Ga naar inhoud


Sat instellingen Almunecar Spanje.


Marjas

Aanbevolen berichten

Halo, kan iemand mij helpen aan de afstellingen van een schotel in Almunecar in Spanje? Het gaat om de grootte van de schotel om normaal CD te kunnen ontvangen. Het zal best een grote schotel moeten worden en er moet een lnb op voor de 19,23 en 28 Astra's.  Alles moet nieuw aangeschaft worden en ingeregeld. Ik moet dit vanuit NL regelen voor iemand in Spanje dus probeer het op deze manier. Bij voorbaat dank voor de reacties.

 

aangepast door Marjas
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Marjas

 

Ik hoop dat je weet dat je in Almunecar Spanje nabij Motril niet de BBC, ITV, Channel4 zenders e.d. kunt ontvangen. Wel kun je de zenders van de Astra 28,2 ontvangen die op de widebeam zitten.

 

Ja dat wordt een schotel van 1 meter breed. Wil je het goedkoop hebben met bijv. een Triax of heb je liever wat meer degelijkheid met bijv. een polyeseter schotel? Wil je die daar kopen of uit Nederland meebrengen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie. Alles moet daar gekocht en geinstalleerd worden. Het is voor mijn zus en ik mag het vanuit Nederland coördineren. Ze heeft haar satelliet reciever en CD kaart meegenomen naar Spanje maar daar blijkt een 50 cm schoteltje te hangen. Dus daar kom je niet ver mee. Nu heeft ze toestemming van de eigenaar van het buitenhuis om de satelliet configuratie te veranderen naar haar eigen zin. Dus vraagt ze mij of ik dat kan regelen.

Ze wil wel alle spullen daar inkopen maar wat heeft ze precies nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, duidelijk maar als ze genoemde Engelse zenders niet kan ontvangen, is ze dan nog wel geïnteresseerd in de Astra 2?

Op deze site kun je makkelijk zien welke Engelse zenders je daar kunt ontvangen: https://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html

Alle zenders in de eerste kolom waar "UK" bij staat zijn niet te ontvangen, alleen waar "Europe KU" bij staat.
Ik zou dat eerst maar eens vragen.

En hoeveel aansluitingen wil ze hebben?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of er een monoblock gebruikt kan worden hangt van de schotel af. Twee losse lnb's gaat altijd.

Ik begrijp dat de schotel installateur de schotel moet leveren en afstellen. Dan is het verstandig bij hem ook de spullen te kopen. Ga je zelf spullen kopen en vragen of hij die af wil stellen, dan moet je niet staan te kijken dat hij zegt dat het niet gaat omdat hij natuurlijk liever zelf de spullen levert. Dan kan hij daar ook aan verdienen.

Je schrijft dat ze de Astra 19,2 en 23,5 wil ontvangen. Waarom? Wil ze graag ook de Duitse zenders ontvangen? Als dat niet het geval is, is het veel makkelijker een enkele lnb te nemen en die op de Astra 23,5 uit te richten. Daarvoor moet wel de satellietontvanger geschikt zijn om de fastscanlijst via de Astra 23,5 in te laden

Welke satellietontvanger heeft ze precies?

 

Wat wel van belang is, dat de mast dik genoeg is. Een schoteltje van 60cm kan gerust op een dunne mast gemonteerd worden maar een schotel van 100x110cm gaat gegarandeerd verdraaien bij een harde wind zo vlak bij zee. De mast moet minimaal een doorsnee hebben van 48mm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ontvanger is een SAB Titan II hd. Ik hoop dat ze daar een José the Cableguy mannetje hebben anders wordt het moeilijk. Ik ga in ieder geval geen 2500 km rijden om de zaak daar te installeren.

Ze heeft de 2 satellieten nodig vanwege de franse en duitse zenders en het is een muurbevestiging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de schotelmonteur een schotel plaats van 100cm breed en 110cm hoog, dan moet de afstand tussen de twee lnb's 65mm zijn. Dit is de standaard afstand voor een 6 graden monoblock voor Astra 19,2 en Hotbird 13. De afstanden van de lnb's bij dergelijke monoblocken zijn bedoeld voor een schotel van 80cm breed maar past dus ook prima voor de Astra 19,2 en 23,5  in Almunecar voor een schotel van 100cm.
Of je nu een 6 graden monoblock neemt of twee losse lnb's, ze moeten precies 30 graden schuin komen te staan, de kop van de Astra 23,5 in de klem en de kop van de Astra 19,2 er schuin omlaag onder een hoek van 30 graden, zie bijgevoegde hoek.

 

hoek van 30 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke bedankt. Ik geef het door en dan moet het allemaal goed komen. Ik heb inmiddels een set bij elkaar gezocht voor haar en met jouw info moet het lukken. Na wat research blijkt er in Malaga ook een satellietshop te zitten die misschien wat kan helpen met plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt dat er in Malaga een satellietshop is maar dat is toch 50 min. rijden (ong.70km) van Almunecar vandaan.

Je kunt op Google.es gewoon even zoeken op:
Antenista en Málaga of Antenas Parabólicas en Málaga

Maar ook in Motril zitten er de nodige en dat is veel dichter bij.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uur geleden zei Marjas:

Ze heeft de 2 satellieten nodig vanwege de franse en duitse zenders en het is een muurbevestiging.

Franse zenders?

Ik ben even het verhaal kwijt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Marjas

 

Als er een 6 graden monoblock gebruikt wordt op een schotel van 100cm breed, dan moet je er rekening mee houden dat afhankelijk van het merk, de diseqc-instelling verschillend kan zijn.
Als je die gebruikt voor de Astra 19,2 en 23,5, dan is het zo dat dat bij een Inverto de Astra 19,2 positie 1 heeft en de Astra 23,5 positie 2, dezelfde volgorde dus als bij een normale duo-lnb. Bij veel andere merken is de volgorde andersom, dus Astra 23,5 positie 1 en Astra 19,2 positie 2.
Hou daar rekening mee als Duitsers of Fransen hun eigen ontvanger meebrengen. Het is dan niet handig als zijn voor de Astra 19,2 positie 2 in moeten stellen. Een Inverto is dus aan te bevelen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Marjas

 

Het eenvoudigste is dus om een Inverto 6 graden monoblock te nemen, zie hier de specificaties: http://www.inverto.tv/lnb/86/single-monoblock-40mm-lnb-60-for-80cm-dish

Dit is er een met een hals van 40mm. Die verdraait niet zo makkelijk dan een monoblock met een hals van 23mm. Er is voldoende ruimte tussen de twee halzen van het monoblock (23mm) zodat de klemschoef van de lnb-klem niet tegen de hals van de vrijhangende lnb komt. Ik weet natuurlijk niet of de zaak die het gaat plaatsen dit Inverto monoblock heeft.

Nu is het zo, dat de afstand van de twee koppen mede bepaald wordt hoe schuin de lnb tegen de schotel aan kijkt. Dat behoort eigenlijk op ongeveer 40% van de schotelhoogte te zijn. Dan heb je ook optimale ontvangst. Het kan echter voorkomen dat je een schotelmerk hebt waar de lnb veel hoger tegen de schotel aan kijkt. De afstand tussen de twee koppen moet dan ook groter zijn.
Krijg je dus een schotel waar de lnb naar het midden of nog hoger is gericht, dan past een 6 graden monoblock niet omdat de koppen niet ver genoeg van elkaar staan voor die schotel.

De oplossing is simpel.
De plastic lnb-klem moet iets meer voorover gericht worden.
Ik laat je een afbeelding zien zoals bijna alle Spaanse schotels er uit zien. De lnb-klem zit met een slotbout op de stalen arm bevestigd. Voordat deze slotbout aangedraaid wordt, moet er een vulling tussen de arm en het einde van de lnb-klem geplaatst worden, bijvoorbeeld een dikke sluitring. Hierdoor komt de lnb-klem rechter op te staan en kijkt de lnb lager op de schotel. Probleem opgelost.

 

lnb  op  juiste  hoogte  richten-.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...