Ga naar inhoud


4 LNB's op wavefield t55


Blommers

Aanbevolen berichten

Wie kan mij helpen, kom er niet direct aan uit op welke plaats op de rail de lnb's moeten staan.

Mijn lokatie is roosendaal en wil 4 satellieten instellen, HOTBIRD OP 13.0 - ASTRA'S  OP 19,2 - 23,5 EN 28,2

en hoe moeten de de voetjes op de rails staan, met de schaalverdeling naar de grote schotel of naar de kleine schotel?

Heb de LNB's van Inverto twin uitvoering, maar als de gradenverdeling naar  grote schotels staat is de LNB niet meer te verstellen omdat het haakse lnb is

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Blommers, plaatsgenoot

Hierbij de calculator hoe je de T55 moet afstellen:
https://satlex.be/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=&user_satlo_east=28.35&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=&user_satlo_west=13&user_satlo_west_dir=E&location=&la=51.519&lo=4.395&country_code=nl

 

Zoals je ziet moet de elevatie van de schotel op 29,14 graden afgesteld worden.
De skew van de schotel op 100,84 (is 10,84 graden schuin)
Omdat de Astra 2 drie satellieten heeft zie zich bevinden tussen 28,2 oost en 28,5 oost, heb ik het gemiddelde van 28,35 ingevoerd om alle 3 de satellieten even goed te ontvangen.

Zie de bijlage hoe je de houders moet monteren.

 

houder op rail.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat je problemen hebt met de F-connector aansluitingen op de lnb's die zich precies boven de draagarmen bevinden, zie bijlage.
Dat kun je op verschillende manieren oplossen.
- gebruik haakse F-connector aansluitingen
- maak de berekening zo, dat alle lnb's op de rail opschuiven zodat ze niet precies boven de draagarmen staat. Hierbij moet je wel opletten dat je skew van de lnb eerst goed gezet wordt want dan pas weet je of de aansluitingen precies boven de draagarmen komen.
Wil je de lnb's verschuiven, vraag dan aan mij hoe je die berekening moet aanpassen.
- gebruik een andere lnb die kleiner is van afmetingen. Inverto heeft een nieuwe serie lnb's uitgebracht die makkelijk passen. Het gaat dan om deze met 2 aansluitingen: http://www.inverto.tv/lnb/363/twin-universal-40mm-pll-lnb

 

 

f-connector haaks.jpg

lnb ruimte T90.JPG

 

F-connector naast draagarm.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal tips:

Je hebt de schotelskew afgesteld volgens de graden aanduiding.
- leg eerst een waterpas over de 2 draagarmen en stel de schotel af zodat de libel mooi in het midden staat. Kijk nu of de wijzer op nul staat. Het kan namelijk zijn dat als de mast niet helemaal zuiver staat, de wijzer al op bijv. 1 graad staat. Als je de afwijking weet, kun je daar rekening mee houden met de instelling.


- De koppen van de lnb's staat tegen de lnb-klemmen. Meestal heb je de beste ontvangst als de koppen 5mm van de klemmen af staan. Kijk even of je dan beter signaal krijgt.


- ik heb sterk de indruk dat je de lnb's niet schuin hebt gezet. Een lnb die op positie + of - 10 staat, moet ook met de streep 10 schuin gezet worden. Hij tast dan de schotel beter af en de kop komt dan ook precies op de goede plaats te staan. Zet je de lnb gewoon recht, dan staat de houder wel op de aangegeven positie maar de kop niet zodat het de signalen niet optimaal vangt.


- heb je de skew van de lnb's wel goed staan?
Hotbird 13 op -3°
Astra 19,2 op -4°
Astra 23,5 op -7°
Astra 28,2 op -10°
d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail want die staat al schuin.
Als je achter tegen de lnb's aan kijkt tegen de wijzers van de klok ingedraaid.
Gebruik de bijgevoegde hoeken.

 

schuinstand lnb Wavefrontier.png

hoek 3 graden.png

hoek van 4 graden.PNG

hoek van 7 graden.PNG

hoek van 10 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen zomer ook een T55 geplaatst bij mijn chalet. Eerst de instellingen via de calculator gebruikt waarbij ik de hotbird als middelste satelliet heb gekozen.

Daarna de rest gecontroleerd en zuiver afgesteld, ik ontvang 0.8W, 4.8E, 9E, 13E, 19.2E, 23.5E en 28.2E goed tot zeer goed met deze schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...