanbevolen berichten

Ik vrees dat ik misschien aan een nieuwe diseqc motor toe ben voor mijn 90 cm schotel (misschien later ook te gebruiken i.c.m. een 120 cm schotel).

Na het vervangen van een coaxkabel kan ik de motor slechts een paar tellen laten verdraaien en dit enkel nadat ik de receiver heb herstart.

De motor loopt hoorbaar stroef en valt na enkele tellen helemaal stil.

De oude (korte) kabel er weer tussen leverde niks op. Morgen check ik nog eens de contacten.

 

Amiko, Moteck, Digipower, STAB, Xsarius, ... vaak lijken de diseqc motoren wel heel sterk op mekaar, behalve dan de prijs in sommige gevallen.

Waar zit hem eigenlijk het verschil? Is er een merk/model dat er kwalitatief bovenuit schiet?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je je rotor naar een andere satelliet laat draaien, is de motor een stuk sterker en sneller als je dat doet bij een transponder die horizontaal gepolariseerd is. Hij draait dan namelijk op 18 volt. Laat je hem draaien via een verticaal gepolariseerde transponder, dan krijgt de motor maar 13 volt.

 

Hoe lang is je coaxkabel ongeveer en welk merk en type heb je nu gekocht?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De coax is maar een tiental meter lang. Ik heb verscheidene kabels gebruikt en gewisseld, kort, lang, zelf gemaakt en aangekocht met F-connectoren reeds vooraf aangebracht.

Ik heb ondertussen wel nog wat verder getest en gemerkt dat de motor wel steeds vlot loopt en nooit spontaan stopt als hij bediend wordt met de knoppen die erop zitten.

Het probleem doet zich dus alleen voor als hij aangestuurd wordt door de receiver, maar als hij dan stilvalt doet hij het ook niet meer via de bedieningsknoppen.

Het gebeurt ook soms dat ik de motor laat bewegen via de afstandsbediening, maar dat hij spontaan verder loopt als ik de knop van de afstandsbediening loslaat.

 

Ondertussen heb ik er nog een ander probleem bij gekregen. Ik krijg geen signaal meer van de LNB, steeds signaalsterkte 0 op mijn receiver.

Bij het aanraken van de F-connector voelde die wel behoorlijk warm aan.

Kan een slechte werking of storing van de diseqc motor een LNB stuk maken?

 

Die diseqc motor was een tweedehands koopje van 10 € en ik had er al van bij het begin wat wantrouwen in.

Ik was het zat deze namiddag en heb ondertussen een nieuwe motor en LNB besteld. Jammer want ik had die oude net afgeregeld van 45°W tot 68.5°E.

Hopelijk gaat het daarmee werken of ik kan nog op zoek naar een nieuwe receiver ook...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een beetje knutselaar bent, kun je wellicht de motor ook openmaken en kijken of je een defect kunt zien/vinden.

 

Ik las wel eens wat over losse F-verbindingen, en 'rotte kabeltjes' in diseqcmotoren.

Maar ik weet niet of die precies jouw klachten veroorzaken.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-10-2017 om 12:39 zei a33:

Als je een beetje knutselaar bent, kun je wellicht de motor ook openmaken en kijken of je een defect kunt zien/vinden.

 

Ik las wel eens wat over losse F-verbindingen, en 'rotte kabeltjes' in diseqcmotoren.

Maar ik weet niet of die precies jouw klachten veroorzaken.

 

Groet,

A33

Dat ik ga zeker doen, ik heb er toch niets mee te verliezen.

Ik ben eigenlijk niet op de hoogte hoe dergelijke motoren precies werken.

Ik heb ooit nog een schotel met een AJAK-mount gehad. Daar zat zo een schijfje in met magneetjes op die ronddraaiden voorbij een reed-contact om de receiver te laten "meetellen". Leuk om dat te zien werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...