Ga naar inhoud


Vragen over SAT>IP Megasat Server 3 en triple sat setup


wouter1971

Aanbevolen berichten


7 minuten geleden zei Sprietje:

Onmogelijk. Als jij de schotel hebt uitgericht op een bepaalde satelliet, bijv. de Astra 19,2, dan ga je echt geen signaal ontvangen van de Astra 23,5 die er 4,3° arc naast staat, dat is in Nederland 4,68° ontvangsthoek.

 

 

Dan is het echt vreemd dus. Na het weekend kan ik verder sleutelen. Zal eerst die LNB omruilen en omdraaien. Nu nog 4 kabels door de arm heen dus ff wat werk. Wellicht eerst eens buitenom doen met tieraps. Erg bedankt voor de tips tot nu toe! Top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei wouter1971:

Ik heb behalve het screenshot van de lnb instellingen geen verdere instellingen gedaan. De rest doe je in tvheadend waarvan ook een screenshot is bijgevoegd eerder. Er is weinig in te stellen in de megasat behalve die frequenties en de soort lnb. De static instelingen heb ik totaal niet in gebruik en was slechts ter illustratie. Het gekke is dat je daar als je op omhoog drukt bij diseqc instelling je ook niet hoger dan 2 komt. Dit vind ik vreemd maar heeft wellicht met de satellietkeuze in het menu te maken zoals op het screenshot te zien is.

 

Tja, dit is dus de belangrijke informatie waar ik onder andere naar zat te vissen met mijn herhaalde vraag over de ingevulde-screenshots: Als je daar alleen 1 en 2 hebt (of alleen 0, 1 en 2) lijkt dat toch echt te betekenen dat slechts de ontvangst van 2 LNBs/satellietposities ondersteund wordt.

Heb je dat nu trouwens niet op 1 en 2 ingesteld voor 19 oost en 23 oost, nu je schrijft dat je dat niet in gebruik hebt? Dat zou mij dan weer verwonderen, en dat zou ik dan verder willen onderzoeken hoe dat zit.

 

Als de aansturing van de LNB niet goed gaat, is het geen wonder dat je 28oost niet ontvangt. Dit betekent dat een fout in de triple LNB dus niet de oorzaak lijkt te zijn voor het niet ontvangen van 28 oost:

Of je daar dan uiteindelijk twee koppen van de triple LNB gaat gebruiken of een andere duo-LNB of monoblock, maakt niet veel uit.

 

Dat je 19oost zenders ontvangt terwijl je 28oost wilt ontvangen, komt omdat de LNB helemaal niet naar de 28oost kop schakelt, maar 'blijft hangen' op de 19oost kop. Geen wonder dus, dat je via die kop weer de 19oost zenders ontvangt.

 

groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hallo allemaal, het heeft even geduurd, maar ik ben weer wat verder. Ik ben terug naar de satelliethandel gegaan om de triplesat LNB te laten nakijken. Deze is meteen buiten getest in een schotel en heeft men geconstateerd dat schakelen naar de 28.2 prima gebeurd met een standaard satellietontvanger. Dit zou dus toch tot een voorzichtige conclusie leiden dat er een softwarematig/firmware probleem is met de Megasat Server 3 waardoor hij niet schakelt naar (BA/C/3) op de monoblock triplesat van Canal Digitaal.

 

Ik ben via de Megasat facebook pagina doorverwezen naar hun contact formulier voor een support ticket. Deze is 10 januari verstuurd met als terugkoppeling "Thank you for your message. We will take care of your service request promptly". Jullie begrijpen.....ik zit nu nog op een antwoord te wachten. :mad: Binnenkort maar eens even bellen naar hun helplijn.

 

In de tussentijd heb ik een nieuwe satfinder besteld om wat te kunnen testen. Met de satfinder SF500 zou ik de LNB moeten kunnen schakelen naar 28.2 en dan het signaal kunnen testen.

Als dat goed werkt dan ligt het dus helemaal aan de Megasat Server 3. Voor dit probleem heb ik dan al een workaround bedacht. Ik offer 1 van de 4 aansluitingen op....en koppel hier een DiSEqC generator aan die ik standaard op de 28.2 (BA/C/3) zet dit aangezien de 3 aansluitingen meer dan voldoende zijn omdat de volledige mux doorgegeven wordt zodat op 1 aansluiting meerdere kanalen tegelijk te ontvangen/decoderen zijn.

 

To be continued.....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mysterie bijna opgelost. LNB3=28.2 wordt prima naar geschakeld door de sat finder. Signaal is wellicht nog niet optimaal daar ik dit op gevoel en metingen via de tvheadend software heb gedaan. Wel ideaal die sf500, op batterij kun je gewoon bij de schotel zonder tuner testen.

 

De Megasat weigert dus gewoon naar LNB3 te schakelen. Dit heb ik al bij Megasat neergelegd maar tot op heden geen reactie gehad.

Inmiddels is een DiseqC generator via ebay besteld als workaround. Op de foto zie je de Megasat hangen.

IMG_6110.jpg

IMG_6108.jpg

IMG_6105.jpg

IMG_6109.jpg

aangepast door wouter1971
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe wil je die diseqc workaround dan doen, als je gebonden bent aan de 'one user per RF' instelling?

Ik zie het nog niet voor me.

Of wil je alleen maar via één ontvanger naar 28oost kijken?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei a33:

Hoe wil je die diseqc workaround dan doen, als je gebonden bent aan de 'one user per RF' instelling?

Ik zie het nog niet voor me.

Of wil je alleen maar via één ontvanger naar 28oost kijken?

 

Groet,

A33

 

Hoi, ja dat klopt. Met 1 ontvanger via de diseqc generator op de 28 Oost (BA). Aangezien die toch verspreid word in het huis via de tvheadend TV server.

De andere drie laat ik gewoon AA(19 Oost)/AB(23 Oost) schakelen en daar heb ik voldoende aan, aangezien er ook meerderen binnen dezelfde transponder tegelijk ontvangen kunnen worden.

Het is niet optimaal maar een andere mogelijkheid zie ik niet. Ik heb zojuist met Megasat Duitsland gebeld en deze geven ook aan dat alleen 2 satellieten ondersteund worden.

Dit vind ik behoorlijk misleidend daar er op Megasat SAT>IP Server 3 datasheet wel degelijk gesproken wordt over "Protocol support: DiSEqC 1.0", in mijn optiek zijn dit 4 keuzes en niet 2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden zei wouter1971:

... aangezien er ook meerderen binnen dezelfde transponder tegelijk ontvangen kunnen worden.

 

Binnen één client? Bijzonder.

 

Overigens zou het in principe ook kunnen dat je 23E en 28E met diseqc stuurt, en de 19E met een diseqc generator apart voor één client definieert, als je de triple LNB omgekeerd monteert.

Die komt dan wel gedeeltelijk in de signaalweg van de satellietsignalen te hangen, en je moet dan natuurlijk anti-inregen maatregelen nemen, maar het kan wel.

 

Maar zie maar hoe je het wilt. Je bent al lekker aan het experimenteren.....

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ja binnen dezelfde transponder. Zie screenshot. RTL4 (client 1) en RTL7 (client 2) zaten binnen dezelfde transponder. SBS9 opname op de tweede transponder.

Aangezien veelbekeken zenders binnen dezelfde transponder zitten is dat voordelig omdat het tuners vrij houdt.

 

Bedankt voor je idee om de LNB op zijn kop te zetten, zou ik kunnen doen als 28.2 super interessant gaat worden. Nu nog even wachten op de generator.

Helaas heb ik niets kunnen vinden om bijvoorbeeld, met electronica Diseqc AA (19 Oost) om te zetten naar Diseqc BA (28 Oost)  en AB (23 Oost) intact te laten.

Bestaat zoiets?

 

Overigens heb ik Megasat om een firmware aanpassing gevraagd aangezien ze niet leveren wat ze adverteren of de firmware vrij te geven voor open source.

Schermafbeelding 2018-01-31 om 17.44.32.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei wouter1971:

Hoi, ja binnen dezelfde transponder. Zie screenshot. RTL4 (client 1) en RTL7 (client 2) zaten binnen dezelfde transponder. SBS9 opname op de tweede transponder.

Aangezien veelbekeken zenders binnen dezelfde transponder zitten is dat voordelig omdat het tuners vrij houdt.

 

Tja, misschien begrijp ik het niet goed, maar als je 'one user per RF' hebt, leek het me dat je echt nooit meer dan 4 verschillende zenders kunt ontvangen op vier verschillende clients.

Maar ik heb geloof ik meer verstand van satellietontvangst dan van sat>IP apparatuur.

 

Je kan altijd losse LNBs nemen (als je schotel groot genoeg is voor de benodigde LNB-afstanden), en zelf de diseqc volgorde bepalen.

Voor het overige: alles valt te maken, denk ik. Maar het lijkt me dan makkelijker een sat>IP apparaat te nemen dat met meer diseqc commando's uit de voeten kan. Die zijn er ook vast?

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei a33:

 

Tja, misschien begrijp ik het niet goed, maar als je 'one user per RF' hebt, leek het me dat je echt nooit meer dan 4 verschillende zenders kunt ontvangen op vier verschillende clients.

Maar ik heb geloof ik meer verstand van satellietontvangst dan van sat>IP apparatuur.

 

Je kan altijd losse LNBs nemen (als je schotel groot genoeg is voor de benodigde LNB-afstanden), en zelf de diseqc volgorde bepalen.

Voor het overige: alles valt te maken, denk ik. Maar het lijkt me dan makkelijker een sat>IP apparaat te nemen dat met meer diseqc commando's uit de voeten kan. Die zijn er ook vast?

 

groet,

A33

 

Zie bijgevoegd screenshot. De Megasat SAT>IP streamt gewoon een set van PID's naar tvheadend. En als hij er eentje niet bij heeft uit de mux dan voegt hij die dynamisch toe of delete hem weer. Je ziet ook de bandbreedte oplopen als hij de tweede zender erbij pakt. Afgezien van de issue met de derde satelliet voldoet de Megasat perfect. Hij is vrij goedkoop en volledig stabiel. Ben er erg blij mee en hij verbruikt nog geen 10 watt totaal qua gebruik.

 

Schermafbeelding 2018-01-31 om 22.08.56.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt voor de info.

Ik zie inderdaad de hele rij PIDs staan. :)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Problem solved! DiSEqC generator er tussen gezet. Ingesteld op LNB 3 (BA). Ontvang alles van Astra 3 op de 4e tuner. Ben alleen nu dus permanent 1 van de 4 aansluitingen kwijt zoals eerder aangegeven, maar het probleem is wel opgelost. :D

Met schakelaars 3 en 4 stel je de DiSEqC positie in. Op de foto staat schakelaar 3 op OFF en 4 op ON. Resultaat is LNB 3(BA).

 

IMG_6148.JPG

aangepast door wouter1971
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...