Ga naar inhoud


Satfinder, demping, gevoeligheid


ebhoorn

Aanbevolen berichten

Ik gebruik al jaren voor mijn (binnenkort te vervangen Travelsat UFO) caravanschotel. De satfinder die ik gebruik is een good old Schwaiger:

Deze is permanent tussen de LNB en sat receiver geschakeld. Nu lees ik dat deze finder een demping van 8 dB introduceert. Moord, brand (zitten we te miepen over de 3..4 dB verschil die een 64 versus een 85 cm antenne introduceert - en dan accepteren we zomaar 8 dB verlies). Maar....zou het zo kunnen zijn dat deze demping in de praktijk niet zo relevant is?

Een grote schotel brengt een verbeterde signaal/ruisverhouding met zich mee (het satellietsignaal wordt sterker dan de alomtegenwoordige, statische ruis), de LNB versterkt het signaal, voegt liefst zelf zo weinig mogelijk ruis toe, en mixt het met een HF signaal, zodat het verschilsignaal (met een voor een coax kabel behapbare lagere frequentie) panklaar wordt aangeboden.  Ik kan mij voorstellen dat de signaal/ruisverhouding bepalend is voor het feit dat je aan de randen van een footprint wel of geen beeld kan ontvangen - en dat de demping tussen de LNB en de satelliettuner een ondergeschikte rol speelt.

Is mijn aanname juist en is het waste of effort om een satfinder te bestellen die een lagere demping heeft?

 

 

Knipsel.PNG

aangepast door ebhoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites


Als het 6 db is dan snel er tussenuit als je de demping incl kabel neemt houd je niet veel signaal over. 

3db verlies houd je al de helft over. 

aangepast door muppet

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat dat hij maximaal 8dB verlies geeft.
http://manual.schwaiger.de/manuals/sf70531_4004005504231.pdf

 

Dat kun je vergelijken alsof je 26 meter extra coaxkabel van goede kwaliteit tussen je lnb en de ontvanger hebt zitten.
Je moet het zeker niet vergelijken alsof je schotel een stuk kleiner is dan die je hebt.
Omdat je bij een caravan toch altijd al erg weinig coaxkabellengte hebt, is het normaal gesproken geen probleem dat je die meter er tussen laat zitten. De lnb versterkt het signaal immers toch al ongeveer 60dB. Alleen als je signaal heel erg zwak is omdat je echt in de randgbieden van de footprint zit, kan het net dat kleine beetje verschil uit maken tussen doorlopend beeld of beeld dat af en toe stil staat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je signaal drempel wordt door de ingangsversterker van je LNB bepaald en daarna voldoende versterkt.

Alles wat je schotel versterkt is bedoeld om allereerst boven die ruis drempel van je ingangs versterker uit te komen.

Lijnversterkers in de lnb zorgen daarna voor voldoende signaal om de demping te compenseren.

Je signaal meter kan je tussen lnb en ontvanger laten zitten.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sprietje @ceesv:  Dat dacht ik al: Niet zozeer het signaalniveau richting satreceiver is bepalend, maar het signaalniveau ten opzichte van de ruis. In die zin is - denk ik - naast de  hoogte van de antenneversterking de ruis bepalend die de LNB toevoegt aan het hyper-zwakke ingangssignaal welke vervolgens mee versterkt wordt. Met helder vriesweer zou het dus ideaal zijn: weinig vocht in de lucht en bevroren electronica (met navenant lagere ruis). Het moet alleen niet gaan sneeuwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...