Ga naar inhoud


Stab rotor HH 120


Gast

Aanbevolen berichten

Zou een Gilbertini OP 125 L van 120cm eventueel ook geschikt zijn voor een stab rotor HH 120 ?

Het maximale draaggewicht van de stab rotor HH 120 is 17 kg en de genoemde Gilbertini weegt 15kg.

Bij een eventuele opstelling is het zo, dat de rotor alleen maar draait tussen 28 oost en 30 west i.v.m. verschillende opstakels ( gebouwen etc )

Hij hoeft dus niet  te "trekken " uit de uiterste satellietbereiken(hoeken ).

De rotor zelf staat in de achtertuin heel beschut en ondervindt geen enkele windlast,  zelfs  bij storm niet.

 

Een polarmount en actuator is te ingewikkeld voor mij en dus geen optie.:)

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat moet geen probleem zijn. Zoals je in de bijlage ziet, is de schotelklem al zodanig gemaakt, dat de klem heel dicht op de schotel zit, met andere woorden, dat het zwaartepunt van de schotel heel dicht bij het draaipunt van de rotor zit en dus weinig moeite zal hebben om de schotel te verdraaien.

Gibertini OP125.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat werkt op een Gilbertini 125 L

 

 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @ sprietje en @ smetje limb.BE voor jullie duidelijke informatie en technische uiteenzettingen.

En smetje.............. ja , had ik het toch goed onthouden uit een andere topic , dat jij ook een dusdanige opstelling had en hoopte ook eerlijk gezegd, dat je hierop zou reageren , hetgeen is geschied. Ik kan nu met een gerust hart een Gilbertini OP 125 L gaan bestellen in januari .

Voor mij is de opbouw van de Gilbertini nieuw ; is er wellicht ergens vooraf al een kleine assemblagetekening , hoe je bijvoorbeeld de schotelklem

in elkaar zet o.i.d.

Ik heb wel gezocht , maar niets concreets kunnen vinden ; mogelijk kan @ sprietje mij nog een handreiking doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Stab Rotor HH-120 in Duitsland gekocht en heb hierbij een gebruiksaanwijzing met dezelfde lay -out gekregen , als die van jou.

Deze gebruiksaanwijzing is helemaal in het Duits en bevat maar 11 bladzijden, notabene  door Stab Italia zelf gedrukt voor de Duitse markt !

In deze gebruiksaanwijzing wordt bij de technische gegevens van de HH 100 en de HH 120 alleen maar gesproken over  zubehör  voor HH 120 :

An01 - Ds01 , zonder verdere toelichting .

Als deze afstandshouder van enorm groot belang zou zijn en door het niet gebruiken daarvan schade aan de rotor of schotel zou optreden, dan had men dit ook wel vermeld in de Duitse handleiding , want de Duitsers zijn daar erg secuur op. Wat is er dan anders aan constructie van de Italiaanse 120cm schotels dan aan andere Europese ?

Als je de afstandshouder gaat toepassen, dan lijkt het erop , dat de rotor juist verder van de schotel afstaat en hoe zit het dan met het zwaartepunt van de schotel

en het draaipunt van de rotor, waar @ sprietje het over heeft gehad .

Wat moet er dan concreet gebeuren, als je  een Gilbertini OP 125 L gaat aanschaffen en gaat monteren op een Stab Rotor HH 120 ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op een grote Duitse satellietwebshop gelezen, dat , als je de DS-01 afstandshouder niet zou monteren, er een "Kollision "-botsing-  zou ontstaan tussen de Gilbertini OP 125 l en de Stab Rotor HH 120.

Goede raad is dus ook hier duur .

Link naar reactie
Delen op andere sites

 In het filmpje is bij 0.40 sec een extra afstandhouder te zien , niet de officiele DS 01 .

2 oude klemmen van een moteck rotor zullen ook wel voldoen (heb ik wel liggen voor je )

 

ook geeft iemand bij de youtube film het volgende commentaar :

you can see that there are two spacers - this is an option when you buy the dish from HISAT
 
Ik denk dat het echt nodig is , de wat grotere afstand zal qua gewicht geen probleem zijn 

extra afstandhouder Gibi.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op bijgaande foto heb ik aangegeven waar de zaak op vast kan lopen. Of dat ook kan gebeuren weet ik niet. Zo te zien is er voldoende ruimte. Die afstandsstukken kun je altijd nog los bij kopen.

Het enigste wat tegen elkaar aan kan lopen is volgens mij de draadstang van de elevatie instelling maar deze kun je verwijderen nadat de schotel optimaal op de satelliet die in het zuiden staat is afgesteld.

OP 125L.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of hij inderdaad vast zal lopen is  de vraag en volgens mijn inschatting is er, net wat @Sprietje zegt, toch wel voldoende ruimte.

Wellicht zijn er nog andere forumleden die exact zo'n zelfde opstelling hebben en daar meer over kunnen zeggen m.b.t. het toepassen van accessoire DS-01 van

Stab.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

In afwachting op de komst van de Gilbertini OP 125 L heb ik voorlopig op de Stab Rotor HH120 tijdelijk een Triax 88 gemonteerd.

Deze rotor wordt aangestuurd door een Octagon SX 88 satelliettuner.

Zoals gebruikelijk is de normale procedure voor het uitrichten met een rotor gevolgd , met Sirius als 0 punt.

Wat ik ervaar is nu, dat het draaiien naar alle satellieten goed gaat en ook onderling  tussen satellieten van west naar oost v.v. geen problemen geeft , maar...................... als je van welke satelliet danook naar sirius 4.9 oost ( thuisbasis ) wil terugdraaiien , dan geeft hij voor Sirius "slecht of geen signaal aan".

Via het menue "antenne instellingen "op de satelliettuner met de opdracht "centrum "of "positie "komt het signaal van 4.9 weer volledig binnen en draait hij dus gewoon weer, na opdracht, naar de gekozen satelliet(en)

Ik heb gezien , dat, als je slecht signaal hebt op Sirius na het terugdraaiien, de aanduiding op de rotor dan staat op 5 oost , terwijl hij, Sirius ,

toch op het 0 punt is uitgericht.

Moet het huiswerk over, d.w.z helemaal op nieuw uitrichten ?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt waarschijnlijk bij de installatie de rotor op nul gezet en toen op Sirius gericht .

dat is niet correct , jemoet na invullen van de juiste lat / lon , de rotor via usals eerst naar Sirius 4.9 gr laten draaien en dan de rotor op de paal verdraaien voor Sirius .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de rotor helemaal opnieuw uitgericht , zoals het  behoort, zoals ik dat ook in het grijze verleden heb gedaan ,zonder problemen.

Toch ondervind ik nu wel problemen.

Ik heb geconstateerd, dat de Triax 85 wel stevig vast is gezet aan de steun van de rotor maar je kunt de triax 85  heen en weer bewegen

en dan zie je de rotorsteun ook  heen en weer bewegen.

Zou er iets met de rotor zelf niet in orde kunnen zijn ?

Speling o.i.d.

Ik heb van de techniek in de rotor helaas geen verstand, dus alle raad en adviezen zijn welkom.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...