Ga naar inhoud


Heb ik weer.


Jomanda001

Aanbevolen berichten


Beste de mon

 

In de Triax TD-serie heeft nooit een bout in de arm gezeten. Alle maten van 54 t/m 88cm hebben alleen maar een klikbevestigingen. Alleen de Triax 110 heeft een bout om de arm vast te zetten. Deze schotel heeft dan ook geen opklapbare arm zoals de kleinere maten.
Verder wordt de Triax Unique waar je het over hebt al vele jaren niet meer gemaakt omdat het een onding van een schotel is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jomanda001

 

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor Doetinchem voor een Triax 88 voor de 9e, 13e, 19,2e, 23,5e en 28,35e:
- zet de rail precies 9° schuin. Doe dit bijv. met de waterpasfunctie van je telefoon.
- plaats de lnb's zoals in de afbeelding aangegeven, d.w.z. de 9e en 13e aan de ene zijde van de arm en de 19,2 - 23,5 -28,35 aan de andere zijde van de arm.
- schuif de lnb-klem van de Astra 19,2  zodat het hart van de lnb 10mm rechts van het midden van de arm ligt.
- de afstanden van de lnb's moeten als volgt afgesteld worden
tussen de 9e en 13e is 50,5mm
tussen de 13e en 19,2e is 78mm
tussen de 19,2e en 23,5e is 54mm
tussen de 23,5e en 28,35e is 61mm
dit zijn allemaal hart op hart maten gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.
Zoals je ziet moet je bij een afstand van 50mm 1 smalle en 1 brede lnb gebruiken om ze tot op 50mm afstand te krijgen (60+40=100:2=50)
Omdat de 9e niet sterk is, gebruik je daar de Inverto Black Ultra.
Voor de 13e gebruik je de smalle MTI Gold single
Ook de afstand tussen de 19,2e en 23,5e is met 54mm eigenlijk te weinig voor twee Inverto's met een kop van 59,5mm maar door de schuinstand van beide lnb's haal je wel een afstand van 58,5mm, dat is 4,5mm te veel maar als je de afwijking bij de 19,2e zet, is dat geen probleem.
Hoe plaats je nu de lnb's verder:
- plaats de lnb van de Astra 23,5 met de kop tegen de Astra 19,2
- plaats de lnb van de Astra 28,35 op 61mm zoals aangegeven
- de plaats van de Hotbird 13 mag je niet meten t.o.v. de 19,2-lnb omdat die niet helemaal goed staat. Die meet je vanaf de Astra 23,5 en zet hem op 78+54=132mm van kuiltje tot kuiltje. Let wel dat dit in een bocht gemeten is, dezelfde bocht die in de rail zit. Een rolmaat is niet handig, gebruik een 15cm metalen maatlatje of een plastic tekenliniaal die je een beetje rond kunt drukken.
- de afstand tussen de Hotbird 13 en Eutelsat 9 oost gewoon 50,5mm aanhouden.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
- 9e op 0 dus recht omlaag
- 13e op -2°
- 19,2e op -2°
- 23,5e op -6°
- 28,35e op -10°
d.w.z. tegen de wijzers van de klok ingedraaid als je tegen de achterzijde van de lnb kijkt gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Opmerking: Je gebruikt een SAB-rail op een Triax 88. Dat past niet lekker. De kunststof railhouder zit los in de lnb-arm. Vul de ruimte op zodat de speling weg is en let er op dat de lnb's zo laag mogelijk op de schotel gericht zijn, in ieder geval ruim beneden het midden van de schotel.
Opmerking 2: Een locatie die 10-15km afwijkt is niet van belang voor de berekening en afstelling van de schotel.

 

multifeed-bmf44-50cm-5-lnbs-voor-triax-schotels.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt voor de handleiding, dat gaat een hele klus worden.

De 9e is wel dus wel te ontvangen met mijn Triax?

 

begrijp denk ik wel waarom het vandaag niet gelukt is, in de opstelling zoals jij het weergeeft bestrijk je groter deel van de horizon.

Had die bij mij dus buiten de rail moeten staan.

 

Ga nog wel voor een originele triax. Mijn originele heeft in het verleden een ongelukje gehad.

Dacht dat ik een originele terug bestelde. Maar dat bleek dus een sab te zijn. Zit nog op antwoord van de webwinkels te wachten welke ze nu in de verkoop hebben.

 

Kom ik op terug. maar je verwacht niet dat mijn zonnepaneel in de weg staat?

 

Jo!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei Jomanda001:

De 9e is wel dus wel te ontvangen met mijn Triax?

 

5 uur geleden zei Ventura:
Op 20-8-2018 om 06:57 zei Jomanda001:

Ja dat is niet slim vergeten te vermelden, Eutelsat 9 en astra 1 2 3 in de Triax88

 

Uit ervaring kan ik vertellen dat men geen lock krijg op eurobird 9 in deze multifeed combinatie met de Triax 88cm. Daar is de Triax 88 te klein voor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gebeurt vaak bij webshops. Je bestelt een Triax-rail en je krijgt een goedkopere SAB-rail.

Ik heb de berekening zo gemaakt dat de 9 oost niet zo ver naar buiten staat en de sterke Astra 28,35 wat verder. Volgens mij moet het met deze schotel geen probleem zijn om de Eutelsat 9B te ontvangen.

Of die zonnepanelen hinder geven bij de ontvangst? Tja, je krijgt wel extra reflectie van de zon via de spiegeling van de zonnepanelen dus meer stoorsignalen ofwel een slechtere signaal-ruisverhouding denk ik.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...