Ga naar inhoud


triax multifeed type onbekend afstellen, wie kan me ermee helpen.


kees60

Aanbevolen berichten

Beste allemaal.

 

Ik ben hier nieuw, en heet kees, ik heb een grote triax 105 cm schotel, deze heeft een beetje vreemde houder voor de lnb,s welke ik niet kan vinden op google

de meeste die ik zie zijn die kantelbare,  de mijne heeft 2 grote schroeven om de hoek of te stellen, denk dat de schotel wat ouder is ik heb hem tweedehands.

 

ik krijg alleen nu hotbird, terwijl anderen ermee blijven knutselen om juist deze te krijgen, en vreemd is dat gebeurd op de lnb die voor 19.5 astra zou moeten zijn

 

de rail waar de lnb op zitten is ook gekromt echter dat is juist net de tegengestelde kant op van degene die jullie allemaal hebben, ik kan type niet vinden anders zou

ik dat even op kunnen zoeken.

 

alvast bedankt.

DSCN2977.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste kees60

 

Welkom op dit forum

 

Deze schotel is de Triax Unique.
Hij wordt inderdaad al flink wat jaren niet meer door Triax verkocht.
Hij staat voor het laatst in de Triax Maincatalogue van 2009 op blz. 61, zie deze link: http://instalsat.pl/files/pdf/Triax Main Catalogue 2009 - str. 1-129.pdf
Het is een schotel met een heel breed ontvangstgebied waarin de versterking constant blijft maar helaas is de versterking van slechts 37,1dB bij 10,7GHz erg weinig voor zo'n joekel van een schotel van 111cm breed. De Wavefrontier T90 geeft heel wat meer versterking.
Verder is de schuinstand van de rail maar beperkt instelbaar zodat het bijna onmogelijk is meerdere satellieten te ontvangen die een stuk oostelijker of westelijker van je schotel staan.

Welke satellieten wil je ontvangen? Ik kan wel voor je uitrekenen hoe je de lnb's op de rail moet afstellen.

 

Triax Unique 100 rail.jpg

Triax vergelijking.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
11 uur geleden zei kees60:

ik krijg alleen nu hotbird, terwijl anderen ermee blijven knutselen om juist deze te krijgen, en vreemd is dat gebeurd op de lnb die voor 19.5 astra zou moeten zijn

Heb je gecontroleerd in welke volgorde de kabels van de LNB's zijn aangesloten op de diseqc switch, en komt die volgorde overeen met de ingestelde posities in je ontvanger?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien lijkt het er op dat je de Hotbird 13, Astra 19,2, Astra 23,5 en Astra 28,2 wilt ontvangen. In dat geval moeten de twee buitenste lnb's onder een hoek staan van 11 graden, d.w.z. als je een lineaal over de twee buitenste lnb's legt, moet die 11 graden  schuin liggen, de lnb van de Astra 28,2 het hoogste, de lnb van de Hotbird het laagst.
Normaal gesproken zou je de lnb's zo centraal mogelijk t.o.v. de schotel plaatsen maar als je dat doet, is de rail niet schuin genoeg in te stellen. Als je de zijde van de Astra 28,2 zo hoog mogelijk instelt en de zijde van de Hotbird 13 zo laag mogelijk, dan staan de twee buitenste lnb's bij lange na niet 11graden schuin.
Je krijgt dit alleen opgelost door alle vier de lnb's naar de hoge kant te verschuiven, zie bijlage.


Ik heb de afstanden van de lnb's voor je uitgerekend:
- tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 91mm
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 63mm
- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 71mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.
Dit betekent dus dat de kop van de Astra 28,35 43mm hoger moet staan dan de kop van de Hotbird 13. Dit kun je meten door een vulling van 43mm op de  kop van de Hotbird 13 te leggen en dan de waterpas over de twee buitenste lnb's te plaatsen.


Nu kun je de schotel gaan uitrichten.
De lnb van de Hotbird 13 staat ongeveer in het midden dus richt de schotel in eerste instantie uit op de Hotbird. Stel hiervoor de elevatie van de schotel in op ruim 30 graden.
Heb je beeld op de Hotbird, fijntune de schotel dan op de Astra 23,5 (richting + elevatie) zodat je maximale signaalkwaliteit hebt.

 

opm. de Astra 28,35 is het midden van de drie satellieten van de Astra 2 die zich tussen 28,2 en 28,5 oost bevinden.


Wil je het maximale uit de schotel halen, test dan uit hoe ver de lnb's naar voren moeten staan. Mogelijk kan met het verschuiven van de lnb's waar je de schotel niet mee hebt uitgericht nog een fractie verbetering in de signaalkwaliteit geven.

 

schuinstand Triax Unique.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei ceesv:

Heb je gecontroleerd in welke volgorde de kabels van de LNB's zijn aangesloten op de diseqc switch, en komt die volgorde overeen met de ingestelde posities in je ontvanger?

Ik was nu nog bezig met uitrichten op astra 19.2 ik heb deze lnb op centrum van midden streepje op rail gezet. de andere er tegenaan echter de koppen zijn wel wat groot.

 

deze schotel is sterker dan de originele dubbelkop van canaal digitaal, met de zware regen van afgelopen dagen blijft alles gewoon goed doen, ik heb 85 procent kwaliteit. de schotel staat

laag.

 

is er wat verschil in die switches? ik heb er een laten komen van merk SAB 4 x 1 DISEqC insertion loss is 3 Db.

 

vrg kees

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Sprietje:

Beste kees60

 

Welkom op dit forum

 

Deze schotel is de Triax Unique.
Hij wordt inderdaad al flink wat jaren niet meer door Triax verkocht.
Hij staat voor het laatst in de Triax Maincatalogue van 2009 op blz. 61, zie deze link: http://instalsat.pl/files/pdf/Triax Main Catalogue 2009 - str. 1-129.pdf
Het is een schotel met een heel breed ontvangstgebied waarin de versterking constant blijft maar helaas is de versterking van slechts 37,1dB bij 10,7GHz erg weinig voor zo'n joekel van een schotel van 111cm breed. De Wavefrontier T90 geeft heel wat meer versterking.
Verder is de schuinstand van de rail maar beperkt instelbaar zodat het bijna onmogelijk is meerdere satellieten te ontvangen die een stuk oostelijker of westelijker van je schotel staan.

Welke satellieten wil je ontvangen? Ik kan wel voor je uitrekenen hoe je de lnb's op de rail moet afstellen.

 

Triax Unique 100 rail.jpg

Triax vergelijking.jpg

 

 

Beste

 

Bedankt voor je mail, inderdaad zullen de speciale vormen schotel het beter doen, zijn speciaal daarvoor ontworpen, maar deze doet het best, ongevoelig voor wind en ook de regen, ik krijg van 85 procent signaal sterkte dat is prima, en denk dat dit nog wat beter kan. de brede band van deze schotel is ook voordeel, ten koste van signaal maar 37 dBi is knap veel hoor.

 

Ahh ik zag dat je al had gerekend, bedankt daarvoor, ik zie dat de koppen gehaal anders staan dan de nieuwere die ik hier voorbij zie komen waar de astra in midden tegen elkaar staan, oke ik ga proberen.

 

O ja welke kop is welke, gezien van voren en moeten de klemmen waar de lnb inzitten tegen de ontvangstkop aan of in midden?.

 

dank.

 

 

aangepast door kees60
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie de foto die ik vandaag geplaatst heb.
Links de Astra 28,2, Astra 23,5 op die foto niet aanwezig, dan Astra 19,2 en dan de Hotbird 13.
Tja en 3dB verlies met de diseqc-switch zegt niet veel als er verder niets bij staat. Bij de Spaun SAR 411 WSG staat bijv. verlies 2dB maximaal en dat is bij de hoogste frequentie waar het meeste verlies op treedt.
Hiermee zeg ik niet dat een SAB-diseqc-switch een slechte switch is.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-4-2018 om 15:38 zei Sprietje:

Zie de foto die ik vandaag geplaatst heb.
Links de Astra 28,2, Astra 23,5 op die foto niet aanwezig, dan Astra 19,2 en dan de Hotbird 13.
Tja en 3dB verlies met de diseqc-switch zegt niet veel als er verder niets bij staat. Bij de Spaun SAR 411 WSG staat bijv. verlies 2dB maximaal en dat is bij de hoogste frequentie waar het meeste verlies op treedt.
Hiermee zeg ik niet dat een SAB-diseqc-switch een slechte switch is.

Beste

 

 

Ik heb nu alle zenders met signaal, zo,n 81 procent kwailteit, moet nog wel een paal in de grond ipv aan de schutting, hij wiebelt nogal als het waait, en daarbij blijft signaal wel stabiel trouwens. moet nog wel fijn tunen maar de meter van boris was stuk, de zoveelste dus, nu bij iemand anders besteld.

 

nu de diseqc-switch er tussen zit heb ik hotbird, astra 1 en 2 niet meer, alleen astra 3, los aangesloten heb ik hotbird 81 % astra 1 82 % astra a 79 %, de switch is die niet erg oke lijkt me.

 

vrg kees

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei kees60:

nu de diseqc-switch er tussen zit heb ik hotbird, astra 1 en 2 niet meer, alleen astra 3,

 

Dan is nu het moment aangekomen, om de vraag van @ceesv hierboven te beantwoorden!

Want wellicht is het meer een instellingen probleem, dan een probleem van de switch.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei a33:

 

Dan is nu het moment aangekomen, om de vraag van @ceesv hierboven te beantwoorden!

Want wellicht is het meer een instellingen probleem, dan een probleem van de switch.

 

groet,

A33

Hi A33

 

Ik heb zonder switch al de zenders, ik bedoel alle lnb,s doen het met signaal van zo,n 82 % ik heb alle koppen percies afgemeten en afgesteld volgens het antwoord van @ceesv en ze doen

het ook, maar kan nog iets beter, ik zal eerst eens een paal in de grond moeten plaatsen, best met beton er aan denk ik, want tegen huis of schutting gaat niet, huis heeft kunstoflaag tegen muur aan namelijk.

 

vrg kees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-4-2018 om 09:46 zei ceesv:

Heb je gecontroleerd in welke volgorde de kabels van de LNB's zijn aangesloten op de diseqc switch, en komt die volgorde overeen met de ingestelde posities in je ontvanger?

Hoy Cees

 

Bedankt voor reactie en je rekenwerk.

 

Ik ga dat even na, welke volgorde is dat ?, ik had van 1 tot 4 ingeplugt 28.35 23.5 19.5  en hotbird 13 los aangesloten aan ontvanger dan doen ze het allemaal met goed signaal. ik heb canaal digitaal M7 ontvanger, rot ding met zeer slechte teletekst die kontinu doorloopt of halve teksten geeft,.

 

vrg kees

aangepast door kees60
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei kees60:

, ik had van 1 tot 4 ingeplugt 28.35 23.5 19.5  en hotbird 13

 

M7/Canaldigitaal ontvangers verwachten vaak diseqc volgorde 1 t/m 4 als: 19 - 23 - 28 - 13 oost.

Dus je kan eens proberen het bij de switch zo aan te sluiten.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste kees60

 

Je bedankt ceesv nu al twee maal voor het rekenwerk hoe de lnb's precies geplaatst moeten worden, maar niet ceesv maar Sprietje heeft dit voor je uitgerekend, zie bericht van vrijdag 11:17uur.
Wat dat betreft heb je geluk dat ik op dit forum zit want ik ben nog niemand op een forum tegen gekomen die de afstanden en schuintes van de rail kan uitrekenen en dit ook op een forum plaatst en zeker niet voor een Triax Unique wat dat is helemaal een geval apart. Misschien daarom al dat ze die schotel de naam Unique hebben genoemd en als ik je het eerlijk moet zeggen, denk ik dat ze bij Triax zelf het ook niet uit kunnen rekenen anders hadden ze het toch wel zo gemaakt, dat de rail schuiner is in te stellen. Nu moet je de lnb's bewust ver uit het midden zetten om er voor te zorgen dat de lnb's voldoende hoogteverschil hebben maar daardoor verlies je natuurlijk wel iets aan versterking.

Natuurlijk kun je de lnb's ook afstellen door te gaan proberen maar omdat het een combinatie is van afstanden en hoogteverschil, zul je nooit het maximale signaal er uit kunnen halen en dat lukt met de berekening wel.

 

Tja en dan die grote schotel aan een schutting. Dat gaat dus niet werken.
Graaf een put van 30cm doorsnee en 70-80cm diep een beetje afhankelijk hoe vast de grond is en zet daar een dikwandige pijp in van 60mm in de beton. De schotel kan maximaal op een pijp van 63mm dik gemonteerd worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ere wie ere toekomt, sprietje is de rekenaar voor satelliet schotel configuraties!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...