Ga naar inhoud


Slecht ontvangst 19.2 multifeed


Gast henkje75

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

Enkele jaren geleden heb ik met behulp van dit forum een multifeed in noord-west spanje geplaatst. Tot enkele weken geleden werkte alles prima. Helaas heb ik nu ineens slecht tot geen ontvangst op astra 19.2. De spaanse kanalen hebben vrijwel geen tot slecht ontvangst, terwijl er een aantal duitse zenders zijn waar ik nog altijd volledig ontvangst heb. De overige satellieten geen problemen. 

Enkele gebeurtenissen in de laatste weken: veel geregend (nu wel enkele dagen zonnig en droog , maar misschien vocht bij de lnb?) 

Men heeft halve meter boven mijn schotel een andere 50cm schotel geplaats. (verstoort mijn ontvangst?) 

Misschien mijn schotel aangeraakt? (lijkt me sterk gezien de overige satellieten gewoon werken en de schotel ook al menige storm heeft overleeft) 

Is mijn lnb aan zijn einde? 

Iemand enig idee waar ik het beste kan beginnen? (zal in ieder geval kijken of de lnb misschien  wat gedraaid is en ik met de skew wat kan doen. 

De installatie bestaat uit triax 78cm schotel, inverto ultra black (twin) en voor de 19,2 een alps twin. 

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ok, zal een paar foto's plaatsen. Zal wel maandag worden, de toegang tot het dak is afgesloten en tot maandag kan ik geen sleutel bemachtigen. 

Maar is het niet vreemd dat deze schotel alleen astra 19,2 (eventueel) beinvloed? 

aangepast door henkje75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Astra 19,2, astra 23,5, astra 28,2 (?) en hotbird. De meest bekende geloof ik. 

Er is toen der tijd al gezegd dat het allemaal ook precies past met een 78cm schotel. De multifeed van triax is ook al aangepast zodat deze 20° schuin kan, en de astra 19,2 en 23,5 staan ook zo goed als tegen elkaar aan. 

Maar eigenlijk nooit problemen met signaal gehad (behalve sortbuien) 

Nu zegt de decoder niet zoveel, maar had op beide satellieten toch en 90 a 95% signaal en tussen de 75 en 90 kwaliteit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei henkje75:

Helaas heb ik nu ineens slecht tot geen ontvangst op astra 19.2. De spaanse kanalen hebben vrijwel geen tot slecht ontvangst, terwijl er een aantal duitse zenders zijn waar ik nog altijd volledig ontvangst heb.

 

Mmmm. De spaanse kanalen zitten als ik het goed zie bij kingofsat allemaal in  het vertical low (10700-11700 MHz) quadrant?

Dan zou ik inderdaad aan een defecte LNB denken, door wat voor oorzaak dan ook.

 

Kan je iets preciezer nagaan bij welke frequenties je problemen zitten, inderdaad alleen onder de 11700 MHz? En alleen bij verticale frequenties (V), niet ook bij horizontale (H)?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ sprietje : Wat betreft de "regenkapjes" weet ik niet wat je bedoeld. Is tijden de installatie niet opgevallen. (de black ultras geven trouwens "nog" geen problemen)

De ALPS lnb gebruik ik voor astra 19.2. Dat is toen der tijd aangeraden, omdat voor de installatie in noord-west spanje alles nogal precies was en de voorkeur ging naar black ultra voor astra 23.5. OOk de multifeed van triax moest aangepast worden om deze 20º schuin te kunnen zetten.

Ik weet niet zeker of het rubber op de alps gemonteerd is. Heb op jullie aanraden mijn oude venton rockets vervangen voor de inverto´s en alps. De inverto´s waren nieuw, de alps een gebruikte van medeforumlid.

 

@ A33 : Klopt wat je aangeeft. Volgens de decoder zitten alle spaanse zender ergens tussen frequentie 6131/V/22000 en 6984/V/22000, en hier dus geen signaal. (behalve als ik de decoder net inschakel, dan gaat het een paar minuten goed). Maar ook een zenders in de horizontal low geeft geen signaal.

De nederlandse MTV (high?)12616/V/27499 geeft een signaal van 90% sterkte en 75% kwaliteit.

EEn duitse zender op frequentie 13150/H/22000 geeft een signaal van 95% sterkte en 85% kwaliteit, maar af en toe blokkerig beeld.

Kortom het probleem lijkt vooral te zitten in de "low" frequenties, zowel vertical (V) als horizontal (H).

 

 

Nu ik in dit bericht de venton rockets genoemd heb, volgens mij moet ik ze hier nog ergens hebben liggen. Deze werkten nog toen ik ze heb vervangen, dus zou kunnen kijken of ik met deze venton wel een goed signaal krijg en zo dus weet of het de lnb is.

 

aangepast door henkje75
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei henkje75:

@ A33 : Klopt wat je aangeeft. Volgens de decoder zitten alle spaanse zender ergens tussen frequentie 6131/V/22000 en 6984/V/22000, en hier dus geen signaal. (behalve als ik de decoder net inschakel, dan gaat het een paar minuten goed). Maar ook een zenders in de horizontal low geeft geen signaal.

De nederlandse MTV (high?)12616/V/27499 geeft een signaal van 90% sterkte en 75% kwaliteit.

EEn duitse zender op frequentie 13150/H/22000 geeft een signaal van 95% sterkte en 85% kwaliteit, maar af en toe blokkerig beeld.

Kortom het probleem lijkt vooral te zitten in de "low" frequenties, zowel vertical (V) als horizontal (H).

 

Een duitse zender op 13150? Die frequentie ken ik niet..

 

Vanwege die paar minuten goed zit ik nog even te denken aan een verschoven LOF van de LNB. Kan je in het LNB-menu van je ontvanger in plaats van 9750/10600 voor een "universal" LNB eens andere waarden kiezen voor de lage LOF, bijvoorbeeld 9745 ipv 9750? En als dat niks oplevert, 9755 ipv 9750?

Anders inderdaad eens proberen de LNB te vervangen.

 

groet,

A33

 

Edit: en 12616 voor MTV-NL? De hoge LOF staat kennelijk ook fout.

Geef eens aan op welke waarden de LOFs staan? Misschien is ook je lage LOF fout ingevoerd.

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

"verkeerde lofs" is een beetje als chinees voor mij. 

De 13150 voor duitse zender, en 12616 is wat de decoder aangeeft op de betreffende zender. 

Heb al geprobeerd de door jou genoemde lof te veranderen, deze stond op 9750-10600, op 5150-5750 (geloof ik) geeft hij wel signaal, maar blijven de zenders om 1 of andere reden gecodeerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik geloof graag dat de decoder 13150 en 12616 aangeeft, maar die waarden kloppen niet met de feitelijke frequenties, en ontstaan doordat de verkeerde LOF waarden staan ingesteld.

Edit: zie bijv http://nl.kingofsat.net/pos-19.2E.php

Dan zie je dat de frequenties niet kloppen.

 

Wil je dit weer recht trekken, dan moet je eerst de goede LOF-waarden opgeven, en dan een nieuwe (blind) scan doen (eventueel na het wissen van alle oude frequenties, want die kloppen dus niet). De procedure is een beetje afhankelijk van welke decoder je hebt.

 

Als jij 'm nu op 9750/10600 hebt, dan lijkt het me wel heel vreemd dat jij een zender hebt op 13150. Welke zender is dat?

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste henkje75

 

De regenkapjes dienen er voor om te voorkomen dat er water in de coax kan lopen.
Nadat je de F-connectors hebt aangesloten, behoor je de kapjes omlaag te trekken zodat de F-connectors afgeschermd zitten. Bij ALPS bestaat deze regenbescherming uit een rubber kap waar je eerst de coaxkabels doorheen moet steken en na montage van de F-connectors de rubber kap op de lnb moet plaatsen.

 

ALPS met regenkapje.jpg

Regenkapje BU-twin.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het regenkapje van de black ultra wist ik dus niet. Zal morgen kijken. Een foto van de alp had ik al gevonden, en wasrschijnlijk zit dit rubber er dus niet op. Heb een soortgelijk rubber bij mijn oude rockets gevonden. 

 

De decoder instellingen wil ik zelf niet te veel asn knoeien, zijn omgebouwde movistar decoders, die zijn aangepast om een 2e (canaal digitaal) card te kunnen gebruiken, maar dat is allemaal geïnstalleerd door een ietwat techniser persoon dan ik. Zal misschien ook door dat gemanipuleerde komen dat de decoder van die rare frequenties aangeeft. 

 

Even een vraagje "off topic", een diseqc switch moet met met een zo kort mogelijke kabel aan de lnb worden aangesloten?! Nu is dit dus het geval en zitren de switchen dus aan de mast achter de antenne. Ga ik problemen krijgen als ik de kabels van 1,20 vervang voor kables van 3 a 4 m zodat de switchen binnen kunnen  hangen? 

Of is dat juist beter? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een paar foto's van de schotel die boven de mijne geplaatst is. Veel betere foto's lukt niet aangezien ik me op een platform van 2x2 meter om de mast moet bewegen. 

 

Heb ook een andere lnb geprobeerd, maar nog geen signaal op de spaanse zenders, wel de duitse / nederlandse zenders "high / horizontal" 

Ook een paar kabels vervangen, met als resultaat beter signaal op de overige satellieten. 

IMG_20180226_104601.jpg

IMG_20180226_103153.jpg

IMG_20180226_102137.jpg

aangepast door henkje75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...