Ga naar inhoud


Slecht ontvangst 19.2 multifeed


Gast henkje75

Aanbevolen berichten

Ondanks dat decoder instellingen niet in orde zijn, lijkt het toch de lnb te zijn. 

Heb een tweede venton rocket geprobeerd en nu is wel alles in orde. (zelfs betere signaalsterkte en kwaliteit dan ooit te voren) 

Wel even afwachten, want het is nu een volledig zonnige dag. 

 

Op de alp was dus het "regenrubber" niet gemonteerd.

Zou het te doen zijn om de lnb te laten drogen, nieuwe kabels en connectoren en de alp opnieuw gebruiken? (mits de lnb zelf niet kapot is). 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste henkje

 

De lnb van de schotel er boven hangt inderdaad iets in de signaalweg van jou schotel maar dat is minimaal en valt aan de rand van de schotel zodat het signaal er nauwelijks minder van wordt. Je kunt het ook zien aan de schaduw van het stukje coax boven aan de schotel. Vandaag staat de zon nog ruim 2 graden lager dan de satelliet, over enkele dagen zal ook de schaduw van de lnb met op de schotel komen maar dit kan de oorzaak van een verstoorde ontvangst in ieder geval niet zijn.

Het kan wel zijn dat er water in de coax is gelopen en dat zou het probleem kunnen veroorzaken gezien het feit dat het signaal nu beter is nu je de stukjes coax vernieuwd hebt.
Overigens betreft het geen Triax 78 maar een Triax 88, een schotel van 85cm breed en 95cm hoog.

Je zult toch wat beter aan moeten geven welke zenders je wel- en niet ontvangt. Mogelijk is heel de schotel wat vergaan met het plaatsen van de schotel er boven maar het kan ook een kapotte Alps zijn.

 

dubbel.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei henkje75:

De decoder instellingen wil ik zelf niet te veel asn knoeien

 

Tja dit vind ik toch wel een leuke opmerking.

De spaanse zenders staan in je lijst met frequenties tussen 6131 en 6984; die zijn wellicht ooit ingelezen met LOFs 5150/5750.

Nu heb je signaal op o.a. frequentie 13150; dat krijgen wij normaliter nog niet eens voor elkaar met LOFs zo hoog als 9750/10600.

Ik vermoed dus dat er ooit door iemand aardig geknoeid is met de LOFs op deze ontvanger.... :)

 

Maar als je dat niet wilt, hoef je natuurlijk niet te antwoorden op mijn vragen welke zender je ontvangt op 13150, en op welke LOFs je ontvanger nu staat ingestelt, dat mag natuurlijk.

 

Zonder nadere analyse zou ik zeggen (zoals al eerder aangegeven): wis alle frequenties van 19 oost, zet LOFs opnieuw op 9750/10600, en doe een blindscan, als je ontvanger die moelijkheid heeft. Zo niet, dan wordt het wat ingewikkelder.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sprietje en A33, hartelijk dank voor jullie hulp. Voorlopig lijken de problemen opgelost door de alp lnb door een oude venton rocket te vervangen. (ik heb in ieder geval weer alle gewenste zenders). Nadeel is dat de rocket een single lnb is en toch vervangen zal moeten worden door een twin lnb.

Tevens zal ik bij de buren vragen of ze de mogelijkheid zien om de door hun geplaatste schotel iets omhoog te plaatsen (naar aanleiding van sprietje zijn commentaar en foto neem ik aan dat dat de oplossing is).

De alp lnb is trouwens inderdaad kapot, er zit een scheurtje aan de bovenkant van de punt en als je de lnb wat heen en weer beweegt, lijkt het erop dat je water binnenin hoort klotsen.

 

@ A33 : Vraag me niet naar de decoders, voor zover ik weet, zijn het "gemanipuleerde spaanse decoders", zodat deze zowel de spaanse als nederlandse smartcard accepteerd. "mijn leverancier" heeft deze aangesloten en de scans gedaan, verder heeft hij mij uitgelegd hoe ik de kanalen een beetje naar eigen voorkeur kan ordenen.

 

Als laatste wordt over het algemeen  aangeraden om bij ruimtegebrek alps te gebruiken. Nu zal ik hier in spanje vast wel een nieuwe alp via een webshop kunnen vinden, maar wat zijn jullie meningen over een inverto black "multiconnect" twin. (deze ligt bij de lokale satshop)

 

 

 

inverto multiconnect.jpg

aangepast door henkje75
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik vermoed, dat bij het plaatsen van de 2e schotel de mast wat verdraaid is of jouw schotel wat verdraaid is.

De 2 schotels zitten elkaar niet in de weg.

 

Je schotel opnieuw uitrichten zal de oplossing zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sprietje, ik ben het prototype van de man met 2 linkerhanden, die de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt (zo was de uitdrukking toch) 

Alle informatie die ik over satellietschotels heb komt eigenlijk van dit forum. 

Mijn "draadje" van 3 jaar geleden kan ik even niet vinden om de boel na te lezen, maar wat ik toen begrepen heb zit ik veel te westelijk, plaats : santiago de compostela, in de lijn van portugal en engeland als je op de kaart kijkt. 

Misschien dat ik ergens iets verkeerd heb gelezen / begrepen, maar aan de hand van jou berekeningen heb ik toen het volgende gedaan :

ten eerste moest de triax multifeed worden aangepast om 20° schuin te kunnen zetten, schotel uitrichten met astra 23,5, welke links, stijf tegen de arm geplaatst moest worden, daarna vanaf de rechterkant de astra 19,2 tegen astra 23,5 plaatsen en dacht toch echt dat dit een smalle lnb moest zijn vanwege ruimtegebrek. Ook astra 28,3 werd een iets smallere (inverto) lnb aangeraden (met een kop van 30mm doorsnede?), zodat deze dan weer links tegen astra 23,5 kon worden geschoven. 

Als de astra 19,2 geen smalle lnb hoeft te zijn, hoor ik dat graag. Zet dan liever nog een black ultra erbij, ruimte daarvoor is er genoeg ten opzichte van de hotbird lnb. 

Mijn "draadje" van 3 jaar geleden heette iets van "problemen multirail noord_west spanje."  

Aan de hand van mijn lokatie heb je mij toen alle data gegeven wat betreft instelling schotel, afstanden tussen lnb's, skews etc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv, het probleem is inmiddels (tijdelijk? ) opgelost. Het was waarschijnlijk de lnb, welke een scheurtje in de kop had en vocht binnenin. Het was idd mogelijk dat mast of schotel gedraaid was, maar de mast is goed stevig en ondertussen flink vastgeroest (die beweegt niet zomaar) en de schotel is toen al goed vastgezet, zit ondertussen ook geroest en heeft al nodige storm overleefd. 

aangepast door henkje75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Henkje

 

Ik heb het even terug gezocht en het bericht wat je eerder plaatste was dit:
https://www.sat4all.com/forums/topic/352249-2-losse-lnb´s-of-monoblock-twin/?tab=comments#comment-2369426

Je had het toen over een Triax 80 waarbij is uitgegaan van een Triax 78 omdat veel mensen dat een schotel van 80cm noemen. Het gaat echter om een Triax 88 van 85cm breed en 95cm hoog en dan heb je veel meer ruimte voor de lnb's.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje, Ik bedoelde een ander "draadje" welke ik op de computer wel heb kunnen vinden. (4 lnb rail noord west spanje)

Dit zijn de berekeningen voor een traix 88 die je toen hebt gegeven :

 

"Voor Santiago de Compostela heb ik voor een Triax 88 het volgende uitgerekend:
Stel de rail eerst 23,5 graden schuin en plaats de houder van de Astra 19,2 tot tegen de lnb-arm.
Monteer dan de overige lnb's op de volgende afstanden:
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 51,5mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,3 is 53mm
tussen de Hotbird 13 en de Astra 19,2 is 79,5mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van punt tot punt.

Controleer of de rail op de juiste schuinte staat. De kop van de Hotbird 13 moet 73,5mm lager staan dan de kop van de Astra 28,5. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 22 graden
Astra 19,2 op 20 graden
Astra 23,5 op 23 graden
Astra 28,2 op 27 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal.

Stel de elevatie van de schotel in op 32,5 graden om de Astra 19,2 te vinden.
Eenmaal de 19,2 gevonden, dan fijntunen op de Astra 23,5 omdat die het zwakste is. Het zoeken van de satellieten doe je zonder diseqc-switch om vergissingen te voorkomen. Stel de schotel met de elevatie en draairichting af zodat je maximale signaalkwaliteit hebt op de Astra 23,5, de rest staat dan ook goed.

Controleer als laatste of je met de skew van de lnb's nog iets beter signaal kunt bereiken. "

 

Tussen astra 19,2 en astra 23,5 is dus 51,5mm hart tot hart.

Ik zal nog even nalezen of er nog ergens gesproken wordt over welke lnb te gebruiken en of er dus een alps wordt aangeraden.

 

Citaat uit 2015 : " Een Inverto Black Ultra op de Astra 23,5 is zeker aan te raden.
Ook op de Hotbird zul je zeker flink wat meer signaal gaan krijgen en de afstand is inderdaad geen probleem.
Wat betreft de Astra 28,2 zal het een vraagteken zijn. Omdat je lnb's een beetje naar elkaar toe gericht zijn, kun je met de Inverto tot 58mm komen als je ze tegen elkaar zet, dat is 5mm te ver uit elkaar.
Wat zeker wel winst oplevert is een Inverto Black premium Single "

 

Ik zal een foto bijvoegen van de lokatie van de schotel. (als ik dishpointer tenminste goed heb gebruikt.) en zou graag willen weten of ik idd een "normale" lnb zou kunnen gebruiken of in ieder geval iets wat geen smalle multifeed lnb is.

 

*edit : misschien zat ik mij blind te staren op black ultras, ik heb een black premium voor astra 28.3 en misschien is het mogelijk om 3 black premiums voor de astra´s te gebruiken?

Screenshot_20180227-153810.png

aangepast door henkje75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...