Ga naar inhoud


Sat instellingen Almunecar Spanje.


Marjas

Aanbevolen berichten

Op 2/1/2018 om 14:51 zei Sprietje:

Beste Marjas

 

Het eenvoudigste is dus om een Inverto 6 graden monoblock te nemen, zie hier de specificaties: http://www.inverto.tv/lnb/86/single-monoblock-40mm-lnb-60-for-80cm-dish

Dit is er een met een hals van 40mm. Die verdraait niet zo makkelijk dan een monoblock met een hals van 23mm. Er is voldoende ruimte tussen de twee halzen van het monoblock (23mm) zodat de klemschoef van de lnb-klem niet tegen de hals van de vrijhangende lnb komt. Ik weet natuurlijk niet of de zaak die het gaat plaatsen dit Inverto monoblock heeft.

Nu is het zo, dat de afstand van de twee koppen mede bepaald wordt hoe schuin de lnb tegen de schotel aan kijkt. Dat behoort eigenlijk op ongeveer 40% van de schotelhoogte te zijn. Dan heb je ook optimale ontvangst. Het kan echter voorkomen dat je een schotelmerk hebt waar de lnb veel hoger tegen de schotel aan kijkt. De afstand tussen de twee koppen moet dan ook groter zijn.
Krijg je dus een schotel waar de lnb naar het midden of nog hoger is gericht, dan past een 6 graden monoblock niet omdat de koppen niet ver genoeg van elkaar staan voor die schotel.

De oplossing is simpel.
De plastic lnb-klem moet iets meer voorover gericht worden.
Ik laat je een afbeelding zien zoals bijna alle Spaanse schotels er uit zien. De lnb-klem zit met een slotbout op de stalen arm bevestigd. Voordat deze slotbout aangedraaid wordt, moet er een vulling tussen de arm en het einde van de lnb-klem geplaatst worden, bijvoorbeeld een dikke sluitring. Hierdoor komt de lnb-klem rechter op te staan en kijkt de lnb lager op de schotel. Probleem opgelost.

 

lnb  op  juiste  hoogte  richten-.png

Dit is een prachtig verhaalbaar kun altijd van leren.

Ik zit op IBIZA al veertig jaar en heb de volgende opstelling: Twee offset schotels van 90 Cm Breedte met enkele lnb,één op 19,2 en de andere op 23,5 °oost voorzien van een switch.

Dit levert goede signalen van 85% op.

Ik gebruik een TV Vlaanderen kaart voor de Belgische zenders.

Met een DUO lnb lukte het niet om de boel afgesteld te krijgen, is dit omdat die duo lnb van 4,3° niet meer werken zo ver in het zuiden?. Met twee losse koppen op twee schotels geen

enkel probleem. Want ik zie dat je spreekt over een lnb van 6° die is normaal voor 19,2 en 13° bedoeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een duo-lnb of een monoblock weet echt niet op welke satelliet hij gericht is. Je kunt deze dus voor alle satellieten gebruiken.
Het enigste wat van belang is, is dat de afstanden tussen de twee, drie of vier lnb's kloppen met de schotelmaat.
Er zijn niet zo veel mensen die dat uit kunnen rekenen dus daarom schrijven ze maar op het doosje voor welke twee satellieten hij geschikt is bij welke schotelmaat. Hierbij gaan ze nooit uit van een grotere schotel dan 85cm maar er zijn natuurlijk net zo goed 6 graden monoblocken die voor bijv. 4,3 graden satellietafstand op een schotel van 90 of 100cm passen.
Bovendien is een niet perfect passende maat monoblock wel perfect passend te maken door het block iets in hoogtekijkrichting aan te passen als de bevestiging dit toelaat. Een juiste afstand tussen te twee koppen is natuurlijk ook plaatsafhankelijk hoe je positie op aarde is t.o.v. de satellieten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:

Bovendien is een niet perfect passende maat monoblock wel perfect passend te maken door het block iets in hoogtekijkrichting aan te passen als de bevestiging dit toelaat.

 

Heb je dat echt uitgetest, Sprietje?

 

@jmv2009 heeft ooit berekend, dat dat waarschijnlijk toch niet effectief zou zijn: bij een 30 cm hoger kijken in een TDS88 slechts 3,5% vergroting van de brandpuntsafstand, als ik het goed begrijp, waarbij de LNBs dan dus gedeeltelijk buiten de schotel kijken. Zie: https://www.sat4all.com/forums/topic/353039-azimuthverschil/?do=findComment&comment=2379248

 

 

Als de LNBs sowieso al te hoog in de schotel kijken en de feedhorns staan te dicht bij elkaar, dan is het dus zeker beter passend om ze op de G-spot (dus lager) te gaan richten, dat advies van je kan ik volgen.

Maar dat met 'iets' aanpassing de monoblock-afstand perfect passend te maken is, dat is toch wel erg nieuw voor me. Ben benieuwd naar praktijkgegevens daarover!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

 

Bij de meeste schotels kijkt de lnb te hoog op de schotel, vaak midden op de hoogte van de schotel gericht. De afstand tussen de lnb's moet dan groter zijn dat als de lnb wel op de juiste hoogte van de schotel gericht is namelijk op 40% van de hoogte.
Bij de meeste schotels is de richting van de lnb niet eenvoudig aan te passen, bij Spaanse schotels wel.
Het is niet echt wenselijk de richting van de lnb juist verkeerd te zetten maar in het geval deze juist te hoog gericht is deze verder omlaag te richten. De afstand van de signaalconcentraties bij een duo-lnb en zeker een 6 graden monoblock kan daarmee zeker geoptimaliseerd worden.

Volgens mij veranderd de afstand tussen de twee koppen ongeveer 8% als je de kijkrichting van de lnb veranderd van 40% naar 50% van de hoogte van de schotel of omgekeerd.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel een erg groot verschil tussen

A.  8% afstandsverschil bij hoogte-richting van 40% naar 50% (jouw berekening), en

B.  3,5% afstandsverschil bij 30 cm omhoog bij een TD88 (jmv's berekening); dat zal ongeveer van 40% naar 75% van de hoogte zijn?

 

Ben benieuwd naar praktijkgegevens..

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...