Ga naar inhoud


Glasvezel LNB i.c.m. diseqc rotor.


Victoria22

Aanbevolen berichten

Goedenavond.

Stel dat ik een glasvezel lnb met een diseqc rotor zou willen gebruiken, dan kan ik het diseqc signaal voor de rotor dus niet via de glasvezelkabel versturen.

Is het diseqc signaal eventueel ook op de lnb sat uit af te takken en dan via een coax kabel naar de rotor te sturen ? ( b.v. bij een mutant HD51).

Of iets wat waarschijnlijk kwalitatief minder is: een coax t stuk zetten in de kabel lnb in en dat via een coax kabel naar de rotor toe gaat

V.G. Victoria22.?

Ik Heb wel het idee dat dit wat misaanpassing geeft voor het lnb signaal

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden zei Victoria22:

Goedenavond.

Stel dat ik een glasvezel lnb met een diseqc rotor zou willen gebruiken, dan kan ik het diseqc signaal voor de rotor dus niet via de glasvezelkabel versturen.

Is het diseqc signaal eventueel ook op de lnb sat uit af te takken en dan via een coax kabel naar de rotor te sturen ? ( b.v. bij een mutant HD51).

Of iets wat waarschijnlijk kwalitatief minder is: een coax t stuk zetten in de kabel lnb in en dat via een coax kabel naar de rotor toe gaat

V.G. Victoria22.?

Ik Heb wel het idee dat dit wat misaanpassing geeft voor het lnb signaal

Zoals je merkt is er weinig respons , ik denk niet dat er veel gebruikers zijn die zo'n optic lnb gebruiken en dan ook nog op een draaibare installatie .

Als je met lnb sat uit , de looptrough bedoelt , nee , een motor daarop laten draaien gaat niet (wel werkt bij mijn CT5000 een diseqc switch op die aansluiting)

I.p.v. een coax T-stuk kun je beter een sat-splitter gebruiken met 2x DC trough .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere mogelijkheden, naast  de satsplitter met 2x DC through:

 

Als het alleen om het afsplitsen van 22kHz gaat, is een UniTap van Spaun ook niet verkeerd. De 'Tap' is volgens mij voldoende voor de 22kHz, en neemt dus minder van het HF-signaal.

Als je de motor extern voedt, kan het ook met een Combiner.

 

Verder weet ik niks van het fibre gebeuren.

 

Edit:

Ik herinnerde me één ander topic hierover, op een ander forum.
Even googlen: 
https://www.satellites.co.uk/forums/threads/methods-to-move-a-diseqc-motor.170671/#post-1002777

De DC-through van een sat splitter gaat meestal de verkeerde kant op! Dus niet bruikbaar.

De unitap is DC-through both ports both ways, geloof ik, dus beter.

Maar, zoals ik al zei, ik heb er verder geen verstand van of ervaring mee.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heb ik nog even een Technirotor direct aan de loop-through gehangen , bij commando , draaien hoor je dat die rotor heel even beweegt .

De rotor die aan de lnb kabel zit , draait dan gewoon door naar de gekozen positie .

Hierna heb ik in de loop-through leiding een diode in geleidrichting opgenomen , ook dan hoor je dat die rotor heel even beweegt .

Daarna na de diode via  een 2e diode een 18 v dc adapter aangesloten , nu reageert de rotor niet meer , waarschijnlijk worden de diseqc signalen "opgeslokt" door de aangesloten adapter .

Trek ik de netstekker van de adapter uit het stopcontact ,  hoor je dat die rotor na een commando weer even beweegt .

Ik weet niet wat er in die UniTap zit , vond wel een afbeelding waar bovendien de sticker er verkeerd op zit .

Waarschijnlijk is een een smoorspoel nodig om het diseqc signaal niet via de adapter weg te laten lekken .

spaun UNItap.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei trust:

Ik weet niet wat er in die UniTap zit , vond wel een afbeelding waar bovendien de sticker er verkeerd op zit .

 

In de spaun catalogus (ik heb die van medio 2016 op mijn harde schijf staan) staat het plaatje goed.

Er staat bij 'insertion loss 2dB' (ik neem aan voor de hoofd-in/output); 'suitable for SCR applications', en 'DC pass in all directions'.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...