Ga naar inhoud


USALS/ GotoX, Raw diseqc commands


a33
Ga naar oplossing Opgelost door a33,

Aanbevolen berichten

Ik zie in het programma dvbdream, dat er voor de USALS/ GotoX commando's twee verschillende manieren worden gebruikt om aan te geven hoeveel naar links of rechts van nul gedraaid moet worden, bij verschillende diseqc motoren.

Ze beginnen steeds met E0 31 6E .. , maar dan komen de verschillen:

 

motor:                                                      naar links (+ aantal graden)                naar rechts (+ aantal graden)

STAB  en SM3D12                               Ex xx                                                               Dx xx

SG2100                                                   Ex xx                                                               0x xx

Geotrack H120 en generic              Fx xx (terugtellend van FF FF)              0x xx

 

Hoe zenden 'normale' ontvangers dan hun GotoX commando's? Zenden ze beide commando's? Of is de ene ontvanger compatible met een Stab motor, en een andere met de SG2100, bijvoorbeeld?

Of klopt dit dvbdream-onderscheid feitelijk niet, en begrijpen de motoren beide typen commando's?

 

Ik ben benieuwd hoe dit zit.

Ik heb zelf geen ontvanger waarmee ik Raw diseqc commando's kan geven, dus ik kan het zelf niet uittesten helaas.

 

groet,

A33

 

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een direct antwoord heb ik ook niet op je vraag maar misschien is het volgende een verklaring waarom er verschillende commando's voor verschillende rotors bestaan .

De SG2100 werkt met 38 pulsen / gr , de SM3D12 met ± 2.8 p / gr 

De onlangs omgebouwde Premium-X met 30 p / gr  , bij een STAB heb ik het nog nooit gemeten .

Die SM3D12 is een verhaal apart   

 

 

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei moonchild:

Waar staan de variaties? driver, gemeten output, log?

 

De variaties staan in de raw-diseqc vertaling die het programma dvbdream zelf te zien geeft van een gotoX commando.

 

In het instellingenvenster staat een keuze van motoren.

Je kunt vervolgens een satellietpositie kiezen, en een 'ga naar' opdracht kiezen. De raw diseqc code verschijnt dan in een regeltje.

 

Al naar gelang welke motor je gekozen hebt, zie je dan dat de naar-links/naar-rechts nibble (direct achter E0 31 6E) van het GotoX-commando verschillend wordt ingevuld (en dat geldt dus ook voor het terugtellen vanaf   .F FF  , in plaats van optellen vanaf  .0 00 ). De precieze verschillen staan in mijn eerste post.

 

 

Gezien de post van trust: er zullen wel verschillende ICs zijn, die in de verschillende motoren gebruikt worden.

Maar ik snap niet dat dvbdream zulke verschillende opdrachten geeft, maar dat je verder nauwelijks problemen met compatibiliteit ziet, terwijl de opdrachten zo verschillen.

 

 

Het lijkt me vreemd, als er geen eenduidig format is voor het GotoX commando, wat iedere motor begrijpt.

Vandaar mijn vragen, hoe dit zit; of dat motoren wellicht alledrie verschillende formats kunnen begrijpen?

(Ik mis helaas een ontvanger die raw diseq aan boord heeft, en/of een raw-diseqc-reader!)

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Niemand verder een idee, hoe dit zit?

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • Oplossing

@trust  heeft inmiddels wat testjes gedaan, om dit uit te testen. :)

 

Hij heeft de test op een Stab lookalike INTERSTAR GI100 , een SG2100 en een Technirotor 0000/1572 losgelaten,

met de GotoX commando's voor 5 graden links en rechts van de nul-positie:


links: E0 31 6E E0 50 en E0 31 6E FF B0
rechts: E0 31 6E D0 50 en E0 31 6E 00 50

Resultaat:
De STAB motor reageerde alleen op de ..D0 50 en  ..E0 50 commando's
de andere motoren op beide typen commando's.

 

Zie verder dit parallel-topic op satelliteguys.us, dat ik begon toen hier geen antwoord leek te komen: https://www.satelliteguys.us/xen/threads/usals-gotox-raw-diseqc-commands.378603/

 

@trust : bedankt voor het testen! Duidelijke resultaten! :)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...