Ga naar inhoud


Fuba DAA850 en multifeed.


Erwinnaar

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag voor de lol een triple lnb van Inverto die in mijn Fubaa DAA650 zit getest op de Fuba DAA850. 

 

De Astra 3 knalde snoeihard binnen.


Astra 1 ook

Astra 2 niet

 

Iets verstellen:

 

Astra 2 ook

Astra 1 niet

 

Kortom, de fysieke test staaft de theorie helaas. Groter is niet beter in sommige gevallen en de schoteltechniek is een verfijnde materie. Hobby blijft leuk zo.

 

 

In de Fuba DAA 850 zit een monoblock 4.3 graden met 2 uitgangen. Die is geschikt voor Astra 1 en Astra 3. De Astra 3 krijg ik met deze combinatie op 16.21 dB. Op zo goed als alle CD zenders in een VU Uno 100 procent score! De Astra 1 levert dan wel iets in en zit rond de 80 procent afhankelijk van de transponders.

 

Dit wilde ik even delen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De triple-lnb die ik eerder in dit draadje aanhaalde heeft dat probleem niet.

Je moet je bedenken dat die Fuba 850 in feite maar een schotel van 79cm is.

 

Welk 4,3 graden monoblock is dat precies? Geef het merk en typenummer eens.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die heb ik even bekeken:

 

- mno 43 8pp. Een twin monoblock is dat van Inverto.

 

 

Jij geeft aan dat die andere lnb, de premium x, eerder benoemd in het draadje, wel gaat passen en op alle 3 de satellieten beeld gaat geven begrijp ik goed? In dat geval ga ik dat mijn kennis wel adviseren. 

 

 

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste erwinnaar

 

Dat je met het Inverto Monoblock IDLB-TWNM22-MNO43-8PP ook geen optimale ontvangst hebt op de Astra 19,2 en 23,5 blijkt wel uit mijn berekening. Ik had geschreven dat de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 op een Fuba 850, 51mm moet zijn. Bij bovengenoemd monoblock zitten de lnb's h.o.h. 55mm van elkaar, een verschil dus van 4mm en tja, dat merk je natuurlijk. Daarom heb je voor de Astra 19,2 maar 80%. Als je vaak naar de Astra 19,2 kijkt, zou je nog een beetje aan de Astra 19,2 kunnen toegeven. De Astra 23,5 wordt dan wel iets minder.

Als je de PXMB-tripel lnb gebruikt, heb je wel ontvangst van de Astra 1-2-3 tegelijk maar op de 2 buitenste satellieten heb je wel veel mider signaal. Dat zou ik niet aanraden.
Een Fuba DAA850 is voor multifeed ontvangst een moeilijke schotel. Een duo-lnb voor een kleine schotel past er niet op en een duo-lnb of monoblock voor een schotel van 80cm past ook niet optimaal. Dat komt omdat de schotel niet ovaal is maar zuiver rond. Dan krijg je een brandpunt wat niet voor standaard monoblocks is gemaakt. Daar komt nog bij dat de rail van Fuba niet schuin gezet kan worden, kortom niet aan te bevelen voor de ontvangst van meer dan 1 satelliet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, mooi om eens de praktijk in te duiken. Zoals eerder ook aangegeven, de Fuba 850 zal bij een kennis worden geplaatst die ontvangst van de Astra 1 en 3 voldoende vind (kan toch geen Engels, wel Duits en Nederlands). In hun geval is het dan een prima solide oplossing. 

 

Ondertussen hangt de 650 Fuba weer op de plek en 91 procent ontvangstsignaal (16.21) dB op tv Drente met een Inverto triple lnb en single uitgang.

 

 Heel veel meer zit daar niet meer in te behalen. Gemeten bij licht bewolkt weer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Vaag verhaal van dat bedrijf Fuba. Ze verkopen dus iets dat niet geschikt is voor gebruik met hun produkten, https://www.fuba.de/fuba-daz-104.html

 

Dan maken ze ook nog eens een handleiding die dus nergens op slaat https://www.fuba.de/media/download/file//d/a/daz_montageanleitung.pdf

 

Of klopt alles wel als je in Munster Westfalen woont?

 

Is die alu rail niet met groffe kracht te overtuigen om toch schuin te zijn zoals Sprietje wil. Die mooie adapterplaat zal wel nergens te koop zijn?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat er niet om waar je woont, het gaat er om of de satellieten die je wilt ontvangen ten zuiden van je staan zodat de rail horizontaal kan blijven staan of dat de satellieten die je wilt ontvangen bijv. oostelijker van je schotel staan waardoor de rail schuin gezet moet worden. Voor de 4 bekende satellieten staat de rail in Duitsland dus ook niet optimaal maar wel beter dan in Nederland.
Kathrein had dit beter voor elkaar. Daar kun je de rail met een mooie schaalverdeling op de juiste schuinte instellen. Helaas is Kathrein ter ziele.
Ja en die adapterplaat moet je zelf maken, die is niet te koop.

 

rail in schuinte instelbaar.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere optie is misschien  de antenne mast iets te buigen met een buigpomp  .maar dan moet je exact de hoek weten . En de rail verbuigen weet ik niet ,en als je er 2 besteld  en er een van proberen . Maar dan moet het wel zo uitkomen dat je niet bij de bevestigingsgaten uitkomt  want daar is die natuurlijk het zwakst .maar ik heb daar geen ervaring mee  mvg Ricardo 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan, dat heb ik in Spanje met mijn Triax 115 ook gedaan maar daar moet hij veel schuiner (ik dacht 25 graden) en ik heb daar gewoon een V-stuk uit de mast gezaagd, weer naar elkaar toe gebogen er weer aan elkaar gelast. Maar het uitrichten van de schotel wordt wel een stuk lastiger. Als je de elevatie van de schotel iets bij wilt stellen, vergaat ook de Azimuth en als je de Azimuth bij wilt stellen, veranderd de elevatie. Je bent dus wat langer bezig om de schotel optimaal af te stellen dan normaal, maar dat probleem heb je met de adapterplaat ook. Zie de bijlage van mijn schotel in Spanje.

schotel schuin klein.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...