Ga naar inhoud


Wie weet wat voor schotel dit is?


Cooter

Aanbevolen berichten

Je hebt geluk. Op deze schotel past nog net een triple-lnb.
Wat betreft de afstanden van de signalen van de 3 satellieten is deze Gibertini hetzelfde als een Triax 78. Dat is zo ongeveer de grootste maat schotel die je met deze triple-lnb kunt gebruiken.
De vraag is alleen, hoe schuin moet de triple-lnb gezet worden. Dat is afhankelijk van de plaats waar de schotel staat maar daar geef je geen informatie over.
Ik kan het voor je uitrekenen. Stuur de postcode even via een prive-bericht naar me toe.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hopelijk hoeft die Triple niet te veel te kantelen , de lnb klem is n.l. breder dan die van Triax en SAB

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geeft geen onoverkomelijk probleem.
De afstand tussen de golfpijpjes is tussen de Astra 23,5e en 28,2e 4mm groter dan de afstand tussen de Astra 19,22 en 23,5e. Aan de zijde van de Astra 28,2 is er dan ook geen ruimte tekort.
Het verschil tussen de Gibertini lnb-klem en de Triax-lnb-klem is dat Gibertini aan de buitenomtrek twee ruggen heeft zitten.
Als je die ruggen weg vijlt daar waar de golfpijp van de Astra 19,2 lnb zit, past de lnb-klem tussen de golfpijpjes.

 

Een Canal Digitaal triple-lnb met 4 aansluitingen koop je in Nederland al voor €68,79

In jou woonplaats moet  de triple-lnb -12,4 graden schuin staan (zie bijlage), de kop van de 28,2 het hoogst.

 

lnb-klem OP65L.jpg

hoek van 12,4 graden.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de schuinte die de in moet stellen met de triple-lnb.
In de verpakking van de triple-lnb zit standaard een malletje bijgeleverd hoe schuin dat je het blok moet zetten maar die triple-lnb gebruiken ze bij Canal Digitaal en TV Vlaanderen. De schuine lijn op de mal is dan ook een gemiddelde van Nederland en België samen en daar kan makkelijk 3 graden verschil in zitten. Daarom heb ik de schuinte speciaal voor jou locatie uitgerekend. Dan kun je hem optimaal instellen.

 

schuine lijn triple-lnb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

De triple zit er op. Afstellen gaat wel

Zeer moeilijk op de 23.5. dit terwijl de 19.2 en 28.5 op dat moment goed zijn. 23.5 staat in het midden.

 

Het is dat er zon dikke mast op zit anders zat de T55 er al lang weer op.

VU+ Solo2,  Gibertini OP65 met Canal digitaal tripe LNB
28.5E - 23.5E - 19.2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik al eerder zei. Bij deze Gibertini schotel past een triple-lnb nog net. Moeilijk afstellen maar beter signaal dan dat je hem op een Triax 64 zet.

Noem eens wat waardes van de 3 satellieten. Wel graag van HD-zenders.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

19.2:

Zdf HD 86%

 

23.5:

RTL4 79%

NPO 1 87%

 

28.2:

BBC1 HD 81%

ITV HD 72%

Channel 4 HD 76%

 

Afgesteld zonder satfinder maar met de vrouw aan de telefoon voor de tv.

Dit omdat ik de webif om een of andere reden niet aan kan zetten op de VU solo 2.

Misschien mag ik niet klagen. Ik vind het gek dat 23.5 niet beter wil omdat die in de midden zit. Astra 1 en 3 krijg ik apart veel hoger. Maar als ik alle 3 werkend wil hebben lijkt het net of moet ik compromissen sluiten.

 

 

aangepast door Cooter

VU+ Solo2,  Gibertini OP65 met Canal digitaal tripe LNB
28.5E - 23.5E - 19.2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Cooter, je moet compromissen sluiten.
De triple-lnb is ontworpen voor een schotel van 60cm breed met een f/D-verhouding van 0,6. Dan vallen de signaalwolken precies midden in de 3 feedhorns. Ga je een grotere schotel gebruiken, dan komt de lnb verder van de schotel af te staan en zullen de drie signaalwolken verder uit elkaar komen. Hierdoor vallen de twee buitenste signaalwolken steeds verder uit het midden van de feedhorns wat natuurlijk een signaalverzwakking geeft.


Nu heb je met een Gibertini dubbel pech.
Ten eerste is de reflector 63cm breed volgens de fabrikant. Dat is een afwijking die geen probleem zou opleveren maar Gibertini houdt zich niet de afgesproken f/D-verhouding aan van 0,6 maar heeft een f/D van 0,66. Daardoor vallen de signaalwolken ook nog eens 10% verder uit elkaar. Hierdoor kun je de afstanden van de signaalwolken vergelijken met een normale schotel van 69,3cm, zeg maar gelijk aan een Triax 78.
Je zult de schotel dus zo uit moeten richten, dat de Astra 19,2 en 28,2 ongeveer even veel signaal krijgen daarbij rekening houdend met de signaalsterkte van beide satellieten. Aangezien je in het noorden van het land zit waar de Astra 28,2 minder sterk is, heb je volgens mij de zaak goed uitgericht.


Het enige wat je nog kunt proberen is de elevatie wat aan te passen.
De signalen van de drie satellieten vallen  namelijk niet helemaal precies op een rechte lijn zoals in de bijlage ook te zien is. Mogelijk kun je daar nog iets mee winnen. Misschien dat je dat al kunt zien door de mast voor- of achterover te bewegen als dat mogelijk is.

 

signaalconcentraties.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies wat ik ervaar dat het niet op 1 lijn zit. Elevatie aanpassen heb ik al gedaan doordat ik de schotel opnieuw uit moest richten op de 23.5. Dus 23.5 zit al precies in focus op het midden als het goed is. 

 

Kunstof lnb houder is inderdaad wat gammel. Italiaanse kwaliteit 😁

 

De tijd zal het leren of het goed genoeg is bij slecht weer. Anders wordt het alsnog een fuba. Die past ook op de mast.

VU+ Solo2,  Gibertini OP65 met Canal digitaal tripe LNB
28.5E - 23.5E - 19.2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een tip: je kan whatsapp beeldbellen of iets dergelijks. Zet je de ene telefoon voor je scherm en die gericht naar de signaalbalken aan en de andere telefoon buiten kijk je ernaar om te richten. Werkt prima. Iets vertraging maar das niet onoverkomelijk. Uiteraard werkt het met een smartphone zo. 

 

Hier ook zo gedaan ipv alles naar buiten slepen.

 

Ik heb inmiddels al een half jaar een Fuba DAA6500 met een Inverto 13, 16, 19 lnb die op dit formaat schotel perfect de Astra 1, 2 en 3 ontvangt. Nooit uitval mee gehad en zeer sterk signaal moet ik zeggen. Heb het 1 en ander al eerder in ander topic hierover gezet. De Fuba is een ZEER degelijk schotel, geen kunststof onderdelen..

 

Succes met je combinatie zoals die nu is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...