Ga naar inhoud


Vragen over SAT>IP Megasat Server 3 en triple sat setup


wouter1971

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb al een tijdje de SAT>IP Megasat Server 3. Hierop heb ik de duo LNB Quad van CanalDigitaal aangesloten en dit werkte allemaal helemaal prima. Astra's 19.2 en 23.5. De stand die ik ingesteld heb is "One user per RF". Mijn veronderstelling was dat ik met de Megasat SAT>IP ook de Triple Sat LNB Quad zou kunnen aansturen.

Dit bleek niet het geval en dat lijkt de conclusie van mijn vragen in het andere topic. Met de Megasat kan ik kennelijk twee LNB's aansturen (AA en AB).

Zou het mogelijk zijn toch gebruik te maken van de Triple Sat LNB Quad i.c.m. de bestaande SAT>IP server? Eventueel icm extra hardware DiSEqC switch o.i.d? Ik ben kennelijk afgeleid door de vermelding Quad waardoor ik dacht dat het aansturen zou lukken met mijn SAT>IP server.

 

Iemand een advies? Ik hou graag de bestaande setup in stand.

Gebruiksaanwijzing en wat screenshots bijgesloten van static configuratie en LNB setup configuratie.

 

megasat_sat_ip_server_3_schnellanleitung_deutsch_englisch.pdf

Schermafbeelding 2018-01-10 om 20.13.12.png

Schermafbeelding 2018-01-10 om 20.12.50.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


OK, dit dus als vervolg op wat je hier gestart was:

https://www.sat4all.com/forums/topic/357399-satelliet-fun-voor-beginner/?do=findComment&comment=2483644

(handig voor wie het begin wil lezen)

 

Kan je schermfotoos maken van je setups van de 19, 23 en 28oost satellieten?

Omdat je het al met twee satellieten voor elkaar hebt, is het fijn te zien hoe je dat hebt, en of er iets te ontdekken zou zijn waarom het met 28oost niet lukt.

Vroeger stond in de specs dat hij ook Unicable aan zou kunnen; dat is inmiddels geschrapt.

Er staat nog dat hij diseqc 1.0 aankan; zou dat in werkelijkheid slechts mini-diseqc (toneburst) zijn? Dat stuurt max. 2 LNBs aan.

 

Begrijp ik het goed dat er met de keus voor quad of quattro nooit een diseqc-keuze in het menu verschijnt; en dat je daarom voor 'One user per RF' gekozen hebt?

 

Er bestaan diseqc-generators; maar of die dan handig zouden zijn in een situatie als de jouwe betwijfel ik ten zeerste.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitleg,  mini-siseqc is dus wat er geboden wordt. Ik zou eventueel best de 19.2 willen opofferen voor de 28.2

Is het mogelijk met tone burst om de frequenties zo in te stellen dat ik AB (23.5) en BA (28.2) zou kunnen aansturen i.p.v. AA en AB? Bijgevoegd mijn tvheadend SAT>IP / LNB setup.

Schermafbeelding 2018-01-10 om 23.03.47.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat je het menu verkeerd interpreteert.

Je hebt bij elke satelliet positie 4 quadranten, VH, VL, HH en HL.

 

Je kan daardoor slechts een quattro LNB aansluiten op die ontvanger wanneer je meer cliënten wil bedienen.

Wil je een cliënt bedienen kan je ook een single lnb aansluiten en dan via de diseqc schakelaar kiezen tussen de verschillende ingangen.

Alleen bij een cliënt kan je dus twee satelliet posities ontvangen.

Dit gaat op voor het geval je de LNB's rechtstreeks op deze ontvanger aansluit.

 

Anschluss mit einem Universal LNB (z.B. Single, Twin oder Quad LNB)
Single LNB = RF4
Twin LNB = RF3 + RF4
Quad LNB = RF1 + RF2 + RF3 + RF4 (Die Reihenfolge spielt keine Rolle)
Anschluss mit einem Quattro LNB
Das Gerät muss mit dem entsprechenden Anschluss am Quattro-LNB verbunden
werden, achten Sie bitte auf die richtigen Anschlüsse am LNB:
Tuner RF1 = Horizontal Low (HL)
Tuner RF2 = Horizontal High (HH)
Tuner RF3 = Vertikal High (VH)
Tuner RF4 = Vertikal Low (VL)

 

Wanneer ik de gebruiksaanwijzing juist interpreteer kan je ook op elke RF ingang van de ontvanger een diseqc switsch of multiswitch / matrix switch  voorschakelen, die je met de diseqc signalen kunt bedienen.

Dan is het wel mogelijk tot maximaal 4 satellieten te ontvangen voor maximaal 4 cliënten.

 

In het voorbeeld staat duidelijk dat 3 van de 4 diseqc posities zijn geprogrammeerd in de setup, diseqc 1.0 protocol.

Of een tripple sat LNB goed schakelt, soms zijn er comptabiliteitsproblemen.

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei wouter1971:

Bedankt voor de uitleg,  mini-siseqc is dus wat er geboden wordt. Ik zou eventueel best de 19.2 willen opofferen voor de 28.2

 

Mini-diseqc was een gokje van me. Ik zou niet direct een conclusie trekken.

Je kunt, als je het nu met diseqc AA en AB spelend hebt, natuurlijk alleen de desbetreffende koppen van een monoblock gebruiken.

 

12 minuten geleden zei ceesv:

IWanneer ik de gebruiksaanwijzing juist interpreteer kan je ook op elke RF ingang van de ontvanger een diseqc switsch of multiswitch / matrix switch  voorschakelen, die je met de diseqc signalen kunt bedienen.

Dan is het wel mogelijk tot maximaal 4 satellieten te ontvangen voor maximaal 4 cliënten.

In een triple quad LNB zit feitelijk toch een 12/4 multiswitch? Dus dan zou het (theoretisch) moeten kunnen.

 

Voor 2 LNBs lijkt hij het werkend te hebben. Ik wil die ingevulde menu's nog steeds wel eens zien.

 

@wouter1971 : waarom zijn de 28oost vermeldingen in je plaatje niet ook vetgedrukt; enig idee?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei ceesv:

Wanneer ik de gebruiksaanwijzing juist interpreteer kan je ook op elke RF ingang van de ontvanger een diseqc switsch of multiswitch / matrix switch  voorschakelen, die je met de diseqc signalen kunt bedienen.

Dan is het wel mogelijk tot maximaal 4 satellieten te ontvangen voor maximaal 4 cliënten.

 

In het voorbeeld staat duidelijk dat 3 van de 4 diseqc posities zijn geprogrammeerd in de setup, diseqc 1.0 protocol.

Of een tripple sat LNB goed schakelt, soms zijn er comptabiliteitsproblemen.

 

Klopt, zo heb ik het ook gelezen en al een tijd zo in gebruik met de duo sat quad van CD.

Het voorbeeld is mijn tvheadend configuratie en daarin heb ik dus ook de drie geconfigureerd (AA, AB en BA).

 

Wellicht moet ik toch even terugrijden naar de lokale satelliethandel en even de LNB omruilen voor een ander CD exemplaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei a33:

 

@wouter1971 : waarom zijn de 28oost vermeldingen in je plaatje niet ook vetgedrukt; enig idee?

 

Die heb ik disabled staan. Tvheadend blijft namelijk default de transponders aflopen om nieuwe kanalen te detecteren en oude niet meer aangetroffen kanalen obsolete te verklaren.

Aangezien ik toch alleen maar 19.2 zenders ontvang als BA geselecteerd wordt heb ik hem disabled staan.

 

Als ik de positie zou draaien zodat ik alleen 28.2 op AB ontvang en 23.5 op AA, is dat mogelijk?

 

aangepast door wouter1971
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei wouter1971:

Als ik de positie zou draaien zodat ik alleen 28.2 op AB ontvang en 23.5 op AA, is dat mogelijk?

 

Ja, kan je doen/proberen. Maar of de (verschoven) LNB-feedhorns dan de goede afstand tot elkaar hebben voor jouw maat schotel.....? Zal niet optimaal zijn. Dat is meer Sprietjes afdeling. :)

 

Weet je zeker dat je met je Megasat bij diseqc AA en AB steeds alle 4 kwadranten van het satellietsignaal van de beide LNBs kunt ontvangen? Anders zou  het toch allemaal een beetje zinvrije onderneming zijn.

En weet je zeker dat diseqc BA en BB niet bereikbaar zijn? Of zou er iets anders met de instellingen kunnen zijn, waardoor het niet gelukt is met 28oost ontvangst (of in de instellingen, of toch met de LNB~want dat laatste is nog niet definitief uitgesloten?)?

We hebben nog steeds geen screenshots van die instellingen van de Megasat.

 

groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil in afstand tussen de koppen is 4mm. Dat had ik gisteren al geschreven en dat geeft dus geen probleem voor de ontvangst. Je kunt de triple-lnb dus gewoon even omdraaien om uit te proberen of de 19,2e ontvangen wordt met de kop van de 28,2.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Sprietje:

Het verschil in afstand tussen de koppen is 4mm. Dat had ik gisteren al geschreven en dat geeft dus geen probleem voor de ontvangst. Je kunt de triple-lnb dus gewoon even omdraaien om uit te proberen of de 19,2e ontvangen wordt met de kop van de 28,2.

 

 

Ga ik zeker proberen na het weekend. Bedankt zover.

Maar hoe komt het dat ik ook 19.2 zenders heb ontvangen op de 28.2 positie? Dan heb ik dat toch als ik de kop draai?

Sorry maar het fenomeen satelliet kent nog wat geheimen voor me :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei a33:

 

Ja, kan je doen/proberen. Maar of de (verschoven) LNB-feedhorns dan de goede afstand tot elkaar hebben voor jouw maat schotel.....? Zal niet optimaal zijn. Dat is meer Sprietjes afdeling. :)

 

Weet je zeker dat je met je Megasat bij diseqc AA en AB steeds alle 4 kwadranten van het satellietsignaal van de beide LNBs kunt ontvangen? Anders zou  het toch allemaal een beetje zinvrije onderneming zijn.

En weet je zeker dat diseqc BA en BB niet bereikbaar zijn? Of zou er iets anders met de instellingen kunnen zijn, waardoor het niet gelukt is met 28oost ontvangst (of in de instellingen, of toch met de LNB~want dat laatste is nog niet definitief uitgesloten?)?

We hebben nog steeds geen screenshots van die instellingen van de Megasat.

 

groet,

A33

 

 

Ik heb behalve het screenshot van de lnb instellingen geen verdere instellingen gedaan. De rest doe je in tvheadend waarvan ook een screenshot is bijgevoegd eerder. Er is weinig in te stellen in de megasat behalve die frequenties en de soort lnb. De static instelingen heb ik totaal niet in gebruik en was slechts ter illustratie. Het gekke is dat je daar als je op omhoog drukt bij diseqc instelling je ook niet hoger dan 2 komt. Dit vind ik vreemd maar heeft wellicht met de satellietkeuze in het menu te maken zoals op het screenshot te zien is.

 

Ik heb met de duo lnb echt alles van canaldigitaal op 23.5 en op 19.2 kunnen ontvangen.

 

Dat er iets met de lnb niet in orde is zou ook nog steeds kunnen dus die ga ik sowieso even omruilen voor een ander exemplaar en meteen nauwkeurig uitrichten.

 

Is met een multimeter niks te meten van de diseqc switch naar BA?

aangepast door wouter1971
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste wouter

 

Die satellietontvanger neemt alles aan wat jij zegt.
Als je de schotel uitricht op de Astra 19,2 en je geeft aan dat die zenders die je gaat inscannen van de Astra 28,2 komen, dan slaat hij die keurig op als zijnde zenders van de Astra 28,2 en omgekeerd natuurlijk.

Staan zenders bij de verkeerde satelliet genoemd, dan zul je die dus moeten wissen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Sprietje:

Beste wouter

 

Die satellietontvanger neemt alles aan wat jij zegt.
Als je de schotel uitricht op de Astra 19,2 en je geeft aan dat die zenders die je gaat inscannen van de Astra 28,2 komen, dan slaat hij die keurig op als zijnde zenders van de Astra 28,2 en omgekeerd natuurlijk.

Staan zenders bij de verkeerde satelliet genoemd, dan zul je die dus moeten wissen.

 

 

Dat begrijp ik en natuurlijk wis ik die voor de scan. Duitse zenders op 28.2 is wat vreemd :-)

Maar ik dacht dat het heel nauw luisterde met het uitrichten. Dus dat als ik scan op 28.2 dat ik zeker geen 19.2 zenders zou tegenkomen. Dis was wel zo en dat bevreemde mij. De LNB ga ik niet alleen omdraaien maar ook omruilen voor ander exemplaar om wat uit te kunnen sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...