Ga naar inhoud


VU+Duo2 diseqc motor aansturing probleem


BaronVanLunteren

Aanbevolen berichten

Sinds enige tijd heb ik problemen met het schakelen tussen satellieten vanuit mijn VU+Duo2. 

- afgelopen zomer de schotel verplaatst en de coax kabel verlengd met waterdichte koppeling en kabel ook deels in tyleenslang gelegd en ingegraven.

- sinds najaar draait schotel draait meestal goed, maar blijft vaak staan op de oude satelliet. stond ook een keer in de uiterste stand.

- omdat de oude moteck al 10 jaar oud was een nieuwe Amiko DM3800 DiSeqC Motor gemonteerd.

- werkte aanvankelijk goed, maar na verloop van enkele dagen draaide de schotel weer niet goed (klein beetje of focus) of helemaal niet.

- enige oplossing was het uit- en aanschakelen van de VU+Duo2 (schakelaar op achterkant). Dan ging het weer even goed.

- sinds gisteren werkte ook dat niet meer, maar vandaag opeens weer wel.

 

Wat ik heb gedaan:

- controlelampjes motor gecheckt. die knipperen conform specs.

- gecheck of de motor draait met de buttons op de motor. Dat werkt ook,

- diseqc instellingen gecheckt. Staat op 1.2. Ik heb vier satellieten ingesteld: 28.2, 23.5, 19.0 en 13.0

- even image (VTI 14.1) gemaakt en een factory reset gedaan. Dat had geen effect, dus image weer teruggezet.

 

Verdenkingen:

- VU+Duo2 vertoont kuren. Hoe kan ik dat checken ? 

- Coax kabel (verbinding) niet goed ? Controle lampjes motor werken echter correct en motor is ook handmatig te besturen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

de DUO2 heeft geen bekende hardware issues in samenwerking met rotors

21 uur geleden zei BaronVanLunteren:

en de coax kabel verlengd

dat is eventueel een reden voor niet correct aansturen van de rotor

 

daar moet je als test eens een andere coax bovengronds (voor de snelheid) mee wisselen met wel te verstaan droge f-connectors

of je buurman Baron de Beijer houdt de schotel vast :grin:

 

de rotor kun je natuurlijk ook helemaal afbouwen en binnen met een kort stukkie coax testen

Dancing Barefoot

Simple Minds

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang is de coaxkabel?

Welk merk en type coaxkabel gebruik je precies? Als je dat niet precies weet, geef dan op wat er om de paar decimeter op de kabel staat gedrukt.

 

Is het misschien zo, dat als je een zender op  hebt staan die horizontaal gepolariseerd is, je geen problemen hebt met draaien en als je een zender op hebt staan die verticaal gepolariseerd is wel?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎27‎-‎1‎-‎2019 om 18:32 zei BaronVanLunteren:

-diseqc instellingen gecheckt. Staat op 1.2 ….

Even een vraag: waarom gebruik je geen USALS?

 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-1-2019 om 17:20 zei Sprietje:

Hoe lang is de coaxkabel?

Welk merk en type coaxkabel gebruik je precies? Als je dat niet precies weet, geef dan op wat er om de paar decimeter op de kabel staat gedrukt.

 

Is het misschien zo, dat als je een zender op  hebt staan die horizontaal gepolariseerd is, je geen problemen hebt met draaien en als je een zender op hebt staan die verticaal gepolariseerd is wel?

 

De coax kabel is een meter of 35 lang. Er staat helemaal niets op, maar ik heb destijds wel een nieuwe buitenkwaliteit kabel gekocht. Ik heb op bijv BBC (28.2) een SNRdb van 99% en AGC van 89%. Goed volgens mij. 

Mbt polarisatie heb ik (nog) niet gecheckt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch is er grote kans dat het probleem door de coaxkabel komt.
Een coaxkabel waar helemaal niets op staat heb ik nog nooit gezien. Mogelijk staat er om de meter iets op. Zoek nog eens goed. Soms is de bedrukking slecht leesbaar.
En hoe zit het nu met de verticale en horizontale transponders waar ik om gevraagd heb? Daar kan ik wat mee.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-1-2019 om 16:31 zei Tonskidutch:

de DUO2 heeft geen bekende hardware issues in samenwerking met rotors

dat is eventueel een reden voor niet correct aansturen van de rotor

 

daar moet je als test eens een andere coax bovengronds (voor de snelheid) mee wisselen met wel te verstaan droge f-connectors

of je buurman Baron de Beijer houdt de schotel vast :grin:

 

de rotor kun je natuurlijk ook helemaal afbouwen en binnen met een kort stukkie coax testen

Momenteel werkt het alweer dagenlang vlekkeloos. Maar ik heb het volgende gedaan:

- Oude rotor weer uit de vuilnisbak gehaald en binnenshuis getest met een losse kabel. Draait prima bij elke satelliet wijziging.

 

Als er weer een storing optreedt sluit ik de oude rotor aan binnenshuis (Baron de Beijer heeft geen zin om te helpen😂). Twee opties:

- De rotor draait goed: conclusie het ligt aan de verlengde buitenkabel. Ik check dan voor de zekerheid met een (reeds geteste) bovengrondse kabel of de nieuwe rotor dan wel werkt.

- De rotor draait niet: het ligt aan de vu+. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

Toch is er grote kans dat het probleem door de coaxkabel komt.
Een coaxkabel waar helemaal niets op staat heb ik nog nooit gezien. Mogelijk staat er om de meter iets op. Zoek nog eens goed. Soms is de bedrukking slecht leesbaar.
En hoe zit het nu met de verticale en horizontale transponders waar ik om gevraagd heb? Daar kan ik wat mee.

 

Kabel is echt helemaal zwart, zonder enig opschrift. Heb een meter of 6 afgespeurd.

De meest gebruikelijke switch is voor mij van radio sky-radio op (23.5E , horizontaal) naar tv bbc one hd (28.2E, verticaal) of bbc one scotland hd (28.2E, horizontaal). En weer terug.

Werkt momenteel allemaal vlekkeloos. Zie echter mijn plan van aanpak als de storing weer optreedt in mijn vorige post

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen opdruk? Dat voorspelt niet veel goeds want ook zwarte coax heeft meestal een opdruk.

Heb je nog een stukje van die coax liggen?

Maak dan eens 2 cm middenader bloot, knip dat af en kijk of het aan een magneet blijft plakken. Zo ja, dan is het CCS-coax met een ijzeren middenader. Die heeft te veel elektrische weerstand en geeft dan een te hoge spanningsval door de stroom die de rotor en lnb trekt.

 

ccs125alpe.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei Sprietje:

Geen opdruk? Dat voorspelt niet veel goeds want ook zwarte coax heeft meestal een opdruk.

Heb je nog een stukje van die coax liggen?

Maak dan eens 2 cm middenader bloot, knip dat af en kijk of het aan een magneet blijft plakken. Zo ja, dan is het CCS-coax met een ijzeren middenader. Die heeft te veel elektrische weerstand en geeft dan een te hoge spanningsval door de stroom die de rotor en lnb trekt.

Zie foto https://photos.app.goo.gl/UusM29KgcUDF1z5P8 voor de kabel. Hij heeft een koperen ader en is absoluut niet magnetisch.

Overigens branden de controlelampjes op de rotor keurig en is de motor ook met de knoppen op de rotor te bedienen, ook in het geval dat de signalen van de VU+ niet doorkomen.

aangepast door BaronVanLunteren
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de foto.
De buitenmantel is in ieder geval van koper en dat geeft al een stuk minder weerstand dan aluminium wat tegenwoordig vaak gebruikt wordt.
De binnenader heeft een mooie koperkleur maar dat heeft CCS-coax ook want ze doen een laagje van 0,02mm koper over de ijzeren kern maar goed als jij met een magneetje hebt gecontroleerd dat de middenader niet magnetisch is, dan is die van koper.
Wat me wel op valt is dat de binnenisolatie (dielectriucum) van massief PE is en niet van PU-schuim. Dat wordt niet veel meer gebruikt maar dat heeft geen invloed op spanningsverlies.
Het ziet er dus uit dat je probleem niet door die 35 meter coaxlengte komt.

 

Op het moment dat je kiest voor een zender op een andere satelliet, die horizontaal gepolariseerd is, wordt de voedingsspanning 18volt. Dan is de motor sterker dan als je kiest voor een zender die verticaal gepolariseerd is want dan wordt de voedingsspanning maar 13volt en heeft je rotor minder kracht. Hij draait dan ook langzamer. Dat merk je en kun je ook horen.

Een en ander hangt natuurlijk ook af van het gewicht van je schotel en hoe ver de schotel zich van de rotoras bevindt en ook hoe ver de schotel verdraaid is vanuit zijn middenpositie gezien. De middenpositie zal ergens in de buurt van 5° oost liggen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

na, ik heb al eens perplex als ik was, een ijzerkern coax gekocht en daarmee kun je alleen de verkoper vastbinden, die beweerde dat het massief koper was...

maar ik bedenk net dat naast dat verlengen natuurlijk nog iets kan gebeuren.

Op 27-1-2019 om 18:32 zei BaronVanLunteren:

maar blijft vaak staan op de oude satelliet. stond ook een keer in de uiterste stand.

 

doe je de receiver uit middels

standby knop

deepsleep stand

power knop achterop

en/of hangt ie aan een tijdschakelaar

???

Dancing Barefoot

Simple Minds

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Sprietje:

Bedankt voor de foto.
De buitenmantel is in ieder geval van koper en dat geeft al een stuk minder weerstand dan aluminium wat tegenwoordig vaak gebruikt wordt.
De binnenader heeft een mooie koperkleur maar dat heeft CCS-coax ook want ze doen een laagje van 0,02mm koper over de ijzeren kern maar goed als jij met een magneetje hebt gecontroleerd dat de middenader niet magnetisch is, dan is die van koper.
Wat me wel op valt is dat de binnenisolatie (dielectriucum) van massief PE is en niet van PU-schuim. Dat wordt niet veel meer gebruikt maar dat heeft geen invloed op spanningsverlies.
Het ziet er dus uit dat je probleem niet door die 35 meter coaxlengte komt.

 

Ik heb inmiddels het kabeltype achterhaald uit een bestelling bij *** uit 2008: 

Belden H125 GRONDKABEL topkwaliteit satelliet coax voor in de grond, 35m a 1 euro/pm

Schotel: Triax TDS schotelantenne diameter 88cm 

4 uur geleden zei Tonskidutch:

na, ik heb al eens perplex als ik was, een ijzerkern coax gekocht en daarmee kun je alleen de verkoper vastbinden, die beweerde dat het massief koper was...

maar ik bedenk net dat naast dat verlengen natuurlijk nog iets kan gebeuren.

 

doe je de receiver uit middels

standby knop

deepsleep stand

power knop achterop

en/of hangt ie aan een tijdschakelaar

???

Hoi Tonskidutch, dat heb ik meermalen gedaan en dat was tot recent ook de enige manier om het weer werkend te krijgen.

aangepast door ceesv
Firmanaam verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...