Ga naar inhoud


mooie professionele offsetschotel


alleyoop

Aanbevolen berichten

Bij het nemen van mooie foto's vanop bergtoppen in Zuid-Frankrijk kan ik het niet laten om ook eens te kijken naar de schotels die daar gebruikt worden en één constante is de steeds terugkerende offsetschotel van ongeveer 1m30 gericht naar Eutelsat 5W. Wat wij voor onze hobby gebruiken lijkt wel kinderspeelgoed vergeleken met de extreem robuuste uitvoering waar overvloedig gebruik wordt gemaakt van RVS. Kijk ik naar de kop dan denk ik dat dit ondanks het formaat maar door het ontbreken van koelribben geen BUC maar een gewone LNB is. Iemand enig idee wie de Duitse fabrikant is van dit spul?

professionele_offsetschotel.jpg

aangepast door alleyoop
aanvulling
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Natuurlijk kan ik je dat vertellen beste alleyoop.
Ik heb deze schotel al vele keren aangehaald als de meest robuste schotel die er is. Het is de Kathrein CAS 124, een schotel van 124cm breed en 150cm hoog.
Hij dankt dus zijn naam 124 aan de breedte van de schotel.
Lees dit draadje er maar eens op na:
https://www.sat4all.com/forums/topic/364302-verschil-tussen-kathrein-cas-120-cas-124/?tab=comments#comment-2510785

 

Voor 2800 Euro heb je wel wat.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

Ik zie deze Kathrein CAS 124 in Duitsland voor €250,- te koop staan.

Ziet er puik uit. 

 

heeft die Fransman uit Zuid Frankrijk ook te koop zien staan :grin:

11 uur geleden zei alleyoop:

van ongeveer 1m30 gericht naar Eutelsat 5W.

Alleyoop, hoe wist je dat ie op 5West staat, heb je er met de dishapp achter gestaan???

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Tonskidutch:

heeft die Fransman uit Zuid Frankrijk ook te koop zien staan :grin:

Alleyoop, hoe wist je dat ie op 5West staat, heb je er met de dishapp achter gestaan???

Ik was daar ook om een geocache te zoeken die iets van een 100m voor de schotel verstopt was.
Na het loggen van de cache heb ik me zodanig verplaatst dat ik loodrecht voor de wok stond en toen gaf het kompas van m'n handheld GPS iets tussen de 13° en 15° aan of gemiddeld 14°, van de schotel uit gezien is dat dus 14°+180° of 194°.
Pas een paar uur later (ik wilde daar niet langer in de zon blijven staan bij 40°C) heb ik in het vakantiehuis op de laptop Dishpointer opgestart en zag ik dat men voor 5W op die locatie een azimuth van 194,3° moet aanhouden dus 5W leek me de meest logische kandidaat aangezien 4W en 7W niet echt een Franse footprint hebben.
De mast naast de schotel schijnt voorzien te zien van 'gestackte' dipolen voor de FM-band dus ik veronderstel dat de radiostations van 5W geplukt worden om daar uit te zenden via FM. Ik neem steeds een multimeter mee op vakantie maar een spectrumanalyzer gaat me net iets te ver ;-)   
   

professionele_offsetschotel2.jpg

aangepast door alleyoop
extra info
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de schotel nog eens goed bekijkt dan valt meteen op dat de coaxkabel helemaal los hangt. Waarschijnlijk heeft die ooit met tirewraps vastgezeten maar ja, in de felle zon houden die het amper een jaar uit, dan zijn ze verteerd en breken ze. Erg slordig van de monteur die dit heeft aangelegd.
In Spanje gebruik ik altijd geanodiseerd aluminiumdraad van 2mm. Dat heeft niets te lijden van de zon en is toch erg makkelijk te buigen met je vingers. Bovendien zou ik die coaxkabel altijd in een pijpje leggen. Dan schijnt de zon niet op de kabel en is er minder kans op scheurtjes in de buitenmantel na verloop van jaren. Als het mogelijk is liever de coaxkabel door die vierkante lnb-arm.


Verder zie ik dat er niet alleen een coax is aangelegd maar ook nog 2 extra kabels. We hebben hier namelijk te maken met de CAS 124 HS. De HS staat voor Heizung. Tegen de gehele achterzijde van de schotel zitten verwarmingselementen die door een thermostaat worden aangestuurd zodat de schotel bij koude verwarmd wordt om te voorkomen dat er sneeuw of ijzel op de schotel kan komen.
Het prijskaartje komt dan wel nog een flink stuk hoger te liggen, zo rond de €4500,-. Ach in de professionele sfeer stelt dat niets voor in de totale kosten van wat je daar gefotografeerd hebt, als particulier begin je daar niet zo snel aan.

 

CAS 124 HS.png

CAS 124 HS.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast patje7of9

Toch jammer dat deze verkoop sites de verkeerde foto weergeven.🤢

Dat is een afbeelding van de CAS 180 en niet de CAS 124.

Zelf op de site Kathrein hebben ze geen foto van de de CAS 124.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:

Als je de schotel nog eens goed bekijkt dan valt meteen op dat de coaxkabel helemaal los hangt. Waarschijnlijk heeft die ooit met tirewraps vastgezeten maar ja, in de felle zon houden die het amper een jaar uit, dan zijn ze verteerd en breken ze. Erg slordig van de monteur die dit heeft aangelegd.
In Spanje gebruik ik altijd geanodiseerd aluminiumdraad van 2mm. Dat heeft niets te lijden van de zon en is toch erg makkelijk te buigen met je vingers. Bovendien zou ik die coaxkabel altijd in een pijpje leggen. Dan schijnt de zon niet op de kabel en is er minder kans op scheurtjes in de buitenmantel na verloop van jaren. Als het mogelijk is liever de coaxkabel door die vierkante lnb-arm.

 

Dit was me ook al opgevallen, zogenaamde UV-bestendige tiewraps in de volle zon hebben toch maar een beperkte levensduur, soms zijn ze zo broos geworden dat het bewegen met de kabels al genoeg is om ze open te laten springen. Kijk maar eens wat ze gebruiken om kabels te fixeren bij de Mars Rovers, 'old school' knoopjes zoals bij de oude professionele electronica.

curiosity knoopjes.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha,ha, ha, ze hebben een flespaal (een pijp die van dik naar dun verloopt) gebruikt. Ze dachten zeker dat die CAS 124 niet op een dikke pijp gemonteerd kon worden. Nou tot pijpen van 114mm dik toe.

Hoe dikker de pijp waarop hij gemonteerd is, des te minder kans dat de schotel verdraait bij een storm.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...